مدیک بلاگ
اخبار سلامت

وضعیت خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری/چگونگی پوشش هزینه‌های جنین اهدایی و رحم اجاره‌ای

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا نمازی در نشستی خبری گفت: خدمات زیادی در یک سال و نیم اخیر انجام شده است که سبب رضایت‌مندی مردم شده است و تلاش مسئولین این است که هرچه بیشتر خدمات با کیفیت ارائه دهیم.

وی افزود: از ۲۴ اردیبهشت ماه هفته جوانی جمعیت آغاز می‌شود که در این زمینه هم کارهای بزرگی انجام شده است. در زمینه موضوعات جمعیتی در حالت بحران سالمندی قرار داریم و باید برای این موضوع و حفظ و جوانی جمعیت برنامه‌ریزی کنیم. در مورد سالمندی می‌گویند اگر ۸ تا ۱۳ درصد جمعیت یک کشور بالای ۶۰ سال باشد، جمعیت سالمند است و الان در کشور ۱۱ میلیون نفر سالمند داریم؛ در اصل به مرحله سالمندی خواهیم رسید که چالش و سونامی بزرگی است و باید سیاست کلی برای برون‌رفت از آن در نظر گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: اگر جمعیت را افزایش دهیم بار هزینه‌ها و سالمندی کشور کم می‌شود و توسعه پایدار رخ خواهد داد. در زمینه قانون جوانی جمعیت، زوجین نابارور در سیستم الکترونیکی ما نشان‌دار شده و می‌توانند خدمت بگیرند. در سال قبل ۱۵۵۶ زوج نابارور را در استان تهران نشان‌دار کردیم. ارائه خدمت درمان ناباروری به زنان تا ۴۹ سالگی و به آقایان هم بدون محدودیت سنی برقرار است. خدمات ای وی اف، اف ای تی و… در هر سال تا سه بار قابل ارائه به صورت بیمه‌ای است.

نمازی ادامه داد: در مراکز دولتی ۹۰ درصد تعرفه و در بخش عمومی غیر دولتی، خیریه‌ها و خصوصی نیز ۹۰ درصد تعرفه دولتی قابل پرداخت است. سال قبل حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه در این بخش انجام شد. همه مراکز ناباروری هم موظف به عقد قرارداد با ما هستند و برای سایر مرکز غیرطرف قرارداد هم از طریق خسارت متفرقه توانستیم پرداخت داشته باشیم. پیشتر در زایمان سزارین پرداختی نداشتیم اما برای زوجین ناباروری که باید سزارین کنند ۹۰ درصد تعرفه را پرداخت می‌کنیم.

نمازی تاکید کرد: هزینه‌های درمان ناباروری برای شخص ثالث مثل جنین اهدایی و رحم اجاره‌ای با ضوابط قابل پرداخت است؛ البته فقط هزینه درمان و سایر هزینه‌ها اعم از اجاره رحم و خرید تخمک با خود افراد است. امسال هم قصد رشد و توسعه خدمات در این بخش را داریم. ذیل قانون جوانی جمعیت در سال گذشته به ۱۱ هزار و ۲۰۹ مادر باردار و ۱۰۳ هزار و ۱۲۸ مادر شیرده و ۲۰۸ هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۵ سال خدمت رسانی کردیم.

او در ادامه درباره پرداخت مطالبات بیمه سلامت نیز بیان کرد: تاکنون در زمینه دارو و اختصاص ارز ترجیحی به این موضوع موانع زیادی پیش رو بود؛ اما با همت همکاران کار به نحو احسن پیش رفت و از آن پس با توجه به افزایش قیمت دارو تصمیم گرفتیم هفته اول هر ماه پرداختی به داروخانه ها انجام شود. در زمینه دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت ها در مهر و آبان ۱۴۰۱ و در داروخانه‌ها اسفندماه سال قبل است. در مراکز غیر دانشگاهی و بیمارستان ها نیز پرداخت‌ها تا آذرماه ۱۴۰۱ است که بخشی از تاخیرها به دلیل عدم ثبت اسناد از سوی مراکز است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص افزیش مراکز ملکی بیمه سلامت برای سهولت دسترسی مردم، اظهار کرد: در استان تهران در ۱۲ شهرستان ارائه خدمت می‌کنیم که فقط دو ساختمان ملکی داشتیم و هرسال مشکلات اجاره، جابجایی و… را تجربه می‌کردیم؛ بر این اساس با صحبت‌های ریاست خوشبختانه از بین ۱۲ شهرستان الان ۹ ساختمان خریداری شده است و ۳ ساختمان باقی مانده است که مردم راحت تر دسترسی داشته باشند. در خود شهر تهران هم برنامه ریزی برای راه اندازی ۳ اداره شمیرانات، میدان انقلاب و شهر ری خواهیم داشت که تا خردادماه راه اندازی می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در زمینه نحوه عملکرد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج بویژه مبتلایان به تالاسمی در استان، توضیح داد: پوشش خدمات نسبت به گذشته افزایش یافته است. درحال حاضر ۱۰۷ بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار گرفته است و ۵۷ بیماری در سامانه‌های بیمه‌ای قرار گرفته است. در سطح استان تهران نیز حدود ۵۰ میلون تومان مازاد بر هزینه‌ها با ارائه مدارک و مستندات به بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت می‌کنیم؛ چنانچه از دی ماه سال قبل تاکنون شش میلیارد تومان در بخش پرداخت‌های خارج از ضوابط هزینه کرده‌ایم و حدود ۲۴۷ میلیارد تومان نیز از طریق خدمات بارگزاری شده در سامانه‌ ذیل صندوق هزینه شده است.

وی افزود: در زمینه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بیش از ۲۰۰۰ خدمت در سامانه‌ها بارگزاری شده است و هر کدام بعضا بیش از ۹۵ درصد پوشش بیمه‌ای دارند. در زمینه بیماران مبتلا به تالاسمی حدود ۷۰۰ بیمار در تهران داریم که خدماتی از آنها یا عمق بخشی و یا اضافه شده است و اگر مبلغ بیشتری هم هزینه کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه شهروندی و بارگزاری اسناد و مدارک یا مراجعه به ادارات استان مدارک را به دست ما برسانند تا در کمیته استانی بررسی و مطرح شود و تا سقف ۵۰ میلیون تومان به آنها کمک شود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

خداحافظی تهرانی‌ها با ۴ شماره امدادی؛ به زودی

پزشک
10 ماه قبل

بیماران پزشک خانواده بلاتکلیف نمی‌مانند/ امکان ورود بخش خصوصی

پزشک
11 ماه قبل

دی اکسید گوگرد با بدن چه می کند؟

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل