یک متخصص اطفال و فوق تخصصی خون و انکولوژی کودکان درخصوص خطر تاثیر رادیولوژی و اشعه ایکس بر افزایش سرطان در کودکان گفت: نگرانی اصلی این است که قرار گرفتن در معرض اشعه ممکن است خطر ابتلا به سرطان در اطفال را کمی افزایش دهد والبته این نگرانی به جا است ولی برخی از این اشعه ها ممکن است از منابع طبیعی حاصل شود و برخی از آنها از طریق آزمایش ها است.

دکتررضا اکرمی پور گفت: البته معمولا در آزمایش‌های پزشکی برای کودکان از دوز های بسیار کمی از اشعه استفاده می‌کنند و جای نگرانی نیست ولی افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد.

وی با بیان اینکه در انواع مختلف آزمایش ها با اشعه ایکس از مقادیر مختلفی از تابش استفاده می شود گفت: به عنوان مثال یک رادیوگرافی استاندارد از قفسه سینه تقریباً همان میزان اشعه را فراهم می‌کند که به طور معمول طی دو تا سه روز از تابش محیط دریافت می‌شود و این تابش خیلی زیاد نیست در مقابل سی تی تی اسکن از قفسه سینه چند صد برابر این میزان اشعه دارد و برابر تابش طی دو سال است.

دکتر اکرمی پور با بیان اینکه استفاده از محافظ ها و لباس های سربی میزان این خطر را کمتر می کنند توصیه کرد: والدین گرامی تا حد امکان کودکان خود را در معرض اشعه های مختلف ایکس قرار ندهند و از گرفتن گرافی های غیر ضروری خودداری کنند مگر اینکه به دستور و تاکید پزشک معالج باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از اشعه ایکس برای سلامتی خطرناک است ؟ گفت: میزان خطری که اشعه ایکس برای سلامتی ایجاد می کند بسته به مقدار اشعه ای است که وارد بدن شما می شود ، اگر این مقدار در حد مجاز باشد اشکالی ایجاد نمیکند ولی بیش از آن خطرناک است.

به گفته وی میزان مجاز اشعه ایکس یا اشعه رادیواکتیو که هر فرد میتواند بدون مشکل خاصی دریافت کند ، توسط دانشمندان محاسبه شده است ، این مقدار تجمعی است به این معنی که مجموع مقدار اشعه هایی که در طول یک سال به بدن شما تابیده می شود باید از میزان خاصی کمتر باشد.

وی افزود: میزان اشعه دریافتی را با مقیاسی به نام میلی سیورت millisievert mSv اندازه گیری می کنند . در محیط زندگی همه ما مقداری اشعه رادیواکتیو بصورت طبیعی وجود دارد و هر فرد به طور طبیعی در هر سال ۳ میلی سیورت اشعه از محیط اطراف خود دریافت میکند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه کلا مقدار اشعه ای که در حین انجام تصویربرداری های پزشکی به توسط بدن دریافت میشود بسیار کمتر از آنست که موجب بروز سرطان شود گفت: در بازماندگان انفجارات هیروشیما و ناکازاگی در آنها که حدود ۱۸۰ میلی سیورت اشعه دریافت کرده اند هیچ موردی از افزایش احتمال بروز سرطان دیده نشده است . البته در سه ماهه اول بارداری باید از رادیوگرافی و سی تی اسکن و اسکن رادیوایزوتوپ خودداری کرد چون ممکن است به جنین در حال رشد صدمه وارد کند.

دکتر اکرمی پور با بیان اینکه اشعه ایکس با اشعه رادیواکتیو متفاوت است گفت: اشعه رادیواکتیو از جنس اشعه گاما است که البته آن هم از جنس اشعه های الکترومغناطیسی است ولی طول موج آن از اشعه ایکس کمتر و قدرت نفوذ آن بیشتر است ، در محیط طبیعی اطراف ما بطور طبیعی مقادیری از اشعه رادیواکتیو وجود دارد.

وی با بیان اینکه مقداری از این اشعه از فضای ماورای زمین وارد محیط زندگی ما می شود و مقداری از آن حاصل تجزیه مواد رادیواکتیو در فضای پیرامون ما است گفت: حتی در درون بدن ما در هر ثانیه ۹۰۰۰ تجزیه رادیواکتیو انجام می شود بنابر این بدن ما در طول روز بطور طبیعی در معرض مقداری اشعه رادیواکتیو قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

نگه‌داشتن ادرار چه بلایی سرتان می آورد؟

۲۳۳۲۳۶

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.