اختروش‌ها پرنورترین و قدرتمندترین اشیا در کهکشان هستند و دانشمندان اخیراً توانسته‌اند بزرگ‌ترین معمای مربوط به این اشیای آسمانی را حل کنند. آن‌ها در پژوهشی تازه دریافته‌اند که اختروش‌ها بر اثر برخورد کهکشان‌ها به یکدیگر فعال و روشن می‌شوند.

به گزارش Phys، گروهی از محققان دانشگاه شفیلد و هرتفوردشر می‌گویند اختروش‌ها که اولین‌بار حدود 60 سال پیش کشف شدند، بر اثر برخورد کهکشان‌ها فعال می‌شوند و درخششی معادل تریلیون‌ها ستاره را به‌وجود می‌آورند.

پژوهشگران زمانی این برخوردها را کشف کردند که با استفاده از رصدهای تصویرسازی عمیق تلسکوپ اسحاق نیوتن در لاپالما، ساختارهای به‌هم‌ریخته منطقه‌های بیرونی کهکشان‌هایی را دیدند که میزبان اختروش‌ها هستند.

اکثر کهکشان‌ها در مرکز خود سیاه‌چاله کلان‌جرم دارند. این کهکشان‌ها همچنین حاوی حجم زیادی گاز هستند، اما عمده این گازها با فاصله زیادی از مرکز کهکشان‌ها درحال گردش بوده و از دست سیاه‌چاله‌ها در امان‌اند.

انرژی بسیار شدید اختروش‌ها از کجا می‌آید؟

ولی برخورد میان کهکشان‌ها این گازها را به‌سمت سیاه‌چاله‌های مرکز کهکشان می‌فرستد. سپس درست قبل از آنکه این گازها توسط سیاه‌چاله بلعیده شوند، میزان فوق‌العاده زیادی انرژی در قالب تابش منتشر می‌شود و درخشش خاص اختروش‌ها را به‌وجود می‌آورد.

فعال‌شدن اختروش‌ها می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی برای کهکشان‌ها به‌همراه داشته باشد. این اتفاق ممکن است مابقی گازها را هم از کهکشان‌ها خارج کند و تا میلیاردها سال مانع از شکل‌گیری ستاره‌های جدید شود.

این اولین‌باری است که دانشمندان توانسته‌اند با این سطح از حساسیت یک اختروش را مشاهده کنند. آن‌ها با مشاهده 48 اختروش و کهکشان میزبان آن‌ها نتیجه‌گیری کرده‌اند که این کهکشان‌ها حدوداً سه‌برابر بیشتر از سایر کهکشان‌ها در معرض احتمال برخورد یا تعامل با کهکشان‌های دیگر قرار دارند.

این مطالعه گام مهمی برای افزایش آگاهی ما پیرامون شکل‌گیری و تأمین انرژی اختروش‌هاست. پروفسور «کلیو تدهانتر» از واحد فیزیک و اخترشناسی دانشگاه شفیلد می‌گوید: «اختروش‌ها یکی از شدیدترین پدیده‌های جهان هستند و آنچه از آن‌ها می‌بینیم، احتمالاً نشان‌دهنده همان چیزی است که حدود پنج میلیارد سال دیگر در هنگام برخورد کهکشان راه شیری با کهکشان آندرومدا رخ می‌دهد.»

دانشمندان می‌گویند زمین قرار نیست به این زودی‌ها در نزدیکی هیچ اختروشی قرار بگیرد. بااین‌حال، محققان این پدیده‌ها را زیر نظر می‌گیرند تا اطلاعات بیشتری درباره تاریخ کیهان و آینده کهکشان راه شیری کسب کنند. نتایج این مطالعه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.