اداره خدمات ملی بهداشت انگلیس (NHS) استفاده از یک داروی «سرنوشت‌ساز» را تأیید کرده است که می‌تواند بیماران مبتلا به سرطان پروستات یا سینه را درمان کند. این درمان که Olaparib نام دارد، جلوی اصلاح DNA در سلول‌های سرطانی را می‌گیرد و از این طریق شرایط نابودی آن‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش اسکای نیوز، داروی Olaparib در اختیار آن دسته از مردان مبتلا به سرطان پروستات و زنان مبتلا به سرطان سینه قرار خواهد گرفت که در معرض خطر بازگشت بیماری قرار دارند. این دارو که در قالب قرص عرضه می‌شود، آنزیم بازدارنده‌ای به نام Parp را هدف قرار می‌دهد و مانع از اصلاح سلول‌های سرطانی می‌شود.

این دارو جهش‌های BRCA 1 و BRCA 2 را نشانه می‌گیرد و نمی‌گذارد که سلول‌های سرطانی DNA خود را اصلاح کنند. با این کار سلول‌های سرطانی می‌میرند. Olaparib توسط شرکت داروسازی آسترازنکا تولید شده و کارآزمایی‌های بالینی نشان داده است که این دارو می‌تواند طول عمر افراد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته را به‌طور میانگین شش ماه افزایش دهد.

داروی سرطان آسترازنکا ریسک بازگشت بیماری را یک‌سوم کاهش می‌دهد

داروی شرکت آسترازنکا که با نام Lynparza هم شناخته می‌شود، قادر است ریسک بازگشت سرطان را تا حدود یک‌سوم کاهش دهد. ظاهراً درحال‌حاضر حدود 500 مرد مبتلا به سرطان پروستات و 300 زن مبتلا به سرطان سینه واجد شرایط دریافت این داروی جدید هستند.

«آماندا پریچارد»، مدیر ارشد NHS می‌گوید: «Olaparib می‌تواند تأثیر بزرگی بر انواع سرطان‌ها داشته باشد و به بسیاری از بیماران شانس بقای بیشتری ارائه کند و درعین‌حال برای کسانی که با شکل‌های پیشرفته بیماری روبه‌رو هستند، طول عمر بیشتری فراهم آورد.»

متخصصان مؤسسه تحقیقات سرطان (ICR) می‌گویند این دارو می‌تواند «سرنوشت‌ساز» باشد و برای بیماران تفاوتی مهم را رقم بزند. «یوهان دی‌بونو»، استاد داروهای تجربی سرطان از ICR می‌گوید: «Olaparib نمونه مهمی است که نشان می‌دهد درک ساختارهای ژنتیکی بیماران و ژنوم تومورها چطور می‌تواند برای طراحی داروهای هدفمند استفاده شود.»

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.