مدیک بلاگ
سلامت

افزایش خطر التهاب روده در پی مصرف بی‌رویه این داروها

الهه جعفرزاده: یک مطالعه جدید بر روی افراد ۴۰ ساله و بالاتر نشان داد که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به روده (مانند کرون و کولیت اولسراتیو) را یک تا دو سال پس از مصرف افزایش دهند. بر اساس این مطالعات، بیشترین خطر مربوط به دو دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها بود: نیترویمیدازول‌ها و فلوروکینولون‌ها؛ که اغلب برای درمان عفونت‌های روده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گفته محققان، این دارو تمام باکتری‌های موجود در بدن (حتی باکتری‌های مفید) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اینگونه نیست که فقط باکتری‌های بیماری‌زا را نابود کند.

دکتر آدام فِی (Adam Faye)، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استادیار دانشکده پزشکی گروسمن دانشگاه نیویورک، می‌گوید: «آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است از طریق تغییر میکروبیوم بر رشد IBD* تأثیر بگذارند.»

*IBD یا بیماری التهابی روده (Inflammatory Bowel Disease) به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که سبب التهاب جدار روده بزرگ و روده باریک می‌گردند. شایع‌ترین این بیماری‌ها عبارت‌اند از: بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون.

تیم مطالعاتی برای این پژوهش از اطلاعات یک پایگاه داده پزشکی ملی در دانمارک از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ استفاده کرد. در این سال‌ها بیش از ۳۶۰۰۰ نفر مبتلا به کولیت و نزدیک به ۱۷۰۰۰ نفر مبتلا به بیماری کرون تشخیص داده شدند. این تیم دریافت که در میان افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند، افراد بین ۱۰ تا ۴۰ سال، ۲۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به IBD بودند.

محققان خاطرنشان کردند که این خطر با هر دوره مصرف آنتی‌بیوتیک افزایش می‌یابد که ۱۱ درصد برای جوانان و ۱۴ درصد برای مسن‌ترها احتمال افزایش خطر وجود دارد.

برای کاهش خطر ابتلا به IBD، توصیه می‌شود فقط در صورت نیاز از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید؛ به عبارتی در مصرف آنتی‌بیوتیک به منظور درمان یا کنترل بیماری‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر بیماری‌های تنفسی و گوارشی) احتیاط کنید.

فِی هشدار می‌دهد که استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تعادل باکتریایی روده (میکروبیوم) را دچار تغییرات و عوارض جدی کند. او تأکید می‌کند: «هر گونه تغییر در میکروبیوم می‌تواند منجر به بیماری‌هایی در دستگاه گوارش، به ویژه در دستگاه گوارشی که دچار سندرم روده تحریک پذیر است، شود.»

با این حال، این مطالعه ثابت نمی‌کند که آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بیماری التهابی روده می‌شوند، بلکه این یافته‌ها به ما نشان می‌دهند که ارتباطی میان افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک و التهابات روده‌ای وجود دارد.

نتایج این مطالعه اخیراً در مجله آنلاین Gut منتشر شد.

منبع: upi

۴۷۲۳۲

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

چرا کاهش وزن ناگهانی خطرناک است؟

پزشک
1 سال قبل

آمار کرونا در ایران؛ شناسایی ۹۲۴ بیمار جدید و ۳۵

پزشک
11 ماه قبل

این مواد غذایی تضمین‌کننده سلامت قلب هستند/ معرفی ۸ ماده

پزشک
7 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل