مدیک بلاگ
سلامت

اهمیت انجام تست های غربالگری دوران بارداری و انواع آن

چندین سال است که آزمایش غربالگری به عنوان یک آزمایش ایده‌آل در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک آزمایشات غربالگری، می‌توان بسیاری از اختلالات یا بیماری‌های خطرناک را شناسایی کرد. تعداد زیادی از بیماری‌های خطرناک مثل سرطان یا ایدز، تا چند سال اول با علائم خاصی همراه نیستند. به همین دلیل شناسایی این بیماری‌ها کار چندان ساده‌ای نیست. بهترین راه حل، انجام آزمایشات غربالگری و بررسی وضعیت بدن است.

هدف از انجام آزمایشات غربالگری، تشخیص زود هنگام بیماری است. در صورتی که بیماری به سرعت تشخیص داده شود، می‌توان با مصرف برخی داروها یا تغییر شیوه زندگی، خطرات آن را کاهش داد.

غربالگری به روش های گوناگونی همچون انجام سونوگرافی شکم و لگن صورت می گیرد و می‌توان از دستگاه‌های مختلف مثل سونوگرافی برای انجام آزمایشات غربالگری کمک گرفت. تست‌های غربالگری به شیوه خاصی انجام شده و با سایر روش‌های تشخیصی متفاوت هستند.

انجام آزمایشات غربالگری به خصوص در دوران بارداری الزامی است. به این ترتیب، می‌توان وضعیت جنین و مادر را به خوبی مورد بررسی قرار داد. در ادامه قصد داریم درباره تست‌های غربالگری و ضرورت انجام آن در دوران بارداری نکاتی را مطرح کنیم.

تست های غربالگری شامل چه مواردی می شود؟

تست‌های غربالگری بسیار متنوع هستند. یکی از روش های غربالگری که بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات ژنتیکی در آن مشخص می شود، انجام سونوگرافی است. اگر این سوال مهم را در ذهن دارید که چند سونوگرافی بارداری باید انجام شود، پیشنهاد می کنیم این مطلب از پارسی نیوز مراجعه کنید.

تست‌های غربالگری که در دوران بارداری انجام می‌شوند، بسیار متنوع و گوناگون هستند. برخی تست‌های غربالگری که در دوران بارداری انجام می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشند:

علاوه بر مواردی که برای شما بیان شد، انواع مختلفی از آزمایشات غربالگری دیگر مثل آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)، غربالگری سرطان روده و غربالگری ماموگرافی نیز رایج هستند.‌

1.       تست چالش گلوکوز

یکی از مشکلات رایج بین مادران باردار، قند بارداری است. هفته 24 تا 28، بهترین زمان برای بررسی احتمال وجود دیابت بارداری است. برای این کار یک ساعت قبل از انجام تست، یک نوشیدنی قندی مصرف کنید. انجام این غربالگری به خصوص برای کسانی که اضافه وزن، بارداری چند قلو یا سابقه دیابت در خانواده خود دارند، بسیار مهم است.

2.       تست عفونت اسرپتوکوک گروه B

یکی دیگر از غربالگری هایی که انجام می شود، مربوط به بررسی احتمال وجود باکتری اسرپتوکوک گروه B در مادر است که بین هفته 35 تا 37 انجام می شود. این باکتری در صورت وجود داشتن در مادر، به جنین منتقل شده و احتمال ابتلا به پنومونی در جنین را بعد از تولد بالا می برد.

برای انجام این تست با کمک یک سواپ از ترشحات واژن و رکتوم نمونه برداری صورت می گیرد و در صورت مثبت بودن این تست، مادر باید از آنتی بیوتیک استفاده کند.

3.       غربالگری Nuchal translucency

یکی از مشکلاتی که ممکن است جنین داشته باشد، مشکلات کروموزومی و مشکلاتی همچون سندروم داون است و از مهمترین غربالگری هایی که برای تشخیص این مشکل وجود دارد، انجام سونوگرافی nt است. در سونوگرافی nt، ضخامت پشت گردن جنین اندازه‌گیری می شود. اگر این ضخامت از حد نرمال کمتر یا ییشتر باشد، احتمال وجود مشکلات ژنتیکی و قلبی در جنین بسیار بالا است و برای اطمینان از این مسئله باید آزمایش‌های تکمیلی نیز انجام شود. دقت سونوگرافی nt حدود 95 درصد است و فقط 5 درصد امکان خطا وجود دارد.

هفته 11 تا 14 بارداری، زمان مناسب برای انجام سونوگرافی nt است و با استفاده از این تست و آزمایشات مربوطه، پزشک احتمال وجود ناهنجاری های کروموزومی را مشخص می کند.

ضرورت انجام غربالگری در دوران بارداری

آزمایشات غربالگری که در دوران بارداری انجام می‌شوند، بهترین گزینه برای شناسایی مشکلات ژنتیکی و نواقص جنین هستند. به همین دلیل، تمامی مادران باردار باید چندین بار برای انجام آزمایشات غربالگری اقدام کنند. انجام تست‌های غربالگری به خصوص برای مادران بارداری که بالای ۳۵ سال سن دارند، الزامی است. با استفاده از این آزمایش‌ها، می‌توان انواعی از بیماری‌های خطرناک جنین را شناسایی کرد.

برخی از این بیماری‌ها شامل سندرون داون، تریزومی 21، بیماری سیستیک فیبروزیس، بیماری هموفیلی A، تالاسمی، بیماری سیکل سل، اختلالات نخاعی، کلیوی و مواردی مانند این هستند. در سه ماه اول بارداری می‌توان با استفاده از آزمایشات غربالگری مختلف مثل سونوگرافی ان تی، نحوه قرارگیری جنین در رحم را ارزیابی کرد.

  1. به طور کلی، تست‌های غربالگری در سه ماهه اول برای بررسی تعداد جنین، بررسی لگن و رحم مادر، تشخیص تعداد جنین و جنسیت جنین انجام می‌شود.
  2. بعد از آن، تست‌های غربالگری در سه ماهه دوم بارداری انجام خواهند شد. با استفاده از این آزمایشات، می‌توان اختلالات ژنتیکی جنین، مایع دور جنین، طول دهانه رحم و میزان رشد جنین را ارزیابی کرد.
  3. آزمایشات غربالگری که در سه ماهه سوم بارداری انجام می‌شوند، اهمیت بسیار زیادی دارند و برای بررسی موقعیت جنین در رحم، انتخاب نوع زایمان و ارزیابی جفت انجام می‌شوند.

مزایای غربالگی دوران بارداری

غربالگری در دوران بارداری، مزایای خاص خود را دارد. در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم

  1. یکی از مهم‌ترین مزایای انجام آزمایشات غربالگری در دوران بارداری، تشخیص زود هنگام بیماری‌های نوزاد و اختلالات ژنتیکی است. به عنوان مثال بیماری‌هایی مثل سندروم داون، با استفاده از این آزمایش‌ها تشخیص داده می‌شوند. به این ترتیب، والدین می‌توانند در رابطه با آینده فرزند خود تصمیم بگیرند.
  2. یکی دیگر از مزایای غربالگری، این است که با صرف هزینه نسبتا مناسب می توان از گذاشتن زمان و هزینه بیشتر در آینده جلوگیری کرد. بنابراین همه افراد در هر قشری، باید آزمایشات غربالگری را انجام دهند و از سلامت جنین مطمئن شوند.
  3. تست‌های غربالگری دقت بسیار بالایی دارند و جزئیات مربوط به رشد و سلامت جنین را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  4. آزمایشات غربالگری، از میزان استرس و اضطراب مادران باردار می‌کاهند. نتیجه این آزمایش‌ها، به مادر باردار کمک می‌کند تا در رابطه با سلامتی فرزند خود اطمینان داشته باشد و با خیال آسوده باقی ماه‌های بارداری را سپری کند.
  5. ‌ در صورتی که جنین در سه ماهه اول بارداری دارای مشکلات جسمی شدید باشد، می‌توان با دریافت مجوز برای سقط جنین اقدام کرد. بهترین روش برای بررسی سلامتی جسمی جنین در سه ماهه اول بارداری، انجام آزمایشات غربالگری است.

بررسی کلی

در این مطلب درباره تست غربالگری در دوران بارداری نکاتی بیان شد. انواع مختلفی از آزمایشات غربالگری در دوران بارداری انجام می‌شوند. اکثر تست‌های غربالگری در بارداری، با استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی پیشرفته انجام می‌شوند و نتایج کاملاً دقیقی دارند. آزمایشات غربالگری، اطلاعات دقیقی در رابطه با میزان رشد جنین، سلامتی مادر، سلامتی فرزند و مواردی مانند این در اختیار پزشک قرار می‌دهند.

انواع سونوگرافی مثل ان تی یا داپلر در دوران بارداری انجام می‌شود. حتماً تاکنون چیزی در رابطه با ضرورت سونوگرافی داپلر در بارداری شنیده‌اید. این روش سونوگرافی، برای بررسی جریان خون و گردش خون در بدن مادر و جنین انجام می‌شود و بهترین گزینه برای ارزیابی سلامت فرزند و مادر باردار است.‌

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

روز شمار هفته سلامت اعلام شد

پزشک
1 سال قبل

چه نوع سردردهایی نشانه یک بیماری خطرناک است؟

پزشک
7 ماه قبل

تکنیک‌های متخصصان برای زودتر حرف زدن کودک 

پزشک
11 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل