به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید منتظر شبر، مدیرعامل انتقال خون استان تهران در نشست خبری بیان داشت:هرسال در روزهای سرد سال با کاهش اهدای خون روبرو هستیم به ویژه در تهران به علت آلودگی هوا و.‌..این حالت ویژه تری دارد.

وی با بیان اینکه در فصل زنستان با توجه به بیماری های فصلی باعث کاهش اهدای خون هستیم،افزود:این در شرایطی است که نیاز به خون کاهش پیدا نمی کند ؛ضمن اینکه عمل های جراحی در فصل زمستان و اواخر سال بیشتر می شود.

مدیر عامل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه اکنون عرضه و تقاضای خون فاقد تعادل است،گفت:پلاکت که مورد نیاز بیماران مختلف از جمله بیماران سرطانی است بسیار اهمیت دارد اما عمر نگهداری آن محدود است؛ در نتیجه نیازمند اهدای مستمر پلاکت هستیم.

شبر با بیان اینکه ذخایر اهدای خون روبه پایان است،بیان داشت:اکنون ذخایر خون در استان تهران به یک هفته رسیده است و دور از ذهن نیست که در تهران با مشکل روبرو شویم.

وی با اشاره به اینکه مردم تمایل به انجام جراحی در تهران دارند،گفت:این باعث می شود تا نیاز به خون در تهران بیشتر است؛در نتیجه از استانها خواسته ایم به تهران در تامین خون کمک کنند.

مدیر عامل انتقال خون استان تهران تاکید کرد:مردم برای اهدای خون مراجعه کنند؛با توجه با اینکه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نوروز با کاهش اهدای خون روبرو می شویم.

وی تصریح کرد: بهترین زمان برای ایجاد ذخایر خون مراجعه مردم در روزهای آتی و آخر سال برای اهدای خون است.

شبر با بیان اینکه عمر نگهداری پلاکت ۳ روز است،ابراز کرد:خون ماده حیاتی است که سلول های موجود در آن زنده هستند و تنها از انسان قابل دریافت است.

مدیرعامل انتقال خون استان تهران متذکر شد: استاندارد های خون برای کشورها متفاوت است و نمی توانیم به کشوری خون بدهیم یا از کشوری خون دریافت کنیم.

شبر با بیان اینکه در سال جاری ۴۲۷ هزار مورد مراجعه کننده برای اهدای خون داشتیم که بارشدی حدود ۱۵.۷ دهم درصد نسبت به سال گذشته روبرو بوده ایم.

مدیر عامل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته ۲۹۸ هزار و ۸۰۰ واحد خون داشتیم،ابراز کرد: در ۱۱ ماهه اول سال جاری ۳۴۰ هزار و ۸۰۰ واحد خون اهدا شده است ؛یعنی رشد ۱۴ درصدی روبرو بوده ایم.

وی تصریح کرد:در ۱۱ ماهه اول سال جاری ۳۴۰ هزار واحد خون دریافت کرده و ۳۷۷ هزار واحد خون در بیمارستانها توزیع کرده ایم.

شبر افزود:در سال جاری ادعا داریم که مراکز درمانی هرچه نیاز به خون داشته اند تامین کرده ایم؛ضمن اینکه رشد ۲۰ درصدی در افراد بار اولی در اهدای خون روبرو بوده ایم و افراد باسابقه اهدای خون با رشد ۱۵ درصدی روبرو بوده است.

مدیرعامل انتقال خون با بیان اینکه با رشد ۱۳ درصدی اهدای پلاکت در سال جاری روبرو بوده ایم،گفت:با رشد ۱۱ درصدی در این بخش روبرو بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر استاندارد اهدا و انتقال خون در سطح بالای جهانی قرار داریم،گفت:خون بسیار سالمی در کشور داریم و هر واحد خون باعث نجات ۳ نفر می شود.

ناظمی معاون فنی انتقال خون استلن تهران با بیان اینکه روز به روز مصرف خون و فراوزده های خونس در حال افزایش است،گفت:تنها منبع اهدای خون و تولید آن اهدا کنندگان هستند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به اهدای خون نیاز همیشگی است،خاطرنشان کرد:باید در افزایش تعداد اهدا کنندگان چه افراد در مرتبه اول و چه افرادی که قبلا خون اهدا کردند تلاش کنیم.

معاون فنی انتقال خون استان تهران با اشاره به موضوع ارتقای کیفی انتقاب خون،ابراز کرد:نسبت به سال گذشته با افزایش اهرای خون روبرو بوده ایم؛ضمن اینکه تلاش کردیم نیازهای مراکز درمانی به خون و فرآورده ای آن را تامین کنیم.

ناظمی از انجام غربالگری فرآورده های خونی به صورت اتوماتیک خبر دادو گفت: در حال حاصر ۱۶۰ مرکز درمانی تحت پوشش نظارتی سازمان انتقال خون استان تهران قرار دارد؛ضمن اینکه گزوه های خونی خاص مورد توجه ویژه قراز گرفته است.

ناظمی یادآور شد: تا بهمن سال جاری ۱۲ هزار واحد برای این نوع بیماران ارسال کرده ایم؛ضمن اینکه در آینده به دنبال ارتقای روش های آزمایشگاهی و روش مولکولی و گسترش مراکز انتقال خون هستیم.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.