چند روز پیش مطالعه‌ای در ژورنال Nature منتشر شد که از خطرات استفاده از دستگاه لاک خشک‌کن UV خبر می‌داد و افراد زیادی را نگران کرد. حالا یک پزشک متخصص پوست در مصاحبه‌ای به راهکارهای ممکن برای کاهش خطرات استفاده از این دستگاه‌ها اشاره کرده است.

به گزارش اسکای‌نیوز، دکتر «ناجیا شیخ»، پزشک متخصص پوست و بنیان‌گذار One Skin Clinic در واکنش به مقاله چند روز پیش محققان دانشگاه سن دیگو می‌گوید احتیاط‌کردن همیشه بهتر از پشیمانی است. این مقاله می‌گوید دستگاه‌های خشک‌کننده ناخن با پرتو فرابنفش (UV) می‌توانند به DNA آسیب بزنند و جهش‌های سرطانی را در سلول‌ها به‌وجود بیاورد.

دکتر شیخ می‌گوید هنوز اطلاعات بسیار کمی درباره علت دقیق آسیب ناشی از این دستگاه‌های UV در دسترس است؛ بااین‌حال او اضافه می‌کند: «هر نوع تابش UV درحقیقت می‌تواند بر سلول‌ها اثر بگذارد، موجب جهش آن‌ها شود و DNA را تغییر دهد.» بر همین اساس، او توصیه می‌کند که از دستان خود محافظت کنید.

دستکش و کرم ضدآفتاب می‌توانند خطر لاک خشک‌کن UV را کاهش دهند

این متخصص پوست به افراد توصیه می‌کند که در هنگام استفاده از دستگاه‌های UV از دستکش استفاده کنند و صرفاً نوک انگشتان را آزاد بگذارند. به گفته او، همچنین می‌توان از کرم‌هایی با SPF 50 استفاده کرد تا در برابر پرتوهای دراز و کوتاه فرابنفش از دستان محافظت نمود.

دکتر شیخ یادآور می‌شود که این مسئله به‌ویژه برای افرادی اهمیت دارد که به‌صورت مرتب مانیکور می‌کنند و تحت تابش UV قرار دارند، چرا که با هر تابش شرایط بدتر می‌شود. بااین‌حال، این پزشک ادعا می‌کند که انتشار این مقاله لزوماً به‌معنای این نیست که همه باید همین حالا وقت مانیکور خود را لغو کنند.

او این ریسک را با خطرات حضور زیر تابش آفتاب مقایسه می‌کند و می‌گوید: «ما نمی‌توانیم صرفاً به‌خاطر صدماتی که تابش خورشید به‌وجود می‌آورد، مانع از بیرون‌رفتن افراد در روزهای آفتابی شویم.» دکتر شیخ معتقد است که نکته مهم آگاهی از خطرات و تلاش برای کاهش ریسک آن‌هاست.

محققان دانشگاه سن دیگو در این پژوهش اثر تابش فرابنفش بر سلول‌های انسان‌ها و موش‌ها را بررسی کردند. آن‌ها یادآور شدند که برای انجام نتیجه‌گیری‌های قاطعانه‌تر باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا تأثیر استفاده از دستگاه‌های UV در افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست به‌طور دقیق مشخص شود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.