مدیک بلاگ
سبک زندگی

تشخیص شیوه مصرف دارو با عرق نوک انگشت 

به گزارش وبگاه مجله Frontiers in Chemistry، استفاده صحیح و به موقع برخی دارو ها همچون داروهای اعصاب و روان پریشی از لحاظ دوز مصرفی  بسیار مهم است، که اگر رعایت نشود و یکباره قطع شود مشکلات جدی به بار می آید.اما با کشف روشی جدید به‌زودی می‌توان با استفاده از تست تعریق نوک انگشت، بررسی کرد که آیا این افراد دستورالعمل‌های درستی را دنبال می‌کنند یا خیر.

 

هم اکنون برای تجویز دارو‌های ضدروان‌پریشی و مقدار آن از طریق آزمایش خون مشخص می شود به طوری که  این آزمایشات برای بیماران تهاجمی و دردناک است و به همین خاطر ممکن است برخی از آن‌ها درحال‌حاضر چندان مشتاق دریافت درمان نباشند.

 

دانشمندان در دانشگاه ساری بریتانیا در جستجوی جایگزینی سریع‌تر و ملایم‌تر، اخیراً به عرق اکسرین تراوش‌شده از نوک انگشتان نگاه کردند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که دارو‌های خاصی را می‌توان در نمونه‌های عرق نوک انگشتان تشخیص داد که برخلاف نمونه‌های خون می‌توانند در دمای اتاق ذخیره و حمل شوند. تست تعریق نوک انگشت همچنین می‌تواند توسط افراد غیرعادی و نه فقط توسط پزشکان آموزش‌دیده به‌دست آید.

 

برای این پژوهش، ۶۰ بیمار که دارو‌های ضدروان‌پریشی کلوزاپین، کوئتیاپین یا الانزاپین مصرف می‌کردند، به‌همراه ۳۰ نفر که هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند، انتخاب شدند.

 

هر فرد چه قبل و چه بعد از شستن دست‌ها، نوک انگشتان خود را به مدت ۳۰ ثانیه روی یک تکه کاغذ متخلخل فشار می‌داد. سپس عرقی که کاغذ را خیس کرده بود، با استفاده از کروماتوگرافی مایع- طیف‌سنجی جرمی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

 

نتیجه نهایی این آزمایش نشان داد که تمام دارو‌های ضدروان‌پریشی را می‌توان با این روش در عرق انگشت تشخیص داد. دانشمندان امیدوارند که با تحقیقات بیشتر، همین امر در مورد سایر دارو‌ها نیز میسر شود.

 

پروفسور «ملانی بیلی»، نویسنده مسئول مقاله، در مورد این مطالعه می‌گوید: ما درحال‌حاضر مشغول بررسی روش‌هایی برای تعیین کمیت سطح دارو در اثرانگشت و بهترین زمان نمونه‌برداری هستیم. همچنین بسیار علاقه‌مندیم که ببینیم آیا می‌توان از اثرانگشت برای تشخیص بیماری‌ها استفاده کرد یا خیر./صدا وسیما

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

هشدار برای استفاده طولانی مدت از هندزفری

پزشک
1 سال قبل

سالانه 12 هزار ایرانی به‌دلیل نارسایی کبد فوت می‌کنند

پزشک
12 ماه قبل

راه کار هایی برای مقابله با حس تنفر از زندگی

پزشک
8 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل