مدیک بلاگ
زیبایی

خواص استفاده از ماسک خاک رس برای پوست چیست ؟

ماسک خاک رس فواید بسیار زیادی برای پوست شما دارد به شرطی که روش صحیح استفاده از آن را بانید.در این مطلب از پارس مگ شما با طرز تهیه ماسک خاک رس و فواید این ماسک آشنا میشوید.

فهرست مطالب

ماسک خاک رس چیست ؟

ماسک‌های خاک رس از انواع مختلف خاک رس ساخته می‌شوند. خاک رس چربی و باکتری‌های روی پوست را جذب و پوست را شفاف‌تر می‌کند. خاک رسی که در ماسک‌های خاک رس استفاده می‌شود معمولا pH منفی دارد، در حالی که pH پوست مثبت است. این اختلاف pH باعث می‌شود چربی و آلودگی‌های پوست جذب ماسک خاک رس شوند و درنهایت هنگام شستن و پاک‌کردن ماسک، از روی پوست پاک شوند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : ماسک زردچوبه و ماست برای سفیدی صورت معجزه می کند

انواع خاک رس

۱. خاک رس کائولن

این نوع خاک رس یکی از پرطرف‌دارترین محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی است. یکی از مهم‌ترین فواید این نوع خاک رس نرم‌کردن پوست است، به‌خاطر همین استفاده از آن به افرادی که پوست حساسی دارند، توصیه می‌شود. خاک رس کائولن به‌آرامی چربی پوست را جذب و پوست را لایه‌برداری می‌کند. همچنین ممکن است پوست را روشن‌تر کند، چون باعث تقویت گردش خون می‌شود. اگر دچار آکنه خفیف شده‌اید، ماسک خاک رس کائولن بزنید. این نوع ماسک خاک رس برای جوش صورت مفید است و چربی اضافی را که منجر به جوش می‌شود، جذب می‌کند.

۲. خاک رس بنتونیت

بنتونیت نوعی خاک رس است که با مخلوط‌شدن با آب منبسط می‌شود. این خاک رس با قابلیت جذب فوق‌العاده بهترین گزینه برای کسانی است که پوستشان بسیار چرب است، زیرا به‌راحتی چربی و باکتری‌های اضافی روی پوست صورت را جذب می‌کند. همچنین به‌سبب قدرت جذب زیاد، پوست را سفت می‌کند. ماسک خاک رس بنتونیت در رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، زرد، قرمز، قهوه‌ای و مشکی تولید می‌شود. اگر اولین باری است که می‌خواهید از ماسک بنتونیت استفاده کنید، ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت‌ ندارید.

۳. خاک رس سبز فرانسوی

این نوع خاک رس رنگ خود را از مواد گیاهی تجزیه‌شده مانند جلبک یا کلروفیل می‌گیرد. خاک رس سبز گزینه فوق‌العاده‌ای برای لایه‌برداری و بیرون‌کشیدن آلودگی‌ها از منافذ پوست است. تقویت گردش خون یکی دیگر از مزایای این نوع ماسک خاک رس است.

۴. خاک رس فولر

این نوع خاک رس یکی از قوی‌ترین انواع خاک رس است که قابلیت جذب فوق‌العاده‌ای دارد. اگر پوست حساسی دارید، از این ماسک استفاده نکنید. این ماسک آلودگی‌ها را به‌شدت از منافذ پوست بیرون می‌کشد و نباید بیش از یک بار در هفته استفاده شود. همچنین ممکن است اثر سفیدکنندگی جزئی روی پوست داشته باشد.

۵. خاک رس راسول

این نوع خاک رس سرشار از مواد معدنی است و خاصیت جذب فوق‌العاده‌ای دارد. ماسک خاک رس راسول ممکن است برای پیشگیری از جوش‌های سرسیاه یا از‌بین‌بردن آنها مفید باشد.

طرز تهیه چند نوع ماسک خاک رس پرطرف‌دار در خانه

۱. ماسک خاک رس سبز برای پوست‌های چرب یا ملتهب

خاک رس سبز چربی روی پوست را جذب می‌کند. ژل آلوئه‌ورا و گلاب نیز ترکیبات خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌ای هستند که باعث می‌شوند این ماسک برای برطرف‌کردن هرگونه التهاب یا قرمزی فوق‌العاده باشد.

مواد لازم

دستورالعمل

اگر بیشتر از مقدار موردنیاز ماسک خاک رس و گلاب درست کردید، آن را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. ماسک‌های بر پایه آب تا ۱ هفته و ماسک‌های روغنی تا ۴ هفته ماندگاری دارند.

۲. ماسک خاک رس و عسل برای پوست‌های مستعد آکنه

عسل نوعی مرطوب‌کننده طبیعی با خواص ضدمیکروبی است. عسل برای نفوذ رطوبت به داخل پوست و ازبین‌بردن باکتری‌های مولد آکنه بسیار مفید است.

مواد لازم

دستورالعمل

برای درست‌کردن این ماسک از ابزار یا کاسه فلزی استفاده نکنید. برخی از انواع خاک رس با فلز واکنش نشان می‌دهند و این باعث کاهش خواص خاک رس می‌شود.

۳. ماسک خاک رس و روغن برای پوست‌های خشک

مواد لازم

دستورالعمل

۴. ماسک خاک رس و جو دو سر برای پوست‌های تحریک‌شده

اگر دچار اگزما شده‌اید یا پوست‌تان ملتهب و خشک شده است، این ماسک را امتحان کنید.

مواد لازم

دستورالعمل

ماسک خاک رس برای موها

ماسک خاک رس علاوه‌بر پوست صورت، برای پوست سر و موها هم مفید است. خاک رس چربی اضافی و باکتری‌های پوست سر را جذب می‌کند.

نحوه استفاده از ماسک موی خاک رس:

طرز تهیه ماسک خاک رس برای جای جوش

حالا وقت آن است که مراحل آماده سازی ماسک خاک رس برای درمان اورژانسی جوش صورت را نیز دنبال کنیم.

نکته: البته همچنان ترکیب خاک رس با آب و بدون اضافه کردن دیگر مواد گلاب و لیمو نیز در درمان جوش‌های پوستی، به اندازه کافی موثر است. اما در صورتی که گلاب و لیموی تازه را به این ماسک اضافه کنید، اثربخشی بیشتری از آن تجربه خواهید کرد. به علاوه این ماسک خاک رس برای جای جوش نیز بسیار تاثیرگذار است.

نحوه استفاده از ماسک خاک رس برای صورت

برای استفاده از ماسک خاک رس برای جوش صورت، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا صورت خود را شستشو داده و اجازه دهید خشک شود. شما نباید هیچ گونه مواد آرایشی یا حتی مرطوب کننده روی پوست خود داشته باشید. به علاوه از یک ماده شوینده ملایم مانند پن شستشو کمک بگیرید. صورت خود را بشویید تا تمام آلودگی‌ها و ذرات گرد و غبار از روی آن شسته شوند. هر قدر که پوست تمیزتر باشد، بهتر پذیرای این ماسک خواهد بود. اینطور اثربخشی بیشتری از آن را تجربه خواهید کرد.

پس از آن به مقدار مناسبی از ماسک تازه آماده شده خاک رس، گلاب و آبلیموی تازه را روی پوست خود قرار دهید. آن را به کمک انگشتان یا یک قلمو، به خوبی در تمام نواحی پخش کنید. البته شما این امکان را دارید که تنها ماسک را روی بخش‌هایی از پوست که دچار جوش و آکنه شده اند، قرار دهید. (اما در اکثر مواقع افراد مایل هستند که از ماسک خاک رس برای پوست، در تمامی نواحی آن استفاده کنند.)

پس از سپری شدن 10 تا 15 دقیقه که ماسک روی صورت شما خشک می‌شود. به آرامی آن را به کمک آب ولرم شستشو داده و سپس از مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. ماسک خاک رس، تا حدودی خاصیت ضدچربی داشته و به طور طبیعی چربی پوست شما را کاهش میدهد. از این روی افرادی که پوست خشک یا نرمال دارند، باید حتما پس از استفاده این ماسک، از کرم مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنند.

مزایای شگفت انگیز خاک رس از دریچه علم 

خوشبختانه امروزه با توجه به رشد علم و تکنولوژی، مردم از خرافات و باورهای قدیمی که درباره تاثیر مواد مختلف روی سلامت پوست دارند، فاصله گرفته‌اند. به این ترتیب بیشتر افراد برای انتخاب ماسک صورت و پیش گرفتن مراقبت‌های پوستی، بر تحقیقات و اثبات علمی تکیه می‌کنند. در این بین، خاک رس یکی از ماسک‌های قدرتمند و باستانی است که از آزمون علم نیز سرفراز خارج شده است. حتی بسیاری برندهای تولید کننده و معروف، از خاک رس به عنوان ماده اولیه محصولاتشان استفاده می‌نمایند.

یکی از بزرگترین معضلات پوستی ما در دنیای مدرن، مسدودیت منافذ به دلیل افزایش میزان آلودگی و ذرات آلاینده معلق در هوا است. مسدود شدن منافذ، تنفس پوستی و تبادل هوا بین لایه‌های عمقی پوست را مختل می‌کند. این امر، باعث کاهش رطوبت دریافتی پوست از محیط و تحریک فعالیت غدد سباسه می‌شود. در این مرحله، غدد سباسه برای تامین رطوبت پوست، چربی طبیعی بیشتری تولید می‌کنند. نتیجه این ساز و کار مسدود شدن منافذ، افزایش چربی پوست، ایجاد جوش‌های سرسیاه و لک‌های پوستی است.

ماسک‌های رسی در اقدامی اعجاب آور، تمام سبوم اضافی و آلودگی‌های پوستی را از پوست بیرون می‌کشند و به ساختار خود جذب می‌نمایند. هنگامی که ماسک خاک رس در حال خشک شدن است، لکه‌های تیره روی ماسک شکل می‌گیرند که نشانه‌ای از جذب ناخالصی‌های موجود در منافذ پوستی شما است.

لایه برداری، یکی از مفیدترین اقدامات مراقبتی در زمینه پاکسازی و حفظ سلامت پوست به شمار می‌رود. در فرایند لایه برداری، سلول‌های مرده و اضافی پوست از بین می‌روند و جریان خون در ناحیه صورت بهبود می‌یابد. نتیجه این پروسه افزایش توان بازسازی پوست، روشن شدن و کاهش لک‌های پوستی است.در یک کلام، لایه برداری شادابی و طراوت از دست رفته پوستتان را باز می‌گرداند.

اسکراب‌های پوست، معروف‌ترین انواع لایه بردارهای موجود در بازار محسوب می‌شوند. اما ذرات برجسته موجود در این اسکراب‌ها، اغلب با لایه برداری بیش از حد و ایجاد حساسیت‌های پوستی همراه هستند. به عنوان لایه بردارهای ایمن‌تر، می‌توانید از خاک رس استفاده نمایید. خاک رس، ذرات متخلخلی دارد و با ملایمت بسیار بالایی پوستتان را لایه برداری می‌کند. علاوه بر این، نرمی و لطافت فوق العاده‌ای به پوستتان می‌بخشد. اگر پوست حساسی دارید، خاک رس بهترین گزینه ممکن برای لایه برداری است.

به عنوان یکی از جنجالی‌ترین خواص خاک رس، می‌توان به قدرت آنتی اکسیدان آن اشاره کرد. خاک رس هنگام هیدراته شدن، بار یونی منفی دارد. تماس این خاک با یون‌های مثبت یا همان رادیکال‌های آزاد، باعث خنثی شدن و تعدیل آنها می‌شود. به همین خاطر است که بسیاری از محققان خاک رس را به عنوان منبعی برای کنترل روند پیری پوست می‌دانند.

جوش و آکنه، یکی از بزرگترین معضلات پوستی در سراسر جهان است و بیشتر ما آن را تجربه کرده‌ایم. اما مشکل از اینجا شروع می‌شود که هیچ سن خاصی برای از بین رفتن آکنه‌ها وجود ندارد. از عوامل ژنتیکی و هورمونی گرفته تا تاثیر محیط، همه چیز می‌تواند باعث تحریک ایجاد آکنه شود. به جز عوامل درونی و هورمونی که به درمان تخصصی و دارویی نیاز دارند، باقی انواع آکنه به صورت خانگی نیز قابل درمان هستند. خوب است بدانید که باکتری‌ها و آلوگی‌های محیطی دو عنصر اصلی در ایجاد آکنه به شمار می‌روند؛ به این ترتیب اگر می‌خواهید با جوش‌های صورتتان مبارزه کنید، بهتر است روی این دو مورد متمرکز شوید.

رشد بی رویه باکتری‌ها و تجمع ذرات آلاینده در منافذ، با ایجاد آکنه‌های زیر پوستی و جوش سرسیاه همراه است. اگرچه درمان‌های بیشماری برای کنترل و از بین بردن این مدل آکنه وجود دارد، اما خاک رس یکی از بهترین‌ راهکارها است. خاک رس با قدرت آنتی باکتریالی که دارد، رشد و تکثیر باکتری‌ها را کنترل می‌نماید. قدرت جذب بالا و چسبندگی آن نیز، در از بین بردن آلودگی‌های عمقی موثر است.

ماسک خاک رس خانگی یا آماده؛ کدام بهتر است ؟

ماسک خاک رس در انواع آماده و خانگی قابل استفاده است. تنها با جستجویی کوتاه در گوگل، هزاران مدل ماسک خاک رس در اختیارتان قرار می‌گیرد. اما کدام ماسک برای شما بهتر است ؟ ماسک‌های آماده کارایی بیشتری دارند یا ماسک خانگی ؟ همه اینها سوالاتی است که احتمالا پیش از مصرف ماسک خاک رس ذهن شما را درگیر می‌کند.

حقیقت این است که هر کدام از انواع ماسک، مزایای منحصر به فرد خودشان را دارند. اما وجود مواد نگهدارنده، ترکیبات شیمیایی و محرک در محصولات آماده امری غیر قابل انکار است. این در حالی است که ماسک‌های خانگی، از ترکیبات طبیعی و غیر مضر ساخته می‌شوند. درصورتی که پوست حساس و مستعد آلرژی دارید، بهتر است به سراغ ماسک‌های خانگی و ارگانیک بروید. دقت کنید که در هر دو حالت، انجام تست پچ و اطمینان از عدم حساسیت به مواد موجود در ماسک اکیدا توصیه می‌شود.

خواص ماسک خاک رس

۱. روشن‌ترشدن رنگ پوست

آکنه ناشی از چربی و باکتری‌هایی است که منافذ پوست را مسدود می‌کنند. ماسک‌های خاک رس با بازکردن منافذ پوست از ایجاد جوش‌های سر سیاه و آکنه جلوگیری می‌کنند. همچنین این ماسک‌ها سلول‌های مرده پوست را جذب و رنگ صورت را چند درجه روشن‌تر می‌کنند. طبق پژوهش‌ها، این نوع ماسک باعث افزایش میزان کلاژن پوست می‌شود.

۲. تسکین بیماری‌های پوستی

ماسک خاک رس برای تسکین برخی از اختلالات پوستی بسیار مفید است. این نوع ماسک‌ها گردش خون را در زیر پوست تقویت می‌کنند. جریان خون بیشتر برای بهبود سریع‌تر زخم‌ها و تسکین برخی از علائم مفید است. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، لوسیون‌های حاوی خاک رس بنتونیت برای پیشگیری و درمان درماتیت در افرادی که پوست حساس دارند مفید است.

عوارض ماسک خاک رس

۱. علت بیماری‌های پوستی را برطرف نمی‌کند

گرچه ماسک‌های خاک رس چربی اضافی و جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برند، علت این برآمدگی‌ها را برطرف نمی‌کنند. به‌جای اینکه فقط علائم را درمان کنید، با مراجعه به پزشک علت زمینه‌ای بیماری را پیدا و آن را درمان کنید.

۲. ممکن است پوست حساس را تحریک کند

ترکیب مواد معدنی و استحکام انواع خاک رس با هم متفاوت‌اند. همیشه قبل از استفاده از ماسک جدید روی تمام صورت، کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید به ماسک جدید حساسیت ندارید. افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است نتوانند انواع خاصی از ماسک‌های خاک رس را را تحمل کنند. اگر پوست حساسی دارید، با ماسکی ملایم مانند کائولن شروع کنید.

۳. ممکن است عفونت‌های پوستی را تشدید کند

اگر دچار نوعی عفونت پوستی مانند سلولیت شده‌اید، از ماسک خاک رس استفاده نکنید. مواد معدنی موجود در این ماسک ممکن است پوست را تحریک کنند و حتی باعث تشدید عفونت شوند.

نحوه انتخاب ماسک خاک رس مناسب

برای انتخاب بهترین خاک رس مناسب پوست، تشخیص نوع پوست بسیارمهم است. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، خاک رس کائولن و بنتونیت به‌خاطر قابلیت جذب چربی از روی پوست مفیدند. خاک رس صورتی برای پوست‌های معمولی یا حساس مناسب است و خاک رس آبی معمولا برای افراد میان‌سال و مسن توصیه می‌شود، زیرا باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و کلاژن‌سازی پوست می‌شود.

بهترین روش استفاده

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

بهترین جراح بینی در تهران

پزشک
1 سال قبل

بوتاکس صورت چیست و چگونه انجام می شود؟

پزشک
12 ماه قبل

برای پیشگیری از جوش بعد از اصلاح فورا این اقدامات

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل