مدیک بلاگ
اخبار سلامت

هشدار جدی! توت‌های شهری سمی و خطرناک هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا اسماعیلی روز سه شنبه گفت: آلاینده های هوا و ذرات معلق، ترکیبی از چندین آلاینده سمی و خطرناک هستند که طبق سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد، به طور متوسط در سال ۲۴۵ هزار تن انواع آلاینده‌های هوا منتشر می شود که مقدار قابل توجهی از آنها به خصوص ذرات معلق در سطح شهر نشست می کنند.

اسماعیلی افزود: نشست آلاینده ها تاثیر سویی بر پوشش گیاهی از جمله درختان سطح شهر دارد و نشست آلاینده ها روی برگ درختان منجر به مختل شدن فرایند فیزیولوژیکی درختان از جمله عمل فتوسنتز می شود.

مسوول مرکز پایش آلاینده‌های شهرداری مشهد گفت: در مبحث کشاورزی شهری نیز میوه های شهری از جمله درختان توت کاشته شده در سطح شهر به ذرات معلق کاملا آلوده است و مصرف آن خطرناک است و بر سلامت شهروندان تاثیر مستقیم دارد.

اسماعیلی تاکید کرد: آلودگی این میوه با شستن نیز از بین نمی رود بلکه بیشتر به داخل میوه نفوذ می کند همچنین بارش باران‌های اسیدی در شرایط هوای آلوده میزان آلایندگی و خطر این میوه ها را دو چندان می کند و این تصور که میوه درخت توت پس از باران تمیز و شسته شده است، بسیار اشتباه است.

وی از شهروندان خواست از خوردن میوه توت درختان سطح شهر خودداری کنند و فقط از دیدن منظره زیبای آن لذت ببرند.

مسوول مرکز پایش آلاینده‌های شهرداری مشهد گفت: در ۶۴ روز گذشته از ابتدای سال تا کنون شهروندان مشهدی فقط پنج روز هوا با شاخص پاک را تنفس کرده اند و طی این مدت ۴۳ روز نیز کیفیت هوا روی شاخص قابل قبول و ۱۶ روز روی شاخص ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

کلانشهر ۳۵۰ کیلومترمربعی مشهد با ۷۲۳ کیلومتر گذرگاه محلی، خیابان و بزرگراه، ۳.۵ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.

روند کنونی آلودگی هوای کلانشهر مشهد، که به طور معمول ۷۰ درصد ناشی از فعالیت ناوگان حمل و نقل است، ظرف سالهای اخیر به علت تداوم پدیده خشکسالی همراه با افزایش حجم گرد و غبار و پایداری وضعیت جوی، با سرعت رو به تشدید است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

روزانه ۴۷ هزار پزشک متخصص به مردم خدمت می کنند

پزشک
12 ماه قبل

سازمان جهانی بهداشت: یک نفر از هر شش بزرگسال دچار ناباروری هستند

پزشک
11 ماه قبل

ترومای بین نسلی چیست؟

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل