به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«صابر جباری» سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره مرگ و میر مادران گفت: مرگ و میر مادران در دوران کرونا نسبت به قبل از کرونا افزایش پیدا کرد. با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های تشویق ما ازدواج به هنگام، فرزندآوری به موقع و افزایش فرزندآوری است، برنامه ویژه‌ای را در این راستا در حال تدارک هستیم. کارگروهی برای پیشگیری از مرگ مادر راه‌اندازی شده است که در این کارگروه مشکل اصلی مرگ و میر مادران در ایران را بررسی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما سهم هر کدام از این علل را مشخص کرده‌ایم تا به طور مثال اگر علت ساختاری است، مشکل آن را حل کنیم. اگر عوامل انسانی در مرگ و میر مادر نقش دارند سهم آن مشخص شده و برای آن مداخله طراحی می‌شود. همچنین اگر مشکل تامین منابع مالی است، اقداماتی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر این دلایل شامل سایر مواردی باشد که در اختیار وزارت بهداشت نیست، مورد بررسی قرار می‌گیرد. اقدامات این کارگروه در حال نهایی شدن است و رسانه‌ای خواهد شد.

جباری درباره آمار مرگ و میر مادران گفت: در سال ۱۴۰۱ شاخص مرگ و میر مادران ۲۴ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است. آن چیزی که ما در مرگ و میر مادران به عنوان شاخص کشوری به دنبال آن هستیم، این است که مرگ و مادران را به عدد ۱۹ برسانیم.

وی درباره باروری پرخطر گفت: ما نظام خدمات مراقبتی برای مادران باردار را بازنگری کردیم و به روز شده است. این اقدامات به حفظ و ارتقای سلامت مادر قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از بارداری کمک می‌کند.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پیشگیری از سقط‌های خود به خودی گفت: درصدی از سقط‌ها در تمام دنیا خارج از اراده بشر است، دلیل آن هم اختلالات ژنتیکی است که البته این لطف خداوند به انسان است چراکه این جنین‌ها دارای مشکل هستند و خود به خود سقط می‌شوند. بخش دیگری از این سقط‌های خود به خودی ناشی از تاثیر عوامل فیزیکی یا شیمیایی، آب و هوا، تغذیه و… است.

جباری تصریح کرد: در این خصوص نیز مواردی در حوزه بهداشت احصاء شده و برنامه آن به زودی ابلاغ می‌شود. البته همه این موارد در اختیار وزارت بهداشت نیست و سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها نیز در آن سهیم هستند. عوامل سقط خود به خودی به دلیل اینکه ناشناخته است در روی آن پژوهش‌هایی در حال انجام است و برنامه‌ریزی داریم تا این موارد را بررسی کنیم و تلاش می‌کنیم حداقل بخشی از مواردی را که مظنون هستند سقط خود به خودی بر اثر آنها رخ می‌دهد، اطلاع‌رسانی کرده تا مادران در دوره بارداری از آن موارد اجتناب کنند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.