شاید عجیب باشد اما دریافت ناکافی ۴ ریزمغذی مهم تاثیر جدی بر بدن دارد و افرادی که از اختلالات خواب رنج می‌برند حتما این موضوع را باید جدی بگیرند.

۱. ویتامینB۱۲

آنچه در مورد ارتباط بین اختلالات خواب و ویتامینB۱۲ مطرح است اینکه کمبود این ویتامین می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی نظیر افسردگی شود که تاثیر جدی در بروز اختلالات خواب و تشدید علائم افسردگی دارد. در صورت احساس مداوم بی‌حالی، بی‌حوصلگی و افسردگی توصیه می‌شود کمبود این ویتامین مدنظر باشد. از آنجا که انواع گوشت‌ها، لبنیات و تخم‌مرغ مهم‌ترین منابع ویتامینB۱۲ هستند، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند این کمبود را باید جدی بگیرند.

۲. ویتامینD

دریافت ناکافی نور خورشید یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود ویتامینD است که زمینه‌ساز مشکلات مختلف از جمله اختلالات خواب می‌شود. البته به‌نظر می‌رسد دریافت زیاد این ویتامین نیز می‌تواند با بروز خواب‌آلودگی همراه شود. بعضی مطالعات نشان می‌دهد هرچه بدن مقدار کمتری ویتامینD دریافت کند، مشکل برای به خواب‌رفتن افزایش می‌یابد. برای دریافت کافی این ویتامین توصیه می‌شود تحت‌نظر پزشک از مکمل‌های غذایی استفاده شده و ۲۰ دقیقه حضور در معرض نور خورشید نیز در برنامه روزانه جای داده شود.

۳. آهن

کم‌خونی ناشی از فقر آهن با بروز علائم متعددی همراه است. این حالت موجب سندرم پاهای بیقرار می‌شود که در نتیجه به‌دلایل حرکات غیرعادی پاها، فرد به‌طور مکرر از خواب بیدار می‌شود. همچنین، در صورت کمبود آهن، بدن قادر نیست به مقدار کافی اسیدآمینه تریپتوفان تولید کند که برای تولید ملاتونین و سروتونین ضروری است. سروتونین تاثیر مستقیم بر خلق‌وخو، عملکرد شناختی و رفتار دارد و ملاتونین نیز بر ریتم خواب تاثیر مستقیم می‌گذارد. گوشت قرمز بهترین منبع غذایی آهن است اما اسفناج و عدس نیز در تامین این نیاز بدن موثر هستند. برای جذب آهن نیز بهتر است همراه منابع آهن از خوراکی‌های حاوی ویتامینC استفاده شود.

۴. منیزیوم

منیزیوم به تنظیم ریتم خواب و بیداری کمک می‌کند. مطالعات بسیاری حاکی از آن است که منیزیوم در شل‌شدن عضلات نقش دارد و منجر به خواب عمیق‌تر می شود. به‌علاوه، منیزیوم به مغز در تولید ملاتونین و یکی دیگر از ناقل‌های عصبی به‌نام GABA کمک می‌کند که در تنظیم زمان استراحت بدن نقش دارد.

کمبود این ویتامین‌ها باعث بی‌خوابی می‌شود

بیشتر بخوانید:

تاثیر کافئین بر بدن را بشناسیم

آخرین آمار کرونا در ایران؛ شناسایی ۲۴ بیمار جدید

۳۵۲۳۶

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.