به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی، گفت: متاسفانه بر اساس حادثه‌ای که برای مردم شریف شهرستان خوی رخ داد، خساراتی وارد شد که اکنون برنامه‌های بهداشتی باتاکید بر مسائل بهداشت محیط حائز اهمیت فراوان است و باید به سمتی برویم که این خسارت کاهش یابد و منجر به این شود که سلامت محیط، بهداشت فردی و عمومی این عزیزان بیش از این لطمه نبیند.

وی افزود: خوشبختانه اکنون بر اساس آخرین گزارشی که گرفتیم تیم‌های بهداشت محیط علاوه بر شهرستان خوی از زنجان و ارومیه هم در حال رساندن کمک‌ها هستند. طبیعتا در چنین مواقعی همکاران بهداشت محیط اولویت‌های مهمی را در نظر دارند که بعد از تامین اسکان آسیب دیدگان،‌ رعایت بهداشت اماکنی مانند چادر، کانکس، مدارس، مساجد و پناهگاه‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. همکاران ما در این نقاط به بررسی و رصد شرایط بهداشتی پرداخته و به مردم نکات لازم را آموزش می‌دهند تا خودشان هم با خودمراقبتی از سلامت خود مواظبت کنند.

او تاکید کرد: تامین غذا، نظارت بر تهیه مواد غذایی، استفاده از آب شرب سالم بسیار پر اهمیت است. خوشبختانه سیستم آبرسانی شهرستان لطمه زیادی ندیده است و کماکان می‌توانند از آب سالم لوله‌کشی استفاده کنند. در نقاطی هم که لطمه وارد شده باشد با تامین آب بطری شده پیش می‌رویم و یا اگر هیچکدام در دسترس نباشد به افراد آموزش می‌دهند که چگونه آب را بجوشانند و سالم کنند که البته در این اتفاق هنوز با چنین آسیبی مواجه نشده‌ایم.

فرهادی بیان کرد: اگر مردم به مرحله پخت و پز برسند، مشکلات کمتر است اما تا زمانی که غذا بین مردم توزیع می‌شود باید آموزش لازم نگهداری، حرارت دادن و مصرف غذای گرم یا کنسروی به مردم داده شود.

وی دفع بهداشتی فاضلاب در چنین شرایطی را اولویتی مهم دانست و اظهار کرد: دفع زباله و پسماند در نقاطی که زندگی در چادر و کانکس جریان دارد، بسیار حائز اهمیت است. جانمایی چادر باید به شکلی باشد که به دفع فاضلاب فکر شود تا خدایی نکرده چادری در نقطه‌ای نصب نشود که از زیر آن فاصلاب رد شود. خوشبختانه در مورد سرویس‌های بهداشتی مشکلی نداشته‌ایم. دور بودن سرویس‌های بهداشتی یا فقدان آن می‌تواند آسیب‌زا باشد که همکاران ما باید در این زمینه فعال باشند.

وی افزود: سردی هوا سبب می‌شود مشکلات احتمالی فاضلاب و یا نگهداری مواد غذایی زیاد نباشد و بو و مگس کمتری در فضا مشاهده شود، اما به هیچ عنوان نباید رهاسازی زباله و فاضلاب صورت گیرد. البته ممکن است با گرم‌تر شدن هوا این مشکلات هم تشدید شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: ممکن است خود مردم به دلیل آسیبی که دیده‌اند، به این مسائل بهداشتی توجه کمتری داشته باشند اما باید این آگاهی رسانی مداوم صورت گیرد که عدم رعایت بهداشت ممکن است سلامت آنها را به خطر اندازد.

او با اشاره به اینکه در این زلزله خانه‌های بهداشت آسیب جدی ندیدند، اظهار کرد: آسیب مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی به گونه‌ای نبوده است که از ارائه خدمت بازمانند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.