به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه ۵ شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ایران، تاجیکستان، گفت: بسیار خرسندم که جلسه G۵ مجددا تشکیل شد و جمهوری اسلامی ایران مجددا توفیق میزبانی کشورهای دوست را پیدا کرد. ما مقدم کشورهای منطقه و کشورهای دوستی که مرتبا در زمینه‌های مختلف باهم همکاری داریم را گرامی می‌داریم.

وی افزود: طبیعی است که سلامت و حفظ و ارتقاء آن نمی‌تواند به صورت ناحیه‌ای باشد و در منطقه‌ای جدا اتفاق افتد. در کرونا ثابت شد که اگر بیماری در جایی از دنیا شیوع یابد، می‌تواند همه جای دنیا را فرا بگیرد. بر این اساس برای اینکه بتوانیم سلامت را در منطقه خودمان فراهم کنیم، باید این سلامت در تمام کشورها ایجاد شود. زیرا با مراودات و همکاری‌هایی که بین کشورها وجود دارد، اگر بیماری در منطقه‌ای وجود داشته باشد، به مناطق دیگر هم سرایت می‌کند. بنابراین وحدت و همکاری در حوزه سلامت، ضرورتی تاریخی است.

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه برای فراهم کردن سلامت در منطقه باید باهم وحدت داشته باشیم و کمک کنیم تا شاخص‌های سلامت در منطقه را ارتقاء دهیم، گفت: امروزه باید از کشورهای دیگر هم تجربه کسب کنیم. وقتی اروپا را به عنوان اروپای بدون مرز می‌شناسند، افراد و دانشمندان می‌توانند در اروپا به راحتی از کشوری به کشور دیگر روند و ما هم باید در منطقه به این وضعیت برسیم؛ به طوری که دانشجویان و اساتید ما به راحتی بتوانند به کشورهای یکدیگر مسافرت کنند. ما باید کنفرانس‌های مشترک علمی داشته باشیم و همه افراد بتوانند از تجربیات هم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در منطقه ما بلایا، حوادث، زلزله، سیل و …‌. زیاد اتفاق می‌افتد، گفت: زلزله‌ سنگینی در ترکیه و سیل وحشتناکی در پاکستان رخ داد و ما باید در این زمینه همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت حلقه مشترک بین کشورهای منطقه است، گفت: سلامت می‌تواند باعث وحدت و همکاری کشورها شده و مقدمه‌ای برای اقدامات تجاری منطقه هم باشد. امروزه همکاری برای تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی از ضروریاتی است که باید در منطقه اتفاق افتد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه حوزه دانش بنیان فعالیت‌های خوبی را انجام داده و توانسته بسیاری از نیازهای تجهیزاتی را برطرف کند. ما همچنین ۹۹ درصد نیازهای دارویی و ۴۰ درصد از تجهیزات پیشرفته پزشکی را در کشورمان تامین می‌کنیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه ایران آماده همکاری در زمینه دارویی و تجهیزاتی با کشورهای منطقه است، گفت: G۵ یک الگوی مناسب همکاری بین کشورهای منطقه است که می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد و ما هم باید آن را حفظ کند. ما آماده‌ایم که مراودات را انجام دهیم و دوستان G۵ بتوانند از نزدیک با امکانات هم آشنا شوند.

عین‌اللهی گفت: یکی از مشکلات مهمی که در حوزه سلامت داریم، بحث مدیریت صحیح حوزه سلامت است. ما تنها با داشتن یک پزشک، پرستار و… نمی‌توانیم ارتقاء پیدا کنیم، بلکه ما نیاز به سیستمی صحیح داریم. مدیریت مهمترین رکن در حوزه سلامت است و امیدوارم بتوانیم درباره راهکارهای مدیریتی صحبت کنیم. امروزه در G۵ احتیاج به سیستم و مدیریت کیفیت و صحیح داریم.

وی با بیان اینکه خوشحالیم اهتمام خوبی در اعضای G۵ وجود دارد، گفت: امیدواریم دستور کارها با توجه به نیازهای منطقه باشد. یکی از مشکلات امروز ما در منطقه، بحث بیماری‌های واگیر است. بحث مهم دیگر مدیریت بیماری‌های واگیر است. متاسفانه در شرایطی که در برخی کشورهای پیشرفته مرگ و میری در بیماری‌های واگیر نداریم یا کم است، اما در منطقه شاهد مرگ و میر بالای بیماری‌های واگیر و تحمیل هزینه‌های بالا هستیم که لازم است با همفکری یکدیگر برنامه مشترکی را در جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر انجام دهیم. ما از صمیم قلب آماده همکاری هستیم تا بتوانیم مشکل بیماری‌های واگیر را در منطقه کاهش دهیم. ما خواستار سلامت همه مردم در منطقه هستیم.

وی با اشاره به تجمعات مذهبی مشترک با کشورهایی مانند عراق، گفت: تجمع اربعین را در عراق در پیش داریم که یکی از تجمعات بسیار بزرگ است. سلامت همه مردم عزیز اعم از ایرانی، عراقی و… که از همه کشورها می‌آیند، برای ما مهم است و لازم است در مدیریت اربعین بتوانیم جلسات جداگانه‌ای داشته باشیم. این موضوع را با وزیر بهداشت عراق هم به صورت حضوری مطرح کردیم و احتیاج به کارگروه جداگانه‌ای دارد که بتوانیم این همکاری را با همکاران عراقی انجام دهیم.

وی گفت: امیدواریم نشست ما نشستی عملیاتی و برنامه عملیاتی مشترک و ثبت شده باشد و دستورالعمل‌های آن مشخص شود که همه متعهد به انجام آن باشند.

وی گفت: اکنون ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی را داریم و با تمام امکانات آماده تحقق اهداف همکاری‌های گروه ۵ و برنامه عمل آن هستیم و موفقیت و اعتلای کشورهای همسایه در همه حوزه‌ها از جمله سلامت را از خداوند خواستاریم.

وزیر بهداشت در ادامه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران نیز گفت: ما در کشورمان موفقیت‌های بزرگی را در شرکت‌های دانش‌بنیان کشور داشتیم و حدود ۱۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و حدود ۳۷۰ شرکت دانش‌بنیان هم در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

عین‌االهی افزود: امروز هم در نشست گروه ۵ اعلام کردیم که آماده‌ایم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در آن کشورها هم استفاده کنیم. یکی از نکات مهم مدنظرمان تجارت بین این کشورهاست که بتوانیم در زمینه واردات و صادرات تجهیزات و دارو با این کشورها همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروزه در دنیا به دلیل رفت و آمدهای زیاد بین کشورها، نمی‌توان گفت که اگر کشوری سلامتش را تامین کرد، دیگر در معرض خطر بیماری‌های واگیر نیست. بنابراین باید در منطقه و در همه کشورها این شرایط را ایجاد کنیم. این نشست‌ها می‌تواند در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر در منطقه موثر باشد.

عین‌اللهی با بیان اینکه با اساتید و دانشمندانی که در کشور داریم، می‌توانیم در بسیاری از کشورها شعبه ایجاد کنیم، گفت: البته این کشورها اعلام آمادگی کردند که کلیه هزینه‌های احداث را خودشان می‌پردازند. برای شروع در عراق در کربلا دانشگاه سبطین را ایجاد کردیم که خود عراق یک میلیارد دلار هزینه کرد و اساتید ما در آنجا تدریس کرده و مدرک مورد تایید جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود و این آمادگی را برای سایر کشورهای منطقه هم اعلام کردیم.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.