مدیک بلاگ
طب سنتی

خواص شکر تیغال، موارد مصرف + معرفی دمنوش

وقتی که فصل زمستان سر می رسد، سر و کله انواع بیماری های مربوط به این فصل پیدا شده و ما دائم باید از این دکتر به آن دکتر برویم. اما برای سرماخوردگی های ساده و سرفه های جزئی شما دیگر لازم نیست به پزشک مراجعه کنید. راهکارهای خانگی برای درمان سرماخوردگی گاهی اوقات بسیار معجزه آسا عمل می نماید. شما می توانید در منزل دمنوش درست کنید و درست همانند دارو درست سر ساعت آن را میل کنید. شکر تیغال از خانواده کاسنی ها بوده و از گزش حشره ها به دست می آید. اگر حشره پیله خود را روی گیاه شکل دهد، شکر تیغال به وجود می آید. ممکن است تصور کنید که این گیاه بسیار شیرین است و همانند شکر معمولی است. ولی باید بگوییم که شیرینی این گیاه بسیار کم است و معمولا با دمنوش ها ترکیب می شود.

با دکتر چک همراه باشید…

خواص شکر تیغال

مواردی که ما در این جا ذکر کردیم تنها نمونه هایی از خواص شکر تیغال محسوب می شود.

فواید شکر تیغال برای بدن

هیچ می دانستید که گیاه شکر تیغال سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به عنوان یک ماده طبیعی پیشگیری کننده از بیماری سرطان شناخته می شود؟

در بالا اشاره نمودیم که این گیاه برای دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد. زیرا خاصیت ملین دارد و به درمان یبوست در افرادی که مستعد این عارضه هستند، کمک می کند. شکر تیغال به دلیل داشتن خاصیت خلط آور برای درمان سرفه، سیاه سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. قند موجود در این گیاه از تحریک و سوزش ناحیه مری می کاهد. مطالعات نشان داده است که استفاده از عصاره گیاه شکر تیغال با حداقل یک یا چند مکانیسم ترشح اسید معده را تنظیم می کند و خاصیت ضد زخم دارد و استفاده از آن در درمان زخم معده مفید است. ضعف حافظه منجر به افسردگی خواهد شد. برخی افراد به بیماری افسردگی مبتلا هستند و به آن ها توصیه می کنیم که این گیاه را مصرف کنند.

طب سنتی در مورد شکر تیغال و نحوه مصرف آن چه می گوید؟

در طب سنتی از ترکیب گیاه شکر تیغال با ژلاتین در آب جوش، جهت درمان سرفه های ناشی از خون و صفرا اضافی استفاده می شود. این ترکیب خس خس ریه ها را از بین می برد و صدا را باز می کند. ترکیبی از شکر تیغال و ترنجبین می‌تواند گرفتگی صدا را در نوزادانی که زیاد گریه می‌کنند، بهبود بخشد. بسیاری از نوزادان به رفلاکس و یا شل بودن دریچه معده دچار هستند و نمی توانند غذا را به خوبی هضم کنند به همین دلیل توصیه می کنیم که با پزشک متخصص اطفال و متخصص طب سنتی در این خصوص مشورت کنید و از مصرف خودسرانه شکر تیغال بپرهیزید. در حالت کلی بهتر است از جایگزین های شکر تیغال استفاده نمایید.

همچنین استفاده از این گیاه برای تقویت صدا و حنجره بسیار مفید است و مصرف آن در رفع خشکی و سوزش گلو بسیار موثر عمل می نماید.

یکی دیگر از ویژگی های گیاه شکر تیغال این است که به تقویت عضلات کمک می کند و مصرف آن باعث افزایش انعطاف ستون فقرات نیز خواهد شد. در طب سنتی از خواص بی نظیر این گیاه برای درمان فشار خون بالا، تصلب شرائین و سکته قلبی استفاده می شود. این گیاه برای کاهش تب و درمان تکرر ادرار نیز بسیار مفید است.

شکر تیغال مفید برای بیماری های ناحیه حنجره

شکر تیغال دارای خواص ضد سرطانی بوده و دارای اثرات آنتی اکسیدانی تری هالوز می باشد. برای گرفتگی هایی که در اثر استرس، اضطراب، سرماخوردگی در ناحیه حلق و حنجره ایجاد می شود، یک ماده بسیار عالی و موثر قلمداد می گردد. اگر علائم زیر را احساس کردید، حتما این گیاه را مصرف کنید:

البته برای کسانی که سرما خورده اند نمی توان گفت که شکر تیغال به تنهایی می تواند در این خصوص کارساز باشد ولی شما می توانید آن را به همراه برخی دمنوش ها مورد استفاده قرار دهید.

عوارض و موارد منع مصرف شکر تیغال

یک دمنوش عالی برای درمان کرونا

یکی از دمنوش هایی که می خواهم خدمتتان معرفی کنم، دمنوش چینی بوده که در طب سنتی چین از این دمنوش بسیار تجویز می شود. برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و برای تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی و انواع التهاب بسیار مفید می باشد. اما برای اینکه خواص ضد کرونایی به آن اضافه کنیم باید از شکر تیغال هم استفاده کنیم. در حقیقت این ماده گیاهی منحصر به فرد می توانند تا در برابر آسیب های وارد شده از کرونا به بدن مناسب و مفید تلقی گردد.

تمامی مواد ذکر شده را در داخل یک قوری آب جوش ریخته و دم کنید. پس از اینکه دمنوش شما آماده شد از صافی رد کنید و برگ کتیرا را به آن اضافه کنید.

می توانید در داخل دمنوش مقداری عسل بریزید و چند قطره آب لیموی ترش نیز می تواند خاصیت ضدعفونی کنندگی آن را چند برابر کند. در آخرین مرحله یک قاشق مرباخوری شکر تیغال اضافه نموده و با قاشق کلیه مواد داخل لیوان را هم بزنید. این ترکیب ضد کرونایی را نوش جان کنید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

دقت کنید که عسل در هنگام ترکیب با آب جوش سمی خواهد شد. باید بگذارید که دمنوش به دمای تعادلی برسد و سپس عسل را به آن اضافه کنید.

شما می توانید این دمنوش را بدون شکر تیغال جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف کنید. در صورتی که به کرونا مبتلا شده اید، باید در این دمنوش حتما از این گیاه استفاده کنید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف شکر تیغال در بارداری توصیه می شود؟

به هیچ عنوان نباید در بارداری این گیاه را مصرف کنید. ولی در دوران شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند. بهتر است در این خصوص با پزشک متخصص زنان و طب سنتی مشورت کنید. همه چیز به وضعیت و شرایط مادر بستگی دارد.

آیا می توان شکر تیغال را همانند خاکشیر شست تا دانه های مشکی و حشرات ریز داخل آن از بین برود؟

خیر. نمی توانید شکر تیغال را بشویید و بهتر است که حشرات موجود در آن را با دست جدا کنید. توصیه می کنیم که از برند و کارخانه جات معتبری که در زمینه بسته بندی و توزیع شکر تیغال فعالیت می کنند، این گیاه را تهیه کنید.

 

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

دمنوش هایی که به هضم غذا کمک می‌کنند

پزشک
8 ماه قبل

بخور نخورهای طب سنتی در فصل پاییز

پزشک
7 ماه قبل

این گیاه جادویی کمک می‌کند که با درد مفاصل و

پزشک
12 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل