واریس زمانی ایجاد می‌شود که دریچه‌هایی که خون را به سمت قلب پمپ می‌کنند از بین رفته یا آسیب ببینند و باعث تجمع خون در سیاهرگ‌ها شوند. این بیماری که اغلب در پاها اتفاق می‌افتد، معمولاً دردناک است و با رگ‌های قرمز یا بنفش مایل به آبی که برآمده و متورم هستند نشان داده می‌شود. چه برای کاهش درد و چه برای بهبود ظاهر رگ‌های خود، بسیاری از افراد لیزر درمانی را برای رگ‌های واریسی در نظر می‌گیرند زیرا غیر تهاجمی و بسیار موثر است.

اگر از وریدهای واریسی و عنکبوتی رنج می‌برید و به دنبال یک گزینه غیر تهاجمی و موثر برای رفع آنها هستید، می‌توانید لیزر درمانی را در نظر بگیرید. متخصص واریس دکتر محمدرضا مبینی، نوع و شدت وریدهای واریسی شما را ارزیابی می‌کند و مناسب‌ترین نوع لیزر درمانی را که شامل لیزر درمانی ساده و لیزر اندوونوس است را توصیه می‌کند. لیزر درمانی یک روش سرپایی است و دوره نقاهت سریعی دارد.

لیزر واریس چیست و چگونه عمل میکند؟

لیزر یک پرتو نور بسیار متمرکز است و برخی از متخصصان می‌توانند از لیزر برای درمان واریس استفاده کنند. گرمای لیزر به ورید آسیب می‌رساند که باعث ایجاد زخم می‌شود. این بافت اسکار ورید را می‌بندد. رگ بسته منبع خون خود را از دست می‌دهد و می‌میرد. پس از یک یا دو سال، ورید احتمالا ناپدید می‌شود. از بین بردن رگ‌های واریسی با لیزر توسط متخصص واریس تهران شامل گرم کردن ورید از داخل به منظور مهر و موم شدن آن است. این کار معمولاً با بیحسی موضعی و گاهی اوقات با یک آرامبخش خفیف انجام می‌شود. متخصص واریس پا در مورد اینکه آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر صحبت خواهد کرد.

درمان واریس پا با لیزر

رگهای عنکبوتی و واریس کوچک را می‌توان با لیزر درمانی که از سطح پوست اعمال می‌شود، درمان کرد. لیزر انرژی شدیدی را اعمال می‌کند که اساسا رگ‌های خونی کوچک در سطح پوست را از بین می‌برد. نتایج متغیر هستند و ممکن است چندین جلسه درمان لازم باشد تا فواید آن مشهود شود. این روش به طور کلی نسبت به اسکلروتراپی و ورید استریپینگ کمتر تهاجمی است.

یک مشکل احتمالی که ممکن است پس از لیزر درمانی ممکن است ایجاد شود، تغییر رنگ موقت پوست است. دو نوع لیزر درمانی برای واریس و وریدهای عنکبوتی وجود دارد که عبارتند از: لیزر درمانی ساده و لیزر درون وریدی.

درمان ساده با لیزر

لیزر درمانی ساده ورید از قسمت بیرونی پوست شما انجام می‌شود و رگ‌های عنکبوتی زیر سطح پوست را درمان می‌کند. گرمای لیزر به ورید آسیب می‌رساند که باعث ایجاد بافت زخم می‌شود. این بافت زخم ورید را می‌بندد. رگ بسته منبع خون خود را از دست می‌دهد و می‌میرد. کاندیدهای لیزر درمانی ساده شامل بیمارانی هستند که دارای رگهای واریسی کوچک و رگهای عنکبوتی کوچک هستند.

فواید

درمان با لیزر یک روش موثر و ایمن برای درمان واریس است:

  1. فقط قسمت آسیب دیده ورید درمان میشود
  2. بافت‌های اطراف آسیب نمی‌بینند
  3. جراحی بدون درد است
  4. مدت کوتاه جراحی
  5. روند بازیابی سریع
  6. این جراحی هیچ گونه اسکار یا نقص زیبایی باقی نمی‌گذارد

روش

لیزر درمانی ساده ورید در قسمت بیرونی پوست انجام می‌شود. می‌تواند رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی کوچک را درست در زیر سطح پوست درمان کند. معمولاً بیش از یک جلسه لیزر مورد نیاز است. طبق تجویز پزشک هر 6 تا 12 هفته یکبار برنامه‌ریزی می‌شوند. اگر گردش خون ضعیفی دارید که این رگ‌های کوچک را تغذیه می‌کند، ورید تغذیه‌کننده بزرگ‌تر ابتدا باید با جراحی، لیزر درون وریدی یا درمان با فرکانس رادیویی یا اسکلروتراپی درمان شود.

بهبود

پس از انجام عمل، شما اجازه خواهید داشت فوراً به خانه بروید. برای نتایج مطلوب باید فعالیت را برای سه تا پنج روز محدود کنید. با این حال، ممکن است به پوشیدن جوراب واریس برای یک هفته یا بیشتر نیاز داشته باشید.

درمان درون وریدی با لیزر

لیزر درمانی درون وریدی که با نام EVLT شناخته می‌شود، یک روش کم تهاجمی است که برای درمان رگ‌های واریسی ناخوشایند استفاده می‌شود. لیزر درمانی درون وریدی از انرژی لیزر استفاده می‌کند که صرفاً یک پرتو نور بسیار متمرکز است. لیزرهای پزشکی با رساندن این انرژی نور به بافت مورد نظر با دقت فوق‌العاده عمل می‌کنند تا بر بافت اطراف اثر نگذارند. EVLT سریع، ایمن و موثر است و زیبایی را به بیمار ارائه می‌کند که کیفیت زندگی بیمار را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بیماران مبتلا به واریس برای EVLA مناسب هستند. معدود افرادی که مناسب نیستند (معمولاً آنهایی که بعد از جراحی قبلی دارای رگهای عود کننده کوچک هستند) معمولاً فقط با اسکلروتراپی قابل درمان هستند.

فواید

لیزر درمانی درون وریدی یک روش نسبتاً بدون عارضه است. برخی از مزایای این درمان عبارتند از:

  • کمتر از یک ساعت طول می کشد تا اجرا شود
  • یک روش سرپایی است
  • تسکین فوری علائم را ارائه میدهد
  • نیازی به بهبودی طولانی ندارد
  • نیازی به بیهوشی عمومی ندارد
  • نتیجه بدون جای زخم است
  • درصد موفقیت 98 درصد است

روش

اسکن اولتراسوند انجام می‌شود و رگ‌هایی که باید درمان شوند با قلم مشخص می‌شوند. ناحیه‌ای که باید درمان شود با یک ضد عفونی کننده آماده می‌شود. هنگامی که یک بیحس کننده موضعی برای به حداقل رساندن درد در ناحیه مورد نظر اعمال شد، یک پروب لیزری از طریق سوزنی وارد ورید می‌شود. متخصص پروب را دقیقاً مانور می‌دهد و از تصویربرداری اولتراسوند برای شناسایی مشکلات در وریدهای خاص استفاده می‌کند و لیزر را متناسب با آن تصویر حرکت می‌دهد.

سپس انرژی لیزر در امتداد طول ورید آسیب دیده هدف قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که دیواره‌های آن فرو بریزد و خون دیگر نتواند از آن عبور کند. خون از این ورید به وریدهای عملکردی منحرف می‌شود. همانطور که این وریدهای سالم کنترل می‌شوند، گردش خون اغلب بهبود می‌یابد و علائم کاهش می‌یابد. پس از تکمیل روش لیزر درمانی درون وریدی، پروب از ورید خارج می‌شود و پانسمان و باندهای فشاری روی آن ناحیه اعمال میشود. کل روش EVLT کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و تقریباً برای همه بیماران یک گزینه مناسب است.

بهبود

پس از درمان می‌توانید به خانه برگردید. بر اساس نظر پزشک بهتر است تا دو هفته جوراب را بپوشید و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه حمام کردن به شما داده می‌شود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.