به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا مرضیه ترشیزی، مامای بیرجندی است که در بیست و هفتمین سال خدمتش به سر می‌برد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این سال‌ها در هر سه فیلد درمان، بهداشت و آموزش خدمت کردم.

وی افزود: ماما اولین کسی است که مسافر کوچک این دنیا و هدیه خدا را در آغوش مادر می‌گذارد و در واقع مامایی دیدن زیباترین اشک‌ها در کنار دلنشین ترین لبخندهاست.

این ماما با بیان اینکه من به عنوان یه ماما خوشحالم که زیباترین لحظه زندگی را بارها و بارها شاهد بودم، تصریح کرد: یک ماما باید علاوه بر آگاهی کامل به دانش روز مامایی، صبور باشد.

ترشیزی ادامه داد: درست است که ماما لحظات شیرینی را شاهد است، اما به خاطر اینکه مراقبت از جان دو نفر را برعهده دارد، شغل پر استرس و سختی را تجربه می‌کند و در حقیقت یک ماما بدون عشق و علاقه نمی‌تواند به کارش ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ماما در هنگام درد به مادر آرامش داده و در بقیه لحظات به مادر آموزش می‌دهد و همیشه مراقب مادر و نوزاد است، افزود: امری که به آن باور دارم این است که از انتخاب این رشته خوشنودم و خدا را شاکرم که در این مسیر قرار گرفتم.

این ماما ادامه داد: مامایی بسیار لحظات خاصی دارد و انسان‌ها معمولا از گریه کسی خوشحال نمی‌شوند، اما ماما از شنیدن اولین گریه نوزاد خوشحال شده و گاهی اوقات تنها یک جمله ماما چنان آرامشی به مادر می‌دهد که قابل تصور نیست.

وی بیان کرد: مامایی فقط فرآیند زایمان را دربرنمی‌گیرد؛ بلکه ماما نقش مهمی در مشاوره قبل از ازدواج، دوران پیش از بارداری و هنگام بارداری، زایمان و پس از زایمان دارد؛ به عبارتی یک ماما از دوران جنینی تا سالمندی یک فرد نقش دارد، اما متاسفانه علی‌رغم این همه نقش در سلامت جامعه و نسل آینده، چندان دیده نمی‌شود.

ترشیزی ادامه داد: دانشجویان مامایی علی‌رغم دشواری دروس و گذراندن واحدهای سنگین همیشه نگران آینده شغلی خود هستند چراکه واقعی نبودن تعرفه‌های خدمات، مشکلات همکاری ماماها با بیمه‌، عدم معرفی جایگاه ماما در طرح تحول سلامت، عدم تعریف سختی کار و عدم پرداخت حق ماما و نداشتن تعرفه گذاری خدمات مامایی از جمله مهم ترین چالش‌ها و مشکلاتی است که ماماها درگیر آن هستند.

وی بیان کرد: ماماها نقش مهمی در سیستم سلامت دارند و در سلامت نسل آینده تاثیر بسزایی دارند و تا زمانی که مسئولین به این باور نرسند و ماماها دیده نشوند مشکلات مامایی همچنان باقی است و متاسفانه هر آنچه که در روز ماما قول داده می‌شود فقط در مرحله نگارش باقی می‌ماند.

به گزارش ایسنا، در هر لحظه، نوزاد یا نوزادانی در گوشه و کنار دنیا متولد می‌شوند حادثه‌ای که کثرت و قدمت آن باعث شده است تا عظمت این بزرگترین معجزه خلقت از چشمها پنهان بماند.

آری. تولد بزرگترین، باشکوه‌ترین و بحرانی‌ترین لحظه زندگی و قدیمی‌ترین تجربه بشری است و در میان مشاغل نیز مامایی یکی از قدیمی‌ترین مشاغل است چراکه از قدیم، عده‌ای از زنان بودند که به‌علت تجربه بسیار و اطلاع از داروهای گیاهی و تأثیرات آن‌ها، به زنان دیگر کمک می‌کردند تا وضع حمل آسان‌تر و ایمن‌تری داشته باشند.

امروز روز ماماست و امروزه مامایی دانشی است که بر مشاهده، آموزش، پیشگیری، تحقیق، تشخیص و درمان استوار شده است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.