بهداشت خواب٬ موضوع مهمی در داشتن یک خواب مطلوب و با کیفیت است؛به طوری که یکی از مهمترین موضوعاتی که باید دربهداشت خواب در نظر گرفته شود توجه به عوامل بازدارنده خواب است.

خواب فعالیتی نیست که به انتخاب و سلیقه ما باشد بلکه طبیعت خواب را بر ما تحمیل می‌کند و حتی از پلک هم نداشتیم باز هم به خواب می‌رفتیم. بیشتر ما اگر یک شب هم بی‌خوابی بکشیم دچار دشواری‌هایی خواهیم شد که ممکن است ما را از پای دربیاورد. بدون خواب خلق ما تنگ می‌شود و روابط اجتماعی آسیب می‌بیند و خلاصه انجام هر عملی با دشواری همراه خواهد بود.

خواب برای زنده ماندن مهمتر از غذا است؛ با این حال حداکثر یک سوم زندگی ما را خواب به خود اختصاص می‌دهد. بیشتر افراد هنگام مردن بیشتر از ۲۵ سال از زندگی خود را در خواب و رویا به سر برده‌اند. نور یکی از عواملی است که می‌تواند با ایجاد ترشح هورمون خواب شود و در صورتی که نور اتاق خواب در طول شب بیش از اندازه باشد ممکن است حتی باعث عدم ترشح این هورمون شده و به اینترتیب اجازه خوابی راحت را در طول شب به ما ندهد.در این گزارش تلاش کردیم مهمترین نکات برای داشتن یک خواب با کیفیت را برایتان توضیح دهیم.

اولین دلیل برای خواب خوب شبانه میزان زیاد هورمون ملاتونین است٬ اما دلیل دیگر وجود ریتم‌های زیست‌شناختی در زندگی شبانه‌روزی است. با اجرای چند روش ساده می‌توان خوابی راحت و بدون دغدغه داشت.

۱. کارها و فعالیت‌های روزانه خود را تا چند ساعت قبل از خواب به پایان برسانید و هنگام خوابیدن آنها را فراموش کنید.

۲. پیش از آنکه زمان خواب‌تان فرا برسد سعی کنید به اموری بپردازید که ذهن‌تان را آرام کند و از مسائل و مشکلات روزانه فارغ سازد.

۳. سعی کنید یک تا دو ساعت قبل از خواب از ورزش‌های سبک و ملایم مانند پیاده‌روی استفاده کنید.

۴. حتما ساعت مشخصی را برای خوابیدن خود معین کنید و در آن٬ زمان خوابیدن را به خوبی رعایت کنید.

۵. از خوابیدن‌های طولانی و چرت زدن‌های گاه و بیگاه در بین روز خودداری کنید.

۶. روزانه حداقل ۲۰ دقیقه ورزش کنید؛ زیرا ورزش کردن موجب آرامش اعصابتان شده و باعث می‌شود در زمان خواب احساس بهتریداشته باشید.

۷. از پرداختن به بحث و جدل و مشغول شدن به امور ناراحت‌کننده در ساعات نزدیک به زمان خواب‌تان به کلی پرهیز کنید.

۸. حداقل دو ساعت قبل از خوابیدن از کشیدن سیگار پرهیز کنید.

۹.اگر قبل از خواب کتاب می‌خوانید حتما به مطالعه کتاب‌هایی بپردازید که نیاز به تجزیه و تحلیل نداشته باشد و ذهن شما را مشغول ودرگیر نسازد.

۱۰. هنگام خواب حتما محیط خانه را کاملا ساکت و آرام کنید و تلفن‌های منزل و همراه خویش را خاموش کنید.

۱۱.قبل از خوابیدن از تماشای فیلم‌هایی که موجب استرس، نگرانی و تشویش در شما می‌شود خودداری کنید.

۱۲. تختخواب یا تشکی که برای استراحت استفاده می‌کنید باید نرم و راحت باشد. تختخوابی که سر و صدا ایجاد نکند و خیلی کوچک وباریک و تشک آن گود و فرورفته و آزاردهنده و سخت نباشد. ملحفه‌ها و پتوها از جنس خشن، سفت و یا بیش از حد ضخیم و سنگین یانازک و سبک نباشد.

۱۳. از نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدن‌های گرم و شیرین و کافئین‌دار در قبل از زمان خواب پرهیز کنید.

۱۴. خوردن یک عدد سیب یا یک فنجان چای بابونه و همچنین مصرف کاهو قبل از خواب می‌تواند بسیار آرام‌بخش، مفید و مؤثر درداشتن خوابی راحت باشد.

۱۵. از بالشی مناسب قبل از خوابیدن استفاده کنید که متناسب با نیاز شما نرم یا سفت باشد.

۱۶. استراحت در اتاق کاملا تاریک، آرام‌بخش‌تر است و ذهن عصبی شما می‌تواند بیشتر و بهتر استراحت کند٬ اما اگر عادت دارید تااز چراغ خواب استفاده کنید حتما از چراغ خوابی با نور ملایم استفاده کنید.

۱۷. از مصرف غذاهای سنگین، چرب و پرنمک در وعده غذایی شام خودداری کنید.

۱۸. مصرف ویتامین‌های گروه‌های B به داشتن خوابی عمیق و آرام کمک می‌کند. این ویتامین‌ها به طور طبیعی در جوانه گندم، موز وتخمه آفتابگردان موجود است؛ ضمن اینکه مصرف قرص‌های ویتامین B۱ بسیار مفید هستند.

۱۹. استفاده از سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و کلم در وعده غذایی شام بسیار مفید است.

۲۰. گنجاندن موادغذایی که حاوی کلسیم و پروتئین هستند در وعده شام توصیه می‌شود.

35271

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.