ایمپلنت دندان کاشت ریشه مصنوعی دندان است و بوسیله جراحی در استخوان فک انجام می شود.یکی از بهترین روش های درمان آسیب دیدن دندان ها، ایمپلنت دندان است که در درمان آسیب دیدگی دندان ها و تغییر فرم فک صورت تاثیر میگذارد. ایمپلنت در واقع کاشت ریشه مصنوعی با جراحی در استخوان فک است. در طی چندین ماه استخوان اطراف ایمپلنت رشد کرده و ریشه مصنوعی سفت میشود. سپس تاج دندان با اتصال فلزی به پایه ایمپلنت وصل میشود و جای خالی دندان را پر میکند.

معرفی انواع ایمپلنت ها

ما دو مدل‌های ایمپلنت دندان داریم:

اندوستال (در استخوان)
ساب پریوستال (روی استخوان)

ایمپلنت اندوستال (رایج ترین نوع ایمپلنت)

ایمپلنت اندوستال رایج‌ترین نوع ایمپلنت دندان است. شبیه به پیچ‌های کوچکی هستند که از مواد ایمن برای بدن مانند تیتانیوم ساخته شده‌اند. در عمق استخوان فک قرار میگیرند و از پایه ایمپلنت می‌توان برای لنگر انداختن یک یا چند دندان استفاده کرد.

برای قرار دادن ایمپلنت دندان ابتدا لثه توسط دندانپزشک متخصص دکتر پانته‌آ بلندیان برش داده میشود و استخوان آن نمایان میشود. سپس سوراخ‌هایی در عمق استخوان ایجاد میکنند، جایی که پست ایمپلنت در آن قرار میگیرد. جدای از این در صورت تمایل می‌توانید یک پروتز متحرک را موقتاً بر روی سوراخ قرار دهند تا زمانی که دندان دائمی ایمپلنت به آن وصل شود. درد و کمی تورم از علائم ثانویه آن به شمار می‌رود.

ایمپلنت ساب پریوستال

از این نوع برای زمانی استفاده می‌شود که استخوان فک کافی و سالم برای پایه وجود نداشته باشد. این ایمپلنت در زیر لثه قرار میگیرد اما استخوان فک سوراخ نمیشود. پزشک لثه شما را برش کوچی میدهد تا استخوان آن نمایان شود ولی استخوان را سوراخ نمیکند بلکه پایه ایمپلنت بر روی استخوان و یا بالای آن قرار میگیرد. درد و کمی تورم بسیار طبیعی است.

ریشه مصنوعی

روش‌های کاشت دندان یا همان ایمپلنت نیازمند چنیدن مرحله هستند و معمولاً بین 3 تا 9 ماه طول میکشد و دوره بهبود آن بسته به آمادگی بدنی هر فرد دارد. اولین قدم برای ایمپلنت، ارزیابی لثه، دهان و دندان است. پزشک باید ببیند آیا استخوان فک شما سالم است و مقاومت کافی برای ایمپلنت را دارد یا خیر. اگر لثه مقاومی نداشته باشید از روش جایگزینی مانند پیوند استخوان برای آن استفاده می‌کنند.

ایمپلنت دندان چیست؟

پس از کاشت پایه ایمپلنت بین 2 تا 6 ماه طول می‌کشد تا رشد استخوان در اطراف حفره ایجاد شده صورت پذیرد. این فرآیند به نام “ترکیب شدن با استخوان” شناخته می‌شود. در طی این فرایند استخوان طبیعی فک تقویت شده و اطراف آن پایه رشد میکند و به عنوان ریشه دندان کاربرد پیدا میکند.

قرار دادن تکیه گاه

یک پایه فلزی به نام اباتمنت به ایمپلنت اضافه میشود، البته این عمل ممکن است در همان مرحله اول با  کمک بیحسی انجام شود. اگر در طول عمل دوم اباتمنت اضافه شود، ممکن است در طول این 3 تا 9 ماه که قرار بود استخوان رشد کند، روی آن را لثه پوشانده باشد پس دندانپزشک نیاز به برش کوچکی برای قرار دادن اباتمنت دارد. البته پس از کاشت ایمپلنت یک سرپوش روی آن برای محافظت از ایمپلنت استفاده می‌شود که معمولاً از رشد بافت روی آن نیز جلوگیری می‌کند. در این مرحله سرپوش ایمپلنت برداشته می‌شود و اباتمنت پیچ میشود. سپس لثه در طول بهبودی جراحی اطراف آن شکل میگیرد. پس از قرار دادن اباتمنت، لثه‌ها چندین هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند.

قرارگیری دندان

پس از دوره بهبودی، پزشک از دندان‌های شما قالب میگیرد تا تاج دندان را مشابه دندان‌های شما بسازد که هم می‌تواند ثابت یا قابل جابجایی باشد. اگر مدل متحرک را انتخاب میکنید، روی یک قاب فلزی نصب خواهد شد که به اباتمنت وصل میشود که این نوع را برای تمیز کردن روزانه و مسواک زدن می‌توان برداشت. اگر از مدل ثابت استفاده میکنید روی اباتمنت فیکس خواهد شد.

ویژگی های کاشت ناموفق ایمپلنت

پس از بهبودی اگر هرگونه شکافی در ظاهر دندان ظاهر شد با دندانپزشک خود مطرح کنید. در صورت داشتن فاصله بین دو فک و یا هرگونه احساس ناراحتی باید با پزشک خود مشورت کنید. در آخر مراحل ایمپلنت دندان چندین ماه طول می‌کشد تا تکمیل شود و خود را نشان دهد. آنها طبیعی به نظر خواهند رسید، پس کافی است کمی صبور باشید.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دندان می‌تواند بر اساس تعداد دندان‌هایی که جایگزین می‌کنید و همچنین روشی که انتخاب میکنید متفاوت باشد. محل مطب دندانپزشکی نیز ممکن است در هزینه ایمپلنت نقش داشته باشد. ایمپلنت‌های شما قرار است برای چندین دهه دوام و زیبایی داشته باشند. به همین دلیل، قیمت آنها تا حدودی بالاتر از سایر روش‌هایی است که جایگزین دندان‌های از دست رفته است مانند بریج یا پروتز.

بعضی از بیمه‌ها هزینه ایمپلنت دندان را پوشش نمی‌دهد. با بیمه خود تماس بگیرید تا بدانید از نظر پوشش چه انتظاراتی می‌توانید داشته باشید. دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی باید هزینه تخمینی یا ثابتی را قبل از شروع درمان به شما بدهد تا بتوانید برنامه‌ریزی مالی درستی برای این کار داشته باشید. برخی از مطب‌های دندانپزشکی برای سهولت کار، برنامه‌های پرداخت قسطی را برای بیماران ارائه می‌دهند. با پرداخت چند مرحله‌ای می‌توانید فقط بر روی کیفیت کار تمرکز کنید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.