مدیک بلاگ
سلامت

هشدار جدی درباره استفاده از اشک‌ مصنوعی

اشک مصنوعی یک راه‌حل مناسب برای مرطوب‌کردن چشم است و بیشتر، کسانی به سراغ آن می‌روند که مشکلاتی مانند سوزش، خارش یا خشکی چشم دارند. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی اما و اگرهایی دارد و نباید خودسرانه به سراغ آن رفت. اگر برای شما سوال‌ است که اشک مصنوعی چیست، چه کاربردهایی دارد، عوارض مصرف خودسرانه آن چیست و طرز استفاده و نگهداری از اشک مصنوعی چگونه است؟ نکته‌هایی را که در ادامه این مطلب آورده‌ایم، بخوانید.

مصرف اشک مصنوعی به نرم‌شدن سطح‌ خارجی، حفظ رطوبت و رفع خشکی چشم‌ها کمک می‌کند و استفاده از آن بنا به دستور پزشک در بعضی شرایط لازم و ضروری است. اشک مصنوعی روی سطح قرنیه می‌چسبد و با ایجاد لایه‌ای ضخیم روی سطح خارجی چشم، باعث کاهش خشکی آن می‌شود. به‌طور کلی ۳ نوع اشک مصنوعی وجود دارد. یک نوع آن مواد نگهدارنده دارد که ممکن‌است مصرف آن برای بعضی افراد موجب بروز علایم حساسیت به اشک مصنوعی مانند قرمزی چشم شود. نوع دوم که به‌صورت ویال‌های تک‌دوز تولید می‌شود، بدون مواد نگهدارنده است و بعد از باز کردن در آن‌ها، نباید دوباره مصرف شود. این اشک‌های مصنوعی یک‌بارمصرف است و برای افرادی که به مواد نگهدارنده حساسیت دارند، انتخاب مناسبی خواهد بود. بعضی از اشک‌های مصنوعی به‌صورت ژل تولید می‌شود که مصرف آن‌ها ممکن است برای مدت کوتاهی موجب تاری دید شود. استفاده از اشک مصنوعی برای کودکان در صورتی اشکالی ندارد که بیش از 3 سال داشته باشند و از قطره‌های مخصوص کودکان برایشان استفاده‌شود.

طرز استفاده و نگهداری از اشک مصنوعی

برای استفاده از اشک مصنوعی باید سر خود را عقب ببرید، به‌آرامی پایین پلک چشم را بکشید و بدون این که نوک لوله اشک مصنوعی را لمس‌کنید یک قطره به داخل چشم بریزید. مقدار و مدت زمان مصرف اشک مصنوعی باید طبق تجویز پزشک باشد. هنگام استفاده از اشک مصنوعی مواردی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

* هنگام استفاده از اشک مصنوعی نباید لنزهای تماسی در داخل چشم ‌باشد. تا ۱۵ دقیقه بعد از ریختن قطره هم نباید از لنز استفاده کنید.

* اگر محلول اشک مصنوعی تغییر رنگ داده است، از آن استفاده نکنید.

* اشک مصنوعی را می‌توان در دمای اتاق یا برای اطمینان در یخچال نگهداری کرد. محلول نباید در معرض یخ‌زدگی قرار گیرد و باید دور از گرما و رطوبت باشد.

* لمس نوک لوله اشک مصنوعی باعث‌ آلودگی و عفونت چشمی ‌می‌شود، پس باید مراقب برخورد آن با چشم بود.

* استفاده از اشک مصنوعی با کمی تاری دید همراه است و بهتر است بعد از مصرف آن به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید.

نبایدها و عوارض اشک مصنوعی

اگر سابقه حساسیت به مواد تشکیل‌دهنده اشک مصنوعی را دارید، نباید از آن استفاده کنید و در صورت بروز علایم آلرژیک، به طورکلی مصرف خودسرانه اشک مصنوعی باعث بروز نشانه‌هایی مانند سوزش، خارش چشم، قرمزی، درد، حساسیت به نور، تاری دید در چشم‌ها، چسبندگی مژه‌ها و بدمزگی دهان می‌شود ، به همین دلیل نباید خودسرانه برای خود نسخه بپیچید. هنگام استفاده از اشک مصنوعی باید از کارهای مهمی که نیاز به هوشیاری دارد، دوری کنید. استفاده نکردن از داروهای مخصوص چشم همزمان با اشک مصنوعی مگر با تجویز پزشک از جمله این کارها هستند. همچنین داروهای تزریقی و خوردنی می‌توانند روی قطره اشک مصنوعی تاثیرگذار باشند و با آن‌ها تداخل پیدا کنند. پس حتما مصرف هرگونه دارو از جمله مسکن، ویتامین و داروهای گیاهی را به پزشک خود اطلاع‌رسانی‌کنید.

بیشتر بخوانید:‌

35271

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

دکتر رجب پور بهترین دکتر زیبایی در سال 1402

پزشک
10 ماه قبل

چند توصیه برای کاهش افسردگی زمستانی

پزشک
1 سال قبل

شناسایی علائم آلزایمر در خواب

پزشک
7 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل