به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان این سازمان و سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اظهارات رئیس جمهور که مرتب تاکید دارند مجموعه‌های دولت با یکدیگر صحبت کنند و تعامل داشته باشند، گفت: خوشبختانه آقای اسلامی از شخصیت‌ها و مدیرانی هستند که کارها و اقدامات را سریع و با دقت پیش می‌برند و نشست امروز حاصل تعامل دو مجموعه دولت و پیگیری‌های آنهاست.

علی سلاجقه گفت: «کشور با شرایطی مواجه است که همه باید دست به دست هم دهیم تا کارها به نحو مطلوب پیش برده شود. اصل ۵۰ قانون اساسی از موضوعاتی است که سازمان حفاظت محیط زیست به دقت و با جدیت آن را پیگیری می‌کند و از مطالباتی است که باید به آن جامه عمل بپوشانیم. ۱۰ سال قبل هر جا که می‌رفتیم به ما می‌گفتند چرا دنبال انرژی هسته‌ای هستید و من می‌گفتم که ما فقط دنبال هسته‌ای نیستیم بلکه تمام جدول مندلیف را کار می‌کنیم. کشور ما در تمام علوم و صنایع و عناصر که در این جدول وجود دارد دارای توانمندی است.

مقاصد ما از دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است و در بطن آن به دنبال انرژی پاک و زمین پاک هستیم.»رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: در موضوعاتی از جمله رادیوتراپی جانوری، ژن درمانی جانوران، نجات گونه‌های گیاهی در حال انقراض، روش‌های متعدد پسماندداری باید از تجربیات و امکانات سازمان انرژی اتمی استفاده کنند.

کاهش آلودگی آب‌ و هوا

او ادامه داد: «انرژی‌های فسیلی باید با انرژی پاک از جمله انرژی هسته‌ای جایگزین شوند و در جهت کاهش آلاینده‌های خاک و هوا پیش برویم. تغییر اقلیم از موضوعات مهم است و ما در آستانه شاخص‌های آلایندگی محیط زیستی قرار داریم و باید دراین‌باره کارهای جدی و اساسی انجام دهیم. در بحث فرسایش و هدررفت خاک نیازمند همکاری هستیم. همچنین در موضوعاتی از جمله رادیوتراپی جانوری، ژن درمانی جانوران، نجات گونه‌های گیاهی در حال انقراض، روش‌های متعدد پسماندداری باید از تجربیات و امکانات سازمان انرژی اتمی استفاده کنند.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: «ما از سازمان انرژی اتمی می‌خواهیم که سازمان حفاظت محیط زیست را به‌عنوان پیش قراول اهداف کلان هسته‌ای قرار دهند. ما معتقدیم دیپلماسی محیط زیست بسیار راهگشا است و اشتراکات محیط زیستی بین‌المللی زیادی وجود دارد که می‌تواند فضای تعامل و همکاری بین‌المللی قابل توجهی را ایجاد کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این برنامه گفت: «سازمان، فناوری‌های هسته‌ای گسترده و پرکاربردی برای حفاظت از محیط زیست در اختیار دارد که می‌تواند با حمایت مسئولان هر چه سریع‌تر به کار گرفته شود.»

معادن اتمی تابع محیط زیستند

محمد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست یک تکلیف فردی و اجتماعی است و عدم رعایت آن حق‌الناس است، گفت: «بر اساس اجلاس پاریس مقرر شده است که در سال‌های آینده استفاده از کربن در دنیا به صفر برسد و بطور قطع این مسئله و تصمیم در سطح بین‌المللی به لحاظ سیاسی به ما هم فشار خواهد آورد. از این رو ضروری است تا به سمت حذف آلاینده‌ها و استفاده از انرژی پاک هر چه سریع‌تر پیش برویم.»

او در خصوص استفاده از معادن اورانیوم در کشور و رعایت مقررات حفاظت از محیط زیست در اطراف این معادن گفت: «سازمان انرژی اتمی طبق ضوابط کار استخراج از معادن را انجام می‌دهد و تمام معادن ما با پیوندهای محیط زیستی کشور مطابقت دارد.»اسلامی درباره فناوری‌های هسته‌ای پرکاربرد در حفاظت از محیط زیست به فناوری پلاسما اشاره کرد و گفت: «ما از این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی بسیار کم استفاده کردیم اما گام‌های خوبی در کشور برداشته شده است.

همچنین این فناوری برای مدیریت شیرابه‌ها بسیار مورد استفاده است و در توافق سه جانبه‌ای که با سازمان محیط زیست و وزارت کشور چندی پیش داشتیم قرار شد در یکی از نقاط بحرانی کشور از این فناوری استفاده شود. همچنین سازمان انرژی اتمی در رابطه با سولفورزدایی فناوری پرکاربرد در اختیار دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. است

فاده از شتاب‌دهنده الکترواستاتیک از جمله دیگر فناوری‌هایی است که می‌توان در پالایشگاه‌ها و نیز تصفیه پساب‌های صنعتی استفاده کرد.»
او گفت: «ما باید در حوزه نیروگاه‌های هسته‌ای، ظرفیت‌سازی بیشتری را در سال‌های گذشته انجام می‌دادیم. الان یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در اختیار داریم و بهره‌برداری از ۱۰ هزار مگاوات دیگر در دستور کار است و الزامات محیط زیستی در ساخت و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها مورد توجه ماست.»

تمرکز بر انرژی پاک است

تفاهم‌نامه همکاری سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی دو طرف در محورهای زیر و در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی دو طرف است.مدیریت موثر حفاظت از محیط زیست در سطح ملی به نفع نسل‌های حاضر و آینده، بکارگیری و توسعه فناوری هسته‌ای در حفاظت از محیط زیست، تحقیق، پژوهش، مطالعه و آموزش در راستای بهبود حفاظت محیط زیست، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در برنامه‌ها و فعالیت‌های دو طرف به منظور حفاظت و حمایت از محیط زیست، بهره‌گیری از انرژی پاک در راستای دستیابی به محیط زیست سالم و پایدار و ارتقای آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی طرفین از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

طبقه‌بندی بین‌المللی، ضایعات هسته‌ای را در سه دسته سطح پایین، فرا اورانیومی و سطح بالا تقسیم‌بندی می‌کنند. فرایندهای مختلفی جهت کاهش دادن میزان رادیواکتیویته فرآورده‌های جانبی ذخیره شده، به عمل درآورده شده‌ است. بعضی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار فشرده‌سازی، پردازش شیمیایی، شیشه‌سازی، محفوظ‌سازی و ذخیره‌سازی است.

زلزله ژاپن و انفجار یک بمب اتمی موجب آزاد شدن مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو شد. این عناصر در حال تشعشع همیشگی است که قادرند، زیان‌های جبران‌ناپذیری مانند برخی از تاثیرها بر روی بافت کلوئید، آب مروارید، لوسمی، سرطان، اختلال در نمو جنین، نابودی سلول نسل و… را سبب شوند؛ با وجود سلامت سوخت و انرژی به نسبت استفاده از انرژی های فسیلی و اثرات سو آشکار آنها، هنوز حل مشکل ضایعات هسته‌ای و اتمی به طور کامل در جهان رفع نشده و این موضوع یکی از مشکلات عمده فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مانند مصارف دارویی، درمانی و حتی صنعتی است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.