مدیک بلاگ
اخبار سلامت

آلودگی هوا بر کیفیت خون‌های اهدایی موثر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ناظمی_ معاون فنی اداره کل انتقال خون تهران، در نشست خبری انتقال خون استان تهران، گفت: مصرف خون و فراورده‌های آن در سطح جهان رو به‌روز در حال افزایش است و این گسترش روز افزون، نیاز بیشتر مراکز درمانی به فراورده‌های خونی را در پی دارد که ما را به سمتی پیش می‌برد تا ما هم توسعه مراکز و خدمات‌مان را در دستور کار قرار دهیم و این مساله برای سازمان انتقال خون حیاتی است.

وی با بیان اینکه تنها منبع خون و فرآورده‌های خونی، اهداکنندگان هستند، گفت: تاکنون خون و فرآورده‌های خونی به صورت حجیم و عظیم به صورت صنعتی ساخته نشده است. از طرفی نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دائمی و همیشگی بوده و نمی‌توان آن را به زمان یا فصل خاصی محدود کرد. بنابراین نیازمان این است که اهداکنندگان خون در فواصل مختلف جهت اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: افتخار نصیب ما شده که در سازمانی خدمت می‌کنیم که روزبه‌روز در حال پیشرفت کمی و کیفی است. امسال در ابعاد کمی افزایش خون‌گیری نسبت به سال گذشته را داشتیم، مراکز خون‌گیری و توزیع‌مان و همچنین توزیع خون به مراکز درمانی نیز افزایش یافته است. در عین حال در حوزه کیفی تلاش ما این بوده است که بتوانیم نیازهای مراکز درمانی را به صورت عادلانه تامین کنیم که از ابتدای امسال در دستور کار بوده است. همچنین طی یکسال اخیر بسیاری از تست‌های غربالگری‌مان را که قبلا دستی بود، با دستگاه های اتوماتیک انجام می‌دهیم. در گروه‌بندی خونی استفاده از دستگاه‌های به‌روز را در دستور کارمان قرار دادیم که سرعت و دقت کار را بالا می‌برد.

ناظمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ مرکز درمانی تحت نظارت اداره کل انتقال خون استان تهران قرار گرفته است، گفت: در زمینه آزمایش‌های تخصصی هم‌ پوشش گروه‌های خونی‌ خاص‌مان افزایش یافته و از ۹۰۰۰ به ۱۲۰۰۰ رسیده است؛ باید توجه کرد که بیمارانی که به صورت دائمی خون دریافت می‌کنند، ممکن است به دلیل تزریق‌های خون مکرر در بدن‌شان آنتی‌بادی ایجاد شده باشد و بنابراین نمی‌توان هر خونی را برای آنها تزریق کرد، بلکه باید خصوصیات ژنتیکی گروه‌های خونی را مشخص کنیم که این خصوصیات ژنتیکی علاوه بر گروه‌های خونی اصلی هستند. این اقدام به صورت تخصصی در آزمایشگاه انجام می‌شود و در سال جاری تا بهمن ماه ۱۴۰۱، حدود ۱۲ هزار واحد را به صورت اختصاصی از نظر ویژگی‌های ژنتیکی خون، مشخص کردیم و برای بیمارانی که به صورت مستمر خون دریافت می‌کنند، ارسال کردیم.

ناظمی ادامه داد: در آینده دنبال این هستیم که روش‌های آزمایشگاهی‌مان را ارتقاء داده و به سمت آزمایش‌های مولکولی رویم که بسیار دقیق هستند و در فواصل کوتاه‌تری به ما نتیجه می‌دهد. همچنین به دنبال گسترش مراکز خون‌گیری در سطح استان تهران و همچنین اتصال نرم‌افزاری با مراکز خون هستیم که در زمینه نظارت بر مصرف بهینه خون موثر است.

ناظمی درباره تاثیر آلودگی هوا بر سلامت و کیفیت خون های اهدایی، گفت: در هیچ یک از دستورالعمل‌های اهدای خون این موضوع که آلودگی هوا منعی برای اهدای خون داشته باشد، ذکر نشده است. همانطور که مصرف دخانیات برای اهدای خون ندارد. مگر در شرایط خیلی خاص که آلودگی بسیار زیاد و شدید باشد که به صورت مسمومیت با سرب باشد که آن هم برای خونی که برای کودکان زیر دوسال مصرف می‌شود، منع دارد که موارد بسیار خاصی است که معمولا خیلی کم اتفاق می‌افتد، اما با آلودگی‌هایی که ما در سطح تهران با آن مواجهیم، منعی برای اهدای خون ندارد. آلودگی هوا از این نظر برای ما مشکل‌زا است که در زمان آلودگی هوا مردم کمتر از منزل خارج می‌شوند و مقداری مراجعات ما را کاهش می‌دهد.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

تهیه بسته خدمتی بیماران CF/ ماجرای داروی ۱۴.۵ میلیونی

پزشک
1 سال قبل

روند نزولی صادرات داروی ایرانی/بازار خاورمیانه را از دست داده ایم

پزشک
1 سال قبل

لحاظ سنجه‌های اخلاقی در اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل