مدیک بلاگ
سلامت

کابوس یک سرطان شایع؛ تهدید مردان بالای ۴۵ سال

از طرف دیگر، این بیماری معمولا زمانی علامت‌دار می‌شود که سرطان پیشرفت زیادی کرده و در بدن متاستاز داده است. این علایم شامل ضعف، بی‌حالی و درد استخوانی خصوصا ستون فقرات می‌شود. البته بروز علایم ادراری مثل سختی در ادرار کردن و عدم تخلیه کامل و تکرر و سوزش ادرار، به جز در افراد خاصی، شیوع زیادی ندارد.

با توجه به شیوع بالای این بیماری و بی علامت بودن آن، توصیه می‌شود تست‌های اسکرنینگ این بیماری در حوالی میانسالی و از ۴۵ سالگی به بعد انجام شود. از طرفی، این بررسی‌ها ، در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات داشته اند، باید با دقت بیشتری انجام شود.
این تست‌ها شامل معاینه پروستات و آزمایش خون PSA می شود که در صورت افزایش در سطح PSA و یا معاینه غیر طبیعی، لازم است پزشک ارزیابی های تکمیلی رو انجام دهد.

نکته مهم در مورد این بیماری این است که در صورت تشخیص به موقع سرطان ، این بیماری بصورت کامل درمان و جراحی می‌شود. از طرف دیگر، درصورت تشخیص سرطان در افراد مسن، گاهی اقدام درمانی خاصی انجام نمی‌دهیم، چون این بیماری در اکثر موارد، سیر پیشرفت آهسته‌ای دارد و علی رغم ابتلا، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
درصورت لزوم درمان، راه‌های مختلفی از جمله جراحی، رادیوتراپی و هورمون‌تراپی قابل انجام است.

در اکثر موارد، بعد از جراحی و رادیوتراپی صحیح، بیماری به صورت کامل از بین می‌رود و صرفا لازم است بیمار با آزمایش PSA پیگیری انجام شود.
در مورد نحوه پیشگیری از بروز سرطان پروستات، مطالعات زیادی انجام شده و صرفا به این نتیجه رسیده شده که رژیم‌های پر فیبر و پر ویتامین و میوه و سالاد، می تواند شیوع این سرطان را کاهش داد.

*جراح کلیه و مجاری ادراری

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

با این میوه به راحتی لاغر شوید

پزشک
12 ماه قبل

ممنوعیت‌های غذایی در کودکان زیر یک‌سال/ تغذیه با “شیر مادر”

پزشک
1 سال قبل

پیاده‌روی برای کاهش وزن چقدر موثر است؟

پزشک
7 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل