حلقه های تیره ممکن است ارثی یا به دلیل  پیری و یا حتی  استرس ایجاد  شود. حلقه های تیره بدون در نظر گرفتن رنگ پوست و نوع آن بوجود می آید.

پوست اطراف چشم  بسیار نازک و ظریف است و باعث می شود این حلقه های تیره بیشتر نمایان شود. از آنجا که این منطقه  غدد چربی ندارد، نیاز به مراقبت و توجه خاص دارد

گودی و حلقه تیره زیر چشم ها ممکن است در بیشتر موارد  نشانه ای از کم خوابی در نظر گرفته شود ولی در واقع فاکتورهای زیادی می توانند در گود افتادن و ایجاد تیرگی دور چشم دخیل باشند.

فاکتورهایی نظیر آلرژی، ژنتیک و گرفتگی بینی. تیرگی دور چشم می تواند در همه سنین افراد را درگیر سازد اما بیشترین فراوانی را در سنین بزرگسالی دارد.

یکی از دلایل رایج و معمول حلقه های تیره دور چشم کمبود ویتامین بدن است. تغییر رژیم غذایی و استفاده از کرم های پوستی غنی از ویتامین  و مکمل های ویتامین می تواند به محو شدن یا از بین رفتن کامل گودی و حلقه های تیره دور چشم کمک کند.

برخی از مکمل های تغذیه ای می توانند کمبود های تغذیه ای که مسوول ایجاد حلقه های تیره دور چشم هستند را  از بین برده و مداوا کنند. و برخی دیگر از مکمل ها مواد مغذی که  باعث حفظ سلامت رگهای خونی و کلاژن اطراف چشمها می گردند را تامین می کنند.

قبل از استفاده از هرگونه قرص یا مکمل ویتامینی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های طبیعی و پزشکی سیاهی و گودی دور چشم

سیاهی و گودی دور چشم در مردان و زنان امری شایع است. سیاهی و گودی دور چشم باعث می شود فرد پیرتر از سن خود به نظر برسد و خلاص شدن از شر آنها نیز دشوار است. اگرچه ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما تیرگی در افرادی که:

گرچه ممکن است خستگی منطقی ترین توضیح در مورد این عارضه به نظر برسد، اما تعدادی از عوامل می توانند باعث سیاهی دور چشم شوند. گرچه خطرناک نیست، اما بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای درمان یا کمرنگ کردن آنها هستند.

با این حال، احتمال می رود حذف کامل آنها امکان پذیر نباشد. برخی از افراد ممکن است فکر کنند سیاهی و گودی دور چشم باعث خستگی و پیرتر نشان دادن آنها می شود، بنابراین به دنبال درمان های خانگی و پزشکی برای به حداقل رساندن آن هستند. به گزارش هلث لاین، برای بهبود سیاهی و گودی دور چشم ادامه مطلب را بخوانید.

چه عواملی باعث سیاهی و گودی دور چشم می شود؟

برخی عوامل باعث سیاهی و گودی دور چشم می شوند، برخی از دلایل عمده عبارتند از:

خستگی

خواب زیاد، خستگی مفرط یا خوابیدن کم می تواند باعث سیاهی و گودی دور چشم شود. کمبود خواب می تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شود این امر باعث می شود تا بافت های تیره و رگ های خونی زیر پوست شما نمایان شوند، همچنین کمبود خواب باعث ایجاد مایعات زیر چشم و پف کردگی آنها می شود.

در نتیجه تیرگی هایی که می بینید احتمال می رود در واقع سایه هایی باشد که توسط پلک های پف کرده ایجاد شده است.

سن

پیری به عنوان یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی و گودی دور چشم به شمار می آید. با روند افزایش سن پوست نازک تر می شود، همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست از بین می رود. با وقوع این امر، رگ های خونی تیره زیر پوست بیشتر نمایان و باعث تیرگی و گودی زیر چشم می شوند.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه فشار زیادی به چشم وارد می کند. این فشار باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم در نتیجه پوست اطراف چشم تیره و گود می شود.

آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم باعث تیرگی و گودی چشم می شود. هنگامی که شما واکنش آلرژیک دارید بدن هیستامین ها را به عنوان پاسخی به باکتری های مضر آزاد می کند.

به غیر از ایجاد علائم ناخوشایند از جمله خارش، قرمزی و پف کردگی چشم، همچنین هیستامین باعث گشاد شدن رگ های خونی و مشاهده آن زیر پوست می شود. به علاوه، آلرژی مالش و خاراش پوست دور چشم را نیز افزایش می دهد.

این اقدامات می توانند علائم شما را بدتر کنند و باعث التهاب، تورم و پارگی رگ های خونی شوند که در نتیجه سایه های تیره و گودی دور چشم ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید:چه ارتباطی بین بیماری کرون و خستگی وجود دارد؟

بیشتر بخوانیم: عوامل تاثیر گذار بر پف و تیرگی زیر چشم

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده سیاهی و گودی دور چشم محسوب می شود. هنگامی که آب کافی به بدن نمی رسد پوست دور چشم کدر و چشمان شما فرورفته به نظر می رسد که این امر به دلیل نزدیکی آنها با استخوان زیرین است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب باعث تولید بیش از حد ملانین در بدن می شود، رنگدانه ای که رنگ پوست را تامین می کند. آفتاب زیاد به ویژه برای چشم باعث تیره شدن رنگدانه ها در پوست اطراف چشم می شود.

ژنتیک

سابقه خانوادگی نیز در تیرگی و گودی دور چشم نقش دارد. این امر می تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل کودکی مشاهده می شود و ممکن است با افزایش سن یا به تدریج ناپدید و محو می شود. استعدادها برای سایر شرایط پزشکی مانند بیماری تیروئید نیز منجر به تیرگی و گودی دور چشم می شود.

درمان های خانگی برای رفع سیاهی و گودی دور چشم

درمان تیرگی و گودی دور چشم به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. با این حال، برخی از درمان های خانگی برای مدیریت این بیماری وجود دارد. برخی از متداول ترین روش ها عبارتند از:

کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد به کاهش تورم و کوچک شدن رگ های خونی متسع کمک می کند. این امر می تواند ضمن کاهش پف دور چشم به از بین بردن سیاهی و گودی کمک کند.

چند تکه یخ را لای پارچه ای تمیز بپیچید و روی چشم خود بمالید، همچنین می توانید پارچه را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه آن را روی پوست زیر چشم خود بمالید. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ این روند را تکرار کنید.

خواب کافی به کاهش سیاهی و گودی دور چشم کمک می کند. کمبود خواب باعث رنگ پریدگی پوست می شود و تیرگی و گودی دور چشم بیشتر مشخص می شود. 7 تا 8 ساعت استراحت از بروز سیاهی و گودی دور چشم جلوگیری می کند.

سر خود را بلند کنید. کمبود خواب در ایجاد تیرگی و گودی دور چشم نقش دارد، اما برخی اوقات نحوه خوابیدن نیز مهم است. سر خود را با چند بالش برای جلوگیری از تجمع مایعات زیر چشمان بالا ببرید زیرا جمع شدن مایع باعث پف کردگی و متورم شدن آنها می شود.

با چای کیسه ای دور چشم را خیس کنید. استفاده از چای کیسه ای سرد روی چشم می تواند ظاهر آنها را بهبود بخشد. کافئین و آنتی اکسیدان موجود در چای به تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ های خونی و کاهش احتباس مایعات زیر پوست کمک می کند.

دو عدد چای کیسه ای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب داغ قرار دهید، سپس بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال خنک شوند. پس از سرد شدن کیسه های چای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. پس از برداشتن چشمان خود را با آب خنک بشویید.

با مواد آرایشی مناسب گودی و سیاهی دور چشم را پنهان کنید. گرچه آرایش و مواد آرایشی سیاهی و گودی دور چشم را درمان نمی کنند، اما به استتار آنها کمک می کنند.

کانسیلرها می توانند سیاهی ها را بپوشانند، بنابراین با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب می شوند. با این حال، مانند هر نوع محصول موضعی یا آرایشی از برندهای مناسب استفاده کنید.

برخی از محصولات با تشدید علائم باعث بروز واکنش آلرژیک می شوند. اگر علائم نامنظم ناشی از درمان موضعی را شروع شد بلافاصله استفاده را متوقف و برای ویزیت به پزشک مراجعه کنید.

1.ویتامین K

ویتامین کا برای کاهش حلقه های تیره اطراف چشمها گزینه ای حیاتی می باشد. نقش این ویتامین در انعقاد خون شناخته شده بوده و گردش خون  مناسب را در اطراف چشمها تضمین می کند. زمانی که این ویتامین در خون کم باشد، خون می تواند از میان رگهای کوچک  تراوش کرده و در پوست نازک زیر چشمها تجمع یابد که این باعث ایجاد یک هاله تیره و کبود مانند در زیر چشمها می گردد. همچنین کمبود ویتامین کا می تواند باعث شکننده شدن مویرگها شود که این امر تیرگی و گودی زیر چشمها را بدتر می سازد.  ویتامین کا در اکثر کرم های دور چشم و کرم های شب و همچنین در سبزیجات پر برگ سبز رنگ(بروکلی، کلم سبز) ، آووکادو و کیوی وجود دارد. همچنین روغن دانه سویا و روغن کانولا نیز منابع خوبی از ویتامین کا می باشند.

در یک مطالعه، محققان کارایی یک پد ضد چروک و حلقه تیره چشم را که حاوی 3 درصد کافئین و یک درصد ویتامین E بود مورد ارزیابی قرار دادند.

شرکت کنندگان به مدت 4 هفته هر شب به مدت یک ساعت از پد چشم استفاده می کردند. محققان در پایان مطالعه متوجه کاهش تیرگی و گودی دور چشم شدند. برای تایید کارآیی بالشتک های حاوی ویتامین K و کافئین برای کاهش تیرگی های چشم مطالعات بیشتری نیاز است.

2.ویتامین C

ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می دهد که این امر باعث کاهش ایستایی خون تغییر رنگ می شود. استاز خون به خون تجمع یافته در رگ های خونی گفته می شود. افراد هنگام استفاده از محصولات زیبایی با غلظت زیاد ویتامین C متوجه بهبود سیاهی و گودی دور چشم خود می شوند.

زمانی که رگهای خونی زیر چشمها ضعیف و متسع می شوند، حلقه های تیره شروع به ظاهر شدن می کنند. کمبود کلاژن دور چشمها منجر به نازک شدن پوست زیر چشم شده و همچنین سایه تیره دور چشم را بیشتر جلوه می دهد.

ویتامین C حلقه های تیره دور چشم را با بالا بردن  میزان کلاژن پوست که باعث سفتی و چاق شدن پوست می شود، از بین می برد. این ویتامین همچنین پوست را در برابر رادیکال های آزاد و آسیب نور خورشید که می توانند باعث پیری پوست و تشدید گودی و تیرگی زیر چشم شوند،  محافظت می کند.

ویتامین C در اکثر کرم های پوستی در فرم ال آسکوربیک اسید یافت می شود.سعی کنید از مصرف ویتامین C خالص خودداری کنید چون وقتی در معرض هوا قرار گیرد اکسیده شده و  آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را افزایش می دهد. ویتامین C همچنین می تواند در میوه ها و مکمل های رژیمی یافت شود.

بهترین روش دریافت  ویتامین C  مصرف آن به همراه آهن است، زیرا این ویتامین کمک می کند که بدن آهن را بهتر جذب کند. کمبود آهن باعث رنگ پریدگی پوست می گردد که باعث می شود رگهای زیر چشم تیره تر و برجسته تر به نظر برسند.

آهن را می توان  از طریق  مصرف سبزیجات پر برگ سبز رنگ، اسفناج و مکمل های آهن تامین کرد.

ویتامین C  مورد نیاز بدن در مردان بزرگسال روزانه 90 میلی گرم است، در حالیکه زنان روزانه به 75 میلی گرم ویتامین C نیاز دارند. افراد سیگاری به میزان بیشتری از این ویتامین نیازمندند. بهتر است برای اطمینان از دوز مصرفی ویتامین C با پزشک خود مشورت کنید.

3.ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به حفظ ظاهر شاداب و جوان پوست کمک کند. به همین دلیل این ویتامین می تواند به کاهش چین و چروکها و حلقه های تیره اطراف چشم کمک کند.

این ویتامین همچنین می تواند هر گونه پف آلودگی را که می تواند باعث برجسته و نمایانتر شدن حلقه های تیره دور چشم شود را کاهش دهد.

مالیدن روغن ویتامین E بطور مستقیم به زیر چشم ها گزینه ای خوب و موثر است، اما بهتر است که شما علاوه بر استفاده موضعی از این ویتامین آن را به صورت خوراکی در قالب مکمل ها یا مواد غذایی غنی از ویتامین E نظیر سبزیجات پر برگ سبز رنگ، زیتون، آجیل ها و دانه ها نیز مصرف کنید.
بهتر است مصرف ویتامین E همراه با ویتامین A باشد، چون به تنظیم روش مصرف بدن از این ویتامین کمک می کند. ویتامین E  همچنین رادیکال های آزاد و دیگر آلودگی ها را دفع کرده و جریان خون را افزایش می دهد.

4.ویتامین A

ویتامین A به حفظ سلامت پوست و بهبود هر گونه آسیب پوستی اطراف چشم کمک می کند. این ویتامین آنتی اکسیدانی است که به از بین رفتن چروکها، نازک شدن پوست و نشانه های پیری کمک می کند.

ویتامین A را در بسیاری از کرم های پوستی، سبزیجات سبز رنگ تیره، جگر، کدو تنبل، تخم مرغ و برخی از میوه ها می توان یافت.

5.ویتامین B9 یا فولیک اسید

مصرف ویتامین B9  یا فولیک اسید می تواند به کاهش حلقه های تیره دور چشم کمک کند. همانند دیگر ویتامین های گروه B ، ویتامین B9  نیز برای داشتن پوست و چشمهایی سالم حیاتی است.

بزرگسالان  روزانه به حدود 400 میکرو گرم از این ویتامین نیاز دارند. ویتامین B9  با ویتامین های B6  و B12   اثر گذار است، زیرا ویتامین های گروه B همراه با هم کار می کنند، به همین دلیل مکمل ها معمولا حاوی مجموعه ویتامین های گروه B می باشند به جای اینکه فقط حاوی یکی از این ویتامین ها باشند.

کرم های رتینوئید

کرم های رتینوئید ضمن کمک به تولید کلاژن تیرگی و گودی دور چشم را بهبود می بخشند. این کرم های مشتق شده از ویتامین A باعث کاهش میزان ملانین در پوست می شوند، ملانین همان چیزی است که به پوست رنگ می بخشد.

کرم های رتینوئید برای همه افراد گزینه مناسبی نیستند، بنابراین قبل از استفاده از آنها باید با پزشک مشورت کنید.

کرم های هیدروکینون، اسید کوجیک و آربوتین

ترکیبات هیدروکینون، اسید کوجیک و آربوتین تولید ملانین در پوست را مختل می کنند. طبق مقاله ای منتشر شده در مجله پوست و کلینیک و زیبایی، غلظت کم هیدروکینون و اسید کوجیک موثر است.

دسترسی افراد در برخی کشورها به کرم های هیدروکینون محدود است زیرا باعث بروز عوارض جانبی می شود. کوجیک اسید و آربوتین از مواد طبیعی مشتق شده هستند.

دوزهای کم آربوتین باعث کاهش سیاهی و گودی دور چشم می شود. قبل از استفاده از یک محصول زیبایی حاوی هیدروکینون، اسید کوجیک یا آربوتین افراد باید با متخصص پوست مشورت کنند.

بیشتر بخوانید:بررسی انواع شقاق مقعد و راههای درمانی خانگی و پزشکی

برش های خیار و کیسه های چای

گاهی مردم برای کاهش سیاهی و گودی دور چشم برش های خیار را به چشم خود می مالند. اگرچه مکانیسم تاثیر آن ناشناخته است، اما درجه حرارت سرد برش های خیار تورم ناشی از خواب، اگزما یا آلرژی را بهبود می بخشد.

برخی افراد از کیسه های چای نیز استفاده می کنند. بگذارید آنها در یخچال خنک شوند، سپس قرار دادن آنها روی چشم احتمال می رود همان اثر کمپرس یا برش های خیار سرد را ایجاد کند.

برخی پیشنهاد می کنند از کیسه های چای کافئین دار استفاده کنید زیرا کافئین می تواند رگ های خونی را منقبض کرده و از ظهور آنها در سطح پوست بکاهد، همچنین کافئین می تواند جریان خون را از طریق رگ های خونی اطراف چشم تسریع کرده و ظاهری جوان و شاداب را به پوست ببخشد.

توجه به این نکته مهم است محققان اثرات استفاده از برش های خیار یا کیسه های چای سرد روی چشم را برای جلوگیری یا درمان تیرگی چشم مورد مطالعه قرار نداده اند.

درمان های پزشکی برای رفع سیاهی و گودی دور چشم

برخی از درمان های پزشکی برای کاهش سیاهی ها و گودی دور چشم در دسترس است. برخی از متداول ترین روش ها عبارتند از:

  • لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه ها
  • جراحی لیزر برای ظاهر شدن سطح پوست و تقویت سفت شدن پوست
  • تزریق رنگدانه ها به نواحی نازک پوست
  • پرکننده های بافتی برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم می شوند
  • حذف چربی برای از بین بردن چربی و پوست اضافی، سطح صاف و یک دست تری را نشان می دهد
  • کاشت جراحی از چربی یا محصولات مصنوعی

قبل از تصمیم گیری درباره هر روش زیبایی گزینه های خود را با یک پزشک در میان بگذارید. درمان های تهاجمی پزشکی گران و دردناک است و اغلب به بهبودی طولانی مدت نیاز دارند.

هنگام مشاهده سیاهی و گودی دور چشم می توان روش درمانی مناسب را انتخاب کرد. برخی از افراد عادت های زندگی خود را تغییر می دهند در حالی که دیگران به درمان ها و محصولاتی روی می آورند که در فروشگاه های زیبایی یافت می شوند.

گرچه محصولات زیبایی و مراقبتی گزینه های بی خطری هستند، اما بیشتر این درمان های خانگی ممکن است بی نتیجه باشند. احتمال می رود افراد نتوانند به طور کلی تیرگی و گودی دور چشم خود را از بین ببرند، اما چندین روش درمانی به حداقل رساندن سیاهی و گودی چشم کمک می کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

سیاهی و گودی دور چشم برای سلامتی فرد مضر نیست، اما احتمال می رود برخی از افراد برای اهداف زیبایی با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنند. افرادی که به دلیل تیرگی و سیاهی دور چشم اعتماد به نفس پایین یا کیفیت پایین زندگی دارند از کمک پزشکی بهره مند می شوند.

پزشک یا متخصص پوست به تشخیص و طبقه بندی سیاهی و گودی دور چشم کمک می کند این امر در انتخاب مناسب ترین روش درمانی یا تغییر سبک زندگی موثر است، همچنین پزشکان می توانند به افراد کمک کنند تا انتظارات خود را در مورد اثر بخشی هر روش درمانی مدیریت کنند.

به خاطر داشته باشید بیشتر روش های درمانی قبل از اینکه شخص متوجه تغییر قابل توجهی شود به ماه ها استفاده روزانه نیاز دارد.

برخی اوقات پزشکان روش های غیرتهاجمی مانند پالس شدید نور، فرکانس رادیویی، لیزرهای سوئیچ شده و لیزرهای پالسی رنگی را برای کاهش سیاهی دور چشم پیشنهاد می دهند. با این حال، برخی از افراد به تکنیک های تهاجمی نیاز داشته باشند، مانند:

  • لایه برداری شیمیایی
  • خالکوبی پزشکی
  • لیزر مجدد سطح
  • فیلر هیالورونیک اسید
  • انتقال چربی
  • عمل جراحي
  • کاشت

مردم فقط باید در موارد شدید این گزینه ها را در نظر بگیرند.

مترجم: الهه زارعی


سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.