مدیک بلاگ
اخبار سلامت

بیمه سلامت برای 47 میلیون ایرانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، لایحه بودجه 1401 یک بند و مصوبه مهم برای بدون بیمه‌ها داشت که اسفند 1400 به عنوان خبری خوش، منتشر شد. حالا امروز نمی‌توان این همت بلند دولت را نادیده گرفت که طبق اعلام سازمان بیمه سلامت این 10 میلیون نفر از سه دهک پایین به طور رایگان بیمه شدند و تا حدود زیادی می‌توان امیدوار بود که هزینه‌های سنگین درمان، دیگر آن‌ها را درمانده نمی‌کند. موضوعی که رئیس مجلس هم به آن تصریح کرد: «در حوزه سلامت کار بزرگی انجام شد. هر سه دهک پایین جامعه بدون اخذ وجه با مبلغی که در مجلس تصویب شد بیمه شدند. حدود ۶ میلیون نفر در ظرف سه ماه بیمه شدند.»

بیمه ۱۰ میلیون در سه دهک اول

حنان حاجی‌محمودی مدیرکل دفتر بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت، درباره آمار 10 میلیونی، این طور گفته است: براساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، اکنون ۱۰ میلیون نفر از سه دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه هستند. وی گفته است: این افراد دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای پیگیری وضعیت بیمه خود ندارند و سازمان بیمه سلامت به صورت سیستماتیک، بیمه این افراد در سه دهک اول را تمدید می‌کند.

افراد در دهک های دیگر، چگونه از بیمه خود مطلع شوند؟

اما افراد در دیگر دهک‌ها، چگونه می‌توانند از وضعیت بیمه‌ای خود آگاه شوند؟ طبق اعلام سازمان بیمه سلامت، این افراد باید با استفاده از کد دستوری #۱۶۶۶* وضعیت پوشش بیمه‌ای خود را پیگیری کنند تا مشخص شود که تحت پوشش چه سازمان یا صندوق بیمه‌ای هستند. همچنین دیگر دهک‌ها که اکنون از خدمات بیمه‌ای سازمان‌ها یا صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند هستند، با استفاده از این کد دستوری از وضعیت برقراری اعتبار بیمه‌ای خود نیز آگاه خواهند شد که بیمه آن‌ها برقرار است یا نه.

دهک چهاری‌ها چقدر باید پرداخت کنند؟

حالا این که افراد بیمه نشده رایگان در سایر دهک‌ها، چه میزان به عنوان حق بیمه باید پرداخت کنند، نکته‌ای است که حاجی‌محمودی به آن اشاره کرده است: دهک چهار موظف به پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه و دهک ۵ و ۶ نیز موظف به پرداخت ۲۵ درصد حق بیمه خود هستند.

حمایت ویژه بیمه سلامت از درمان ناباروری

جالب است بدانیم که بیمه سلامت، در حوزه‌های خاص همچون درمان ناباروری و بیماران صعب‌العلاج هم خدمات ارائه می‌دهد. در این باره محمد مهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان این‌که بیمه سلامت ایران با توجه به مصوبات قانونی، حمایت های لازم را از زوجین نابارور انجام می‌دهد، می‌گوید: بسیاری از خدمات و حمایت‌ها در بخش دولتی به میزان ۱۰۰ درصد است، در بخش بستری ۹۰ درصد خدمات ناباروری و در بخش دارو و سرپایی ۷۰ درصد خدمات پوشش داده می شود.

اتفاق خوشایند در پرداختی ها

حتما موضوع پرداخت تعهدات بیمه‌ها به مراکز درمانی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی حوزه سلامت است که در این زمینه سازمان بیمه سلامت توانسته است، در انجام تعهدات پرداختی خود مناسب عمل کند. مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید می‌کند: خوشبختانه پرداختی های سازمان بیمه سلامت به‌روز بوده و هیچ مشکلی در تامین منابع به ویژه برای بیماران صعب‌العلاج وجود ندارد، ضمن این‌که ارائه خدمات به گروه‌های دیگر بیماران تحت پوشش سازمان ادامه خواهد داشت.

پیگیری چند سوال از مدیرعامل سازمان بیمه سلامت

برای اطلاعات بیشتر با محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همکلام می‌شوم. از ناصحی درباره تعداد بیمه‌شدگان می‌پرسم که این طور پاسخ می‌دهد:هم‌اکنون 47 میلیون و 700 هزار نفر تعداد بیمه‌شدگان ما هستند که اعتبار بیمه‌ای این افراد در مقاطعی تمام می‌شود که ما به شکل رایگان و به دلیل شرایط خاص اقتصادی بدون دریافت حق بیمه، بیمه سلامت‌شان را تمدید می‌کنیم. امسال هم 6 میلیون و200 هزار نفر را به عنوان افراد جدید بیمه کردیم.

500 هزار تا یک میلیون نفر بدون بیمه

از دکتر ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران، درباره آمار بیمه‌نشده‌ها و افراد بدون بیمه در کشور می‌پرسم که با توجه به نتیجه بررسی‌های سازمان بیمه سلامت این گونه می‌گوید: با توجه به آمار و بررسی‌های سامانه استحقاق‌سنجی سازمان بیمه سلامت، حداکثر 500 تا یک میلیون نفر در کشور هستند که مشمول هیچ بیمه‌ای نیستند.

در واقع افراد در دهک‌های پایین را ما به عناوین مختلف بیمه کرده‌ایم و این تعداد بیمه نشده‌ها که اغلب از دهک‌های بالا هستند، خودشان تمایلی به بیمه شدن ندارند که البته یک میلیون بدون بیمه در میان جمعیت 85 میلیونی کشور منطقی به نظر می‌رسد. البته همین افراد هم، چنان‌چه اراده کنند، می توانند خودشان را بیمه کنند و ما به آن ها هم خدمات بیمه سلامت را ارائه می‌دهیم و در واقع همه مردم ایران بیمه هستند و ما بدون بیمه نداریم.

وقتی می گوییم بیمه خودکار، مقصود چیست؟

از دکتر محمد مهدی ناصحی درباره نحوه بیمه خودکار می‌پرسم و این‌که به چه معناست؟ او این طور پاسخ می دهد:بیمه به صورت خودکار یعنی، ما شماره ملی افراد در سه دهک 1 و 2 و 3 را از وزارت رفاه گرفتیم و بدون مراجعه آن‌ها، خودمان نامشان را در شمار بیمه سلامت ثبت کردیم که هرگاه به مراکز درمانی مراجعه کنند، می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند یا در مواردی که نیاز به تمدید آن دارند، به صورت خودکار بیمه آن‌ها تمدید می شود و نیاز به هیچ مراجعه‌ای ندارند.

برای نمونه سازمان، بیمه روستاییان عزیز را سالانه خود تمدید می‌کند. اما برای سایر دهک‌ها، این گونه است که وقتی یک فرد به مرکز درمانی مراجعه می‌کند و به او اعلام می‌شود که فاقد بیمه است، فرد با مراجعه به سامانه شهروندی و سامانه بیمه سلامت می‌تواند درخواست خود را بدهد و بدون هیچ مشکلی، فرد بیمه می شود.

بیمه رایگان 7 دهک اکنون در حال اجراست به دنبال دایمی شدن آن هستیم

از مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، درباره احتمال رایگان شدن بیمه سلامت برای 7 دهک جامعه پرسیدم که او از خبر خوشی سخن گفت: هم‌اکنون به صورت داخلی و با مصوبات هیئت مدیره سازمان، خدمات بیمه سلامت را با توجه به شرایط اقتصادی و اجرای طرح دارویار تسهیل کردیم و در 7 دهک برای سه ماه تا پایان سال رایگان است. البته پیشنهادمان را برای اجرای طولانی مدت رایگان شدن بیمه سلامت برای 7 دهک به دولت و لایحه بودجه ارائه داده‌ایم که امیدواریم شرایط به گونه‌ای در دولت و مجلس پیش برود که ان‌شاءا… بتوانیم بیمه سلامت را از سال آینده برای 7 دهک به طور رایگان در اختیار بگذاریم.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

سیاست سازمان غذا و دارو در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی

پزشک
1 سال قبل

ورود سرمایه به حوزه ی دانش عامل مدرک گرایی در جامعه

پزشک
1 سال قبل

چالش‌های بیمه سلامت با مراکز ترک اعتیاد

پزشک
10 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل