تفاوت ساتنا و پایا چیست؟ حداقل و حداکثر میزان تراکنش در هر کدام چه مقدار است؟ در کدام یک انتقال وجه سریع تر انجام می شود؟ اگر می خواهید برای انجام تراکنشات مالی اطلاعات کافی داشته باشید، با این بخش از تکنولوژی پارس مگ همراه باشید.

سامانه انتقال وجه پایا چیست؟

سامانه انتقال وجه پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی) یکی از سامانه‌های الکترونیکی نسبتا تازه‌تأسیس انجام تراکنش‌های مالی بانکی و بین‌بانکی است. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین کارایی این سامانه، خدماتی است که تحت عناوین برداشت مستقیم و واریز مستقیم در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهد.

در برداشت مستقیم شما در مقام مشتری بانک این اجازه را می‌دهید که در بازه‌های زمانی مشخص، پولی از حساب دیگران برداشته و به حساب شما واریز شود. از این خدمت الکترونیکی بانک‌ها برای کارهایی مثل دریافت شهریه، اجاره‌بها، حق عضویت و اقساط کالا می‌توان استفاده کرد.

خدمت دیگر انتقال وجه پایا، واریز مستقیم است که برعکس مورد قبل است. یعنی مشتری به بانک اجازه می‌دهد در بازه‌های زمانی تعیین‌شده مبلغی از حساب خود کسر و به حساب‌های بانکی دیگران واریز شود. از این روش معمولا برای کارهایی مثل پرداخت حقوق از طرف کارفرما، پرداخت اجاره‌بها (از طرف مستأجر) یا پرداخت سود سهام استفاده می‌شود.

حواله ساتنا چیست؟

ساتنا مخفف «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» و کاربرد اصلی آن انتقال وجه و انجام تراکنش‌های مالی بین‌بانکی در سطح کلان است. این سامانه را جایگزینی مناسب برای چک‌های رمزدار بین‌بانکی می‌دانند و برخلاف سامانه انتقال وجه پایا که دو روش واریز و برداشت مستقیم دارد، چنین امکانی در ساتنا در دسترس نیست و کاربرد آن صرفا محدود به انتقال وجه‌های کلان بین حساب‌های بانکی مختلف می‌شود.

برای استفاده از این سامانه هم می‌توانید به شعبه‌های بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و هم می‌توانید با استفاده از امکاناتی چون موبایل بانک یا اینترنت بانک از خدمات آن استفاده کنید. البته استفاده از موبایل بانک یا اینترنت بانک منوط به آن است که با مراجعه به شعبه‌های بانکی این خدمات را برای حساب بانکی خود فعال کرده باشید.

تفاوت های انتقال وجه ساتنا و پایا

در قسمت قبل به صورت مختصر درخصوص سامانه های ساتنا و پایا و نحوه انتقال وجه با آنها توضیحاتی ارائه دادیم. در این بخش قصد داریم به تفاوت ساتنا و پایا بپردازیم و مزیت های هر یک را بررسی کنیم.

اگر قصد دارید از ساتنا استفاده کنید باید بدانید که حداقل وجه قابل انتقال در این سامانه 150 میلیون ریال می باشد . سامانه ساتنا بدون دریافت کارمزد مبالغ کلان را در زمانی کمتر از دو ساعت انتقال داده و تنها درخواست هایی که خارج از ساعات اعلام شده ثبت شوند را در روز کاری بعد انجام می دهد.

در طرفی دیگر سامانه پایا هیچ محدودیتی برای مبلغ انتقالی ندارد اما معمولا از آن برای انتقال مبالغ کمتر از 150 میلیون ریال استفاده می شود. دراین سامانه مبلغ مورد نظر شما حداکثر پس از 24 تا 48 ساعت بدون دریافت کارمزد انتقال داده می شود. یکی دیگر از ویژگی های کاربردی سامانه پایا این است که امکان انتقال وجه گروهی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

در حالت کلی در خصوص تفاوت ساتنا و پایا می توان گفت که پایا یک سامانه الکترونیکی است که برای جابجایی مبالغ خرد در روزهای آتی مورد استفاده قرار گرفته و در مقابل آن ساتنا بیشتر برای واریز مبالغ کلان به صورت فوری استفاده می شود.

ساعت انتقال وجه ساتنا و پایا

همانطور که در قسمت های قبل نیز در خصوص ساعت انتقال وجه پایا و ساتنا توضیح دادیم ، انتقال وجه بین بانکی  از طریق سامانه ساتنا حداکثر تا 2 ساعت انجام می شود اما عملیات انتقال وجه در پایا حداکثر 24 تا 48 ساعت به طول می انجامد چرا که این سامانه در ساعات مشخصی درخواست ها را از بانک مبدا به مقصد ارسال میکند.

تقاضا ها در ساعات 7:30 صبح ، 9:30 صبح و 11:30 صبح ارسال شده و تمامی  تقاضا هایی که در خارج از ساعات اعلام شده ثبت شوند در روز کاری بعدی انجام خواهند شد.

برای درک بهتر تفاوت های این دو سامانه به جدول ذیل مراجعه کنید.

توضیحات ساتنا پایا
 کارمزد ندارد ندارد
ارسال حواله بصورت تفکیک شده و آنی گروهی و در بازه های دوساعته در زمان اداری
حداقل مبلغ قابل انتقال حداقل ۱۵ میلیون تومان
حداکثر مبلغ قابل انتقال  بدون محدودیت (شعب بانک)

۵۰ میلیون تومان (اینترنت بانک)

۱۵ میلیون تومان (اینترنت بانک)

۵ میلیون تومان (سیستم سبا)

سرعت و امنیت زیاد زیاد
زمان صدور حواله پرداخت هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز
مناسب برای پرداخت‌ها کلان و حواله‌های فوری پرداخت‌های خرد بدون‌ حساسیت
و بدون محدودیت زمانی
زمان انجام تراکنش بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه در حساب‌های متمرکز بانک‌ها تا ۲۴ ساعت
و در حساب‌های غیرمتمرکز نهایتا ۴۸ ساعت

نیاز به شماره شبا برای استفاده از سامانه‌های پایا و ساتنا

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از این دو سامانه، برخلاف روش‌های سنتی انتقال وجه، حتما به شماره شبا شخصی که قرار است وجهی را به حساب او واریز کنید نیاز خواهید داشت.

انتقال وجه از طریق اینترنت

با رواج بانکداری الکترونیکی، انتقال وجه از طریق اینترنت با استفاده از کارت یا به شیوه‌‌های پایا و ساتنا امکان‌‌پذیر شده است. برای این کار باید از طریق اینترنت بانک خود یا از طریق اپلیکیشن‌‌های واسط اقدام نمایید. انتقال وجه اینترنتی به صورت کارت به کارت، کارت به حساب و حساب به کارت ممکن است.

انتقال وجه از طریق خودپرداز

از طریق خودپردازهای شبکه بانکی می‌توان به کارت‌های دیگر در هر بانکی، پول منتقل کرد. انتقال کارت به حساب نیز ممکن است و تنها محدودیت آن است که باید از خودپردازهای بانک مبدا یا مقصد استفاده نمایید. سقف تراکنش از طریق خودپرداز، روزانه سه میلیون تومان است. کارمزد آن نیز برای مبالغ زیر یک میلیون 500 تومان و برای مبالغ بالاتر، به ازای هر یک میلیون، 200 تومان اضافه می‌شود. البته دقت کنید که برای انتقال‌‌های درون بانکی از طریق خودپرداز، سقف 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین این نوع انتقال، کارمزد ندارد.

شماره تلفن ساتنا بانک های کشور

ممکن است در حین حواله ساتنا و پایا و یا حتی بعد از آن برای شما سوالاتی پیش بیاید که حتما باید با بانک تماس حاصل نمائید. به همین دلیل ما در ادامه شماره ساتنا بانک های کشور را گردآوری کرده ایم را بتوانید هر چه بهتر و سریعتر به پاسخ سوالات خود برسید

نام بانک شماره یا شماره های تماس
بانک ملی ۳۳۹۴۷۴۶۷ / ۳۳۹۵۲۵۲۳
بانک تجارت ۶۶۴۸۴۰۴۹ / ۶۶۴۸۳۴۹۰
بانک سپه ۶۶۷۴۶۷۹۹ / ۶۶۷۴۶۴۳۹
بانک کشاورزی ۸۴۸۹۳۳۷۸ / ۸۴۸۹۳۳۸۰
بانک صادرات ۸۸۸۳۳۷۰۷
بانک سامان ۲۳۰۹۵۴۱۳ / ۲۳۰۹۵۴۳۶
بانک پارسیان ۸۴۸۴۲۵۲۳ / ۸۴۸۴۲۵۶۵
بانک پاسارگاد ۸۲۸۹۰
بانک سرمایه ۸۸۸۹۰۸۴۲
پست بانک ۶۶۷۴۲۳۰۲
بانک قرض الحسنه مهر ایران ۸۹۵۹۰۲۰۴
بانک حکمت ایرانیان ۸۹۵۷۱۲۲۸
بانک ایران زمین ۶۶۹۱۶۶۶۴ / ۸۸۶۱۴۷۷۶
بانک کارآفرین ۲۶۲۱۵۰۶۱
بانک گردشگری ۲۲۶۳۴۶۲۹
بانک انصار ۸۸۸۲۵۲۷۹
بانک توسعه تعاون ۶۱۰۳۲۲۶۸
بانک دی ۲۸۹۳۱۲۸۷
بانک سینا ۸۸۸۳۰۶۲۵ / ۸۸۸۴۸۵۱۵
بانک اقتصاد نوین ۴۸۰۳۱۰۰۰
بانک شهر ۶۶۰۷۱۶۴۱ / ۸۳۳۶۴۳۱۱
بانک مسکن ۶۴۵۷۲۲۹۰
بانک صنعت و معدن ۲۷۸۷۳۰۸۷ / ۲۷۸۷۳۰۶۶
بانک رفاه کارگران ۸۲۱۸۸۳۰۶ / ۸۸۰۵۴۹۷۵
بانک ملت ۶۶۷۵۱۸۰۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.