مدیک بلاگ
سلامت

کشف روشی برای جلوگیری از پوکی استخوان

محققان ارتباط بین هورمون درمانی و تراکم استخوان در زنان یائسه را بررسی کردند. آنها دریافتند که روش های متعدد هورمون درمانی باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان می شود و اثرات آن حتی پس از ترک درمان باقی می ماند.

بازسازی استخوان فرآیندی است که در آن استخوان قدیمی جذب شده و با استخوان سالم جدید جایگزین می شود. در دوران یائسگی، زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، تحلیل استخوان سریع‌تر از تشکیل استخوان جدید اتفاق می‌افتد که منجر به تحلیل استخوان و زوال ساختاری می‌شود.

تراکم مواد معدنی استخوان پایین نشان دهنده پوکی استخوان است، وضعیتی که با کاهش استحکام استخوان و افزایش خطر شکستگی مشخص می شود. تخمین زده می شود که ۱۰.۲ میلیون نفر از افراد ۵۰ ساله و بالاتربا این عارضه زندگی می کنند، در حالی که ۴۳.۳ میلیون نفر دیگر توده استخوانی پایینی دارند.

آیا هورمون درمانی می تواند از سلامت استخوان ها محافظت کند؟

هورمون درمانی به طور گسترده ای برای پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان استفاده می شود. با این حال، مطالعات با تمرکز بر اثرات ترک درمان هورمونی بر تراکم مواد معدنی استخوان نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

در حالی که برخی از مطالعات گزارش می دهند که اثرات محافظتی هورمون درمانی پس از ترک هورمون درمانی باقی می ماند، برخی دیگر نشان می دهند که توقف هورمون درمانی منجر به از دست دادن استخوان می شود. دانستن بیشتر در مورد اثرات ترک هورمون درمانی بر تراکم مواد معدنی استخوان می تواند گزینه ها و مسیرهای درمانی را مشخص کند.

به تازگی، محققان داده های مراقبت های بهداشتی را برای درک اثرات هورمون درمانی بر تراکم مواد معدنی استخوان در طول زمان تجزیه و تحلیل کردند. آنها از مجموعه داده های خود دریافتند که افزایش تراکم استخوانی ستون فقرات کمری حتی پس از قطع هورمون درمانی نیز ادامه دارد.

ستون فقرات کمری از پنج استخوان یا مهره در قسمت پایین کمر تشکیل شده است. یافته های این مطالعه در یائسگی ظاهر می شود.

هورمون درمانی با تراکم استخوان بالاتر مرتبط است

برای این مطالعه، محققان داده های ۶۰۳۱ زن یائسه بین ۵۰ تا ۸۹ ساله را تجزیه و تحلیل کردند. از جمله:

دکتر ملانی مایستر، متخصص اوروژنیکولوژی در دانشگاه کانزاس که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «هورمون درمانی با استروژن سرعت تحلیل استخوان را کاهش می دهد و تعادل بین تحلیل استخوان و تشکیل استخوان را بازیابی می کند و در نتیجه از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری می کند.»

محققان همچنین دریافتند که تمام روش های هورمون درمانی، به غیر از پچ های حاوی استروژن، اثر محافظتی در برابر استئوپنی دارند. استئوپنی به کاهش تراکم مواد معدنی استخوانی اشاره دارد که هنوز به آستانه در نظر گرفتن پوکی استخوان نرسیده است.

محققان خاطرنشان کردند که هیچ یک از انواع درمان هورمونی با شیوع پوکی استخوان مرتبط نیست.

تحقیقات بیشتری در مورد هورمون درمانی مورد نیاز است

MNT با دکتر پیتر وانگ، جراح ارتوپد متخصص در بیماری های ستون فقرات در Yale Medicine که در این مطالعه شرکت نداشت، درباره محدودیت های آن صحبت کرد.

دکتر وانگ اشاره کرد که از آنجایی که این مطالعه داده‌های نظرسنجی را تجزیه و تحلیل می‌کند و یک کارآزمایی تصادفی نیست، نمی‌توان در مورد نتایج نتیجه‌گیری کرد.

دکتر نیل پاولوین، پزشک متخصص پزشکی خانواده و پزشکی احیاکننده که در این مطالعه شرکت نداشت، نیز به MNT گفت: «برای تعمیم ایمن یافته‌های مطالعه به همه زنان، باید با بیماران مختلف تکرار شود. آنها همچنین باید پروفایل های دیگر مانند زنان با سابقه سرطان زنان را ارزیابی کنند.»

دکتر میستر افزود: «تراکم استخوان کمر مهم است، اما دلیل اینکه ما از تراکم استخوان پیروی می کنیم، ارزیابی پوکی استخوان و مهمتر از آن خطر شکستگی است که می تواند منجر به عوارض و حتی مرگ و میر قابل توجهی در افراد مسن شود. متاسفانه، این مطالعه نتوانست ارتباط بین هورمون درمانی و خطر شکستگی را ارزیابی کند. ما از این یافته ها نمی دانیم که آیا استفاده از هورمون درمانی احتمال شکستگی ناشی از پوکی استخوان را در زنان یائسه کاهش می دهد یا خیر.»

او همچنین خاطرنشان کرد که محققان بیماران را در یک “عکس فوری” در زمان و در مقایسه با دوره های طولانی تر ارزیابی کردند، که نتیجه گیری را محدود می کند. زنانی که سابقه استفاده از هورمون درمانی را داشتند، تراکم معدنی استخوان کمر و میزان کمتری از استئوپنی را در مقایسه با زنانی که هرگز از هورمون درمانی استفاده نکرده بودند، نشان دادند. با این حال، مشخص نیست که این زنان چه زمانی هورمون درمانی را نسبت به زمان جمع‌آوری داده‌های آن‌ها برای مطالعه متوقف کردند، بنابراین نمی‌دانیم اثرات مفید هورمون‌درمانی پس از قطع چقدر طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

خطر لنزهای چشمی حاوی ترکیبات‌ سرطان‌زا برای سلامتی

۲۳۳۲۳۶

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

معجزه پیاده‌روی در کاهش عوارض نشستن طولانی‌مدت

پزشک
1 سال قبل

امیدی تازه برای تقویت ماهیچه‌ها در دوران سالمندی

پزشک
1 سال قبل

هشدار؛ زنان انجام این تست را جدی بگیرند

پزشک
11 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل