مدیک بلاگ
سلامت

آمار بالای مرگ و مشکلات ناشی از عمل‌های زیبایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،امروزه عمل‌های جراحی زیبایی و غیرضروری در بین نسل جوان جامعه به ویژه بانوان، با صرف هزینه‌های هنگفت و بدون دریافت مشاوره‌های لازم رواج یافته‌است به طوری‌که این افراد بدون در نظر گرفتن عوارض ناخوشایند این جراحی‌ها، عضو مورد نظر را به لبه تیغ می‌سپارند. در این میان نباید از تاثیر تبلیغات گسترده شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در این زمینه غافل شد.

ترمیم یا سوختگی؛ اساس جراحی‌های زیبایی

آمارها نشان می‌دهد، ایران جزو کشورهای رتبه اول در انجام جراحی پلاستیک و زیبایی است و در این حوزه، عمل بینی در صدر قرار دارد.دکتر محمدرضا قاضی سعیدی، عضو هیأت‌مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این خصوص که پایه و اساس انجام عمل‌های زیبایی، بیشتر بحث ترمیم یا سوختگی‌هاست، تاکید می‌کند:« متاسفانه بحث عمل‌های زیبایی تبدیل به سونامی شده‌است به حدی که متاسفانه دخالت افراد بدون تخصص در حیطه کارهای فوق تخصصی جراحان پلاستیک و زیبایی،زیاد به چشم می‌خورد.» او توضیح می‌دهد کار به جایی رسیده که شاهد هستیم برخی افراد با لیسانس حقوق وارد این کار شده‌اند.

قاضی سعیدی با عنوان این مطلب که قوانین ما به روز نیست، و باید با قوانینی سفت و سخت‌تر با این افراد برخورد شود، توضیح می‌دهد:« وقتی تخلف محرز می‌شود، فرد غیر پزشک می‌تواند با جریمه ناچیزی پرونده خود را ببندد. در این بین بیماری که بدون مطالعه به این افراد مراجعه کرده‌است، متضرر می‌شود. بنابراین بایستی جریمه این‌گونه افراد سودجو که در امور پزشکی دخالت می‌کنند، توسط قوه قضاییه بررسی و به انواع شدیدتر و بازدارنده‌ای تبدیل شود تا چنین اشخاصی نتوانند با جان و سلامت مردم بازی کنند.»

او متعتقد است که در بسیاری از موارد فرد حتی پزشک خودش را نمی‌بیند و تازه بعد از این‌که عملش با مشکل روبه‌رو می‌شود و می‌خواهد شکایت کند، توضیح می‌دهد حتی چهره پزشک را به یاد ندارد. قاضی سعیدی از جراحی زیبایی بینی به عنوان شایع‌ترین عمل زیبایی در ایران نام می‌برد و می‌گوید: «متأسفانه مورد داریم که با مبالغ ناچیز در زیرزمین‌ها و شرایط کامل بد و خطرناک، جراحی لیپوساکشن انجام می‌دهند.»

عمل‌های غیرضروری

دکتر سیدنجات حسینی، نایب‌رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران توضیح می‌دهد: «بسیاری از عمل‌های زیبایی غیرضروری است و فقط برای این‌که فرد زودتر به نتیجه برسد، آنها را انجام می‌دهد. عملی مانند لیپوماتیک یا لیپوساکشن عمل‌های بسیار سنگینی هستند که اگر توسط افراد غیر متخصص صورت گیرد، می‌تواند عوارض بسیار جبران‌ناپذیری به همراه داشته‌باشد. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم افراد یا از انجام این عمل‌ها صرف نظر کنند یا اگر هم مصمم به انجام آن هستند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. مردم نباید گول این تبلیغات فریبنده را بخورند؛ زیرا بسیاری از این افراد اصلا متخصص نیستند.»

می‌میرند تا خوشگل شوند!

نجات حسینی به آمار بالای مرگ و مشکلات ناشی از عمل‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص اشاره کرده و توضیح می‌دهد:« بارها شاهد بودیم افراد زیادی بر اثر این عمل‌های زیبایی یا جان خودشان را از دست داده یا این‌که دچار عوارض و مشکلاتی شده‌اند که قابل جبران نیست و دلیل اصلی آن هم ورود افراد غیرمتخصص به حیطه عمل‌های زیبایی است. موارد زیادی داشته‌ایم که فرد با یک عمل بینی برای همیشه زیبایی‌اش را از دست داده و حتی حاضر نیست برای انجام کارهایش از خانه خارج شود. اینها تنها بخشی از عوارض این عمل‌ها بدون مشورت با پزشک متخصص است.

متاسفانه در حال حاضر آرایشگرها نیز در این حوزه فعالیت چشمگیری دارند و مردم هم برای آن‌که تفاوت قیمت آنها با آنچه در واقعیت وجود دارد، فاحش است به آنها مراجعه می‌کنند و به عوارض پس از آن بی‌توجه هستند.» .

حسینی کمال‌گرایی، چشم هم‌چشمی و غلبه بر ناکامی‌های گذشته را از جمله عواملی می‌داند که جوانان را به سمت این نوع عمل‌ها سوق می‌دهد و می‌گوید: «عمل زیبایی شامل بینی‌های بزرگ و با انحراف بالا بوده و در این میان قوس‌دار کردن این عضو و به عبارتی عروسکی کردن آن می‌تواند عواقبی از جمله مشکلات تنفسی را برای فرد ایجاد کند.

جراحان زیبایی اغلب به خواسته فرد متقاضی توجهی ندارند و این کار مبتنی بر معیارهایی و به صورت منطقی‌تری انجام می‌شود. اما در کلینیک‌های غیرمجاز برای آن‌که توجه بیمار را جلب کنند، بدون توجه به شرایط فرد، او را زیر تیغ جراحی می‌برند.»این پزشک فوق تخصص بر این باور است که بهتر است افراد فقط در صورت نیاز به ترمیم و بازسازی سوختگی‌های ایجاد شده، به پزشکان زیبایی مراجعه کنند. البته مشکلات مادرزادی اندام‌های بدن و تصادفات نیز از دیگر بخش فعالیت این متخصصان است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

آمار جهانی کرونا؛ فرانسه رکورددار فوتی‌های روزانه

پزشک
11 ماه قبل

ریزش مو در مردان

پزشک
1 سال قبل

راز یک آرایش زیبا برای لب هایی جذاب تر

پزشک
11 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل