به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در مراسم رونمایی از سند «سلامت بخش»، گفت: جلسات بسیار زیادی را در قرارگاه پزشکی خانواده با حضور معاونین وزارت بهداشت، داشتیم و در این جلسات بررسی بسیار کاملی از وضعیت پزشکی خانواده انجام شد.

وی افزود: پزشک خانواده در کشور ما از سال ۱۳۸۲ مطرح شد و در سال ۱۳۹۰ در دو استان به صورت آزمایشی اجرا شد. به هر حال نقاط قوت و ضعفی در اجرا داشت که همه این موارد بررسی شد. قرار شد امسال پزشک خانواده را در شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها تکمیل کنیم که این اقدام انجام شد و اکنون در کل کشور در جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی به طور کامل پزشک خانواده در حال اجراست. امیدواریم در سال آینده بتوانیم پزشک خانواده را در کل کشور اجرایی کنیم. منابع مورد نیاز را به مجلس اعلام کردیم که استقبال شد و امیدواریم منابع آن تامین شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه پزشکی خانواده ترجمه‌ای از family medicine است، ادامه داد: در این طرح منظور کل سیستم پزشکی است. شاید بتوان به عبارتی بگوییم سلامت خانواده. برای اجرای این طرح زیرساخت‌های فیزیکی را نیاز داشتیم که امسال نزدیک به ۲۰۰۰ خانه بهداشت، مراکز جامع سلامت و … مورد رسیدگی قرار گرفت‌ و نیروی انسانی که مورد نیاز این برنامه است، عمدتا نیروهای مربوط به حوزه بهداشت و تیم سلامت است که کار اصلی را انجام می‌دهند و جزو طرح‌های بی‌نظیر کشوری ما بحث شبکه بهداشت، بهورزها و… و. بودند که طرح سلامت خانواده هم بازمی‌گردد به اینکه سیستم شبکه و زیرساخت‌های بهداشتی‌مان را تقویت کنیم که انجام می‌شود. این طرح بر این اساس است که از بیماری پیشگیری شود.

وی گفت: بسیاری از بیماری‌ها در مناطق مختلف کشور ما شایع است، اما امکان پیشگیری دارند. امروزه دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و… وجود دارند و سبک زندگی ناسالم منجر به آن می‌شود و هرچه در بهداشت هزینه کنیم، بهتر می‌توانیم سلامت مردم را تامین کنیم. سیستم بهداشت می‌تواند بیماریابی کند و بعد به سطح درمان می‌رسیم. در سه سطح نیز سیستم درمانی داریم شامل سطح یک شامل پزشکان عمومی، سطح دو یا همان سطح تخصصی و سطح سه که سطح فوق‌تخصصی و بیمارستان و بستری است. ما دنبال این هستیم که سیستم سلامت خانواده در کشور تقویت شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با پزشکی خانواده کانال مطمئنی ایجاد می‌شود، گفت: یکی از اقدامات بزرگی که سال گذشته و امسال اجرا شد، نسخه الکترونیک بود. در آغاز دولت سیزدهم ۱۰ درصد نسخه الکترونیک داشتیم که اکنون به بالای ۹۰ درصد رسیدیم و کار مهمتر پرونده الکترونیک است که افراد باید در پزشک خانواده پرونده الکترونیک داشته باشند و اطلاعات بیماران در آن ثبت شود.

وزیر بهداشت گفت: اگر افرادی در جامعه ما ترجیح بدهند که از طریق کانال پزشک خانواده خدمت بگیرند، می‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند و اگر کسی هم وارد آن نشود، می‌تواند همان روال سابق را پیش بگیرد و مشوقی برایش اعمال نمی‌شود. از جمله مشوق‌هایی که قرار دادیم برای کسانی که در کانال پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار بگیرند، این است که بتوانیم درمان‌شان را به نازل‌ترین قیمت انجام داده و برای مجموعه تخصصی و پزشکی هم که وارد این کانال می‌شود، مزایای برخورداری بیشتر از حق‌الزحمه را در نظر بگیریم.

عین‌اللهی گفت: بر این اساس قبلا در حوزه بستری پنج درصد از هزینه خدمات بستری را بیمار و ۹۵ درصد را بیمه پرداخت می‌کرد، اما اکنون ما در سه استان خراسان‌جنوبی، بوشهر و کردستان اگر بیماری از طریق پزشک خانواده از سطح یک به سطح بستری ارجاع شود، وزارت بهداشت پنج درصد فرانشیز را پرداخت می‌کند. نام این طرح «سلامت بخش» است که در این سه استان به صورت آزمایشی از امروز اجرا می‌شود و اگر موفقیت آمیز بود، با اولویت سایر استان‌های محروم‌ هم آن را گسترش می‌دهیم.

وی گفت: برنامه ما برای اجرای پزشک خانواده در سال آینده این است که این طرح را در کل کشور اجرا کنیم، اما اولویت ما در استان‌ها و شهرهای مناطق محروم است. باتوجه به منابع شاید این امکان نباشد که در همه شهرها انجام دهیم؛ بنابراین با اولویت مناطق محروم آن استان‌ها اجرا می‌کنیم. بنابراین هدف اصلی این طرح، پیشگیری، بهداشت و مراقبت از طریق تقویت شبکه بهداشت است و هدف دیگرش این است که از این سیستم برای درمان مردم در سطوح مختلف استفاده کنیم تا به هدف غایی‌مان برسیم تا بیماران به ویژه در مناطق محروم، پرداختی برای درمان‌شان در بیمارستان‌ها نداشته باشند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.