مدیک بلاگ
سلامت

مصرف زیاد این داروها احتمال زوال عقل را افزایش می‌دهد

این خطر حتی در میان افرادی که از چندین نوع مُلین یا مُلین های اسمزی استفاده می‌کنند، بیشتر است. تحقیقات قبلی سایر داروهای بدون نسخه از جمله داروهای خواب بدون نسخه و داروهای آلرژی را با زوال عقل مرتبط دانسته است، اما این اولین بار است که مصرف مُلین در ابتلاء به این عارضه دخیل است.

«فنگ شا»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه فناوری پیشرفته شنژن در آکادمی علوم چین، گفت: «استفاده منظم از مُلین‌ها، حتی بدون عوارض جانبی شدید کوتاه‌مدت، ممکن است خطر بالقوه درازمدت زوال عقل را به همراه داشته باشد، به‌ویژه وقتی صحبت از مُلین‌های اسمزی و استفاده ترکیبی از دو یا چند نوع مُلین باشد.»

شا می‌گوید: «این یافته نیاز به تأیید با مطالعات بیشتر قبل از انجام اقدامات بیشتر دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مصرف منظم مُلین ها ممکن است میکروبیوم روده را تغییر دهد و احتمالاً بر سیگنال‌های عصبی از روده به مغز تأثیر بگذارد یا تولید سموم روده را افزایش دهد که ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد. مُلین ها همچنین ممکن است محور روده-مغز را مختل کنند و به برخی از میکروارگانیسم ها اجازه دهند به مغز برسند.»

برای این مطالعه، محققان استفاده از مُلین را در بیش از نیم میلیون نفر که در پروژه تحقیقاتی در حال انجام در بریتانیا شرکت داشتند، بررسی کردند. میانگین سنی افراد ۵۷ سال بود و هیچکس در شروع مطالعه زوال عقل نداشت. از این تعداد، ۳.۶ درصد گزارش کردند که در ماه گذشته بیشتر روزهای هفته از مُلین های بدون نسخه استفاده کرده بودند.

در طی ۱۰ سال پیگیری، ۱.۳ درصد از افرادی که به طور منظم از مُلین ها استفاده می‌کردند، دچار زوال عقل شدند. در مقابل، این مطالعه نشان داد که تنها ۰.۴ درصد از افرادی که مُلین ها را به طور منظم مصرف نمی‌کردند، دچار زوال عقل شدند.

پس از اینکه محققان سایر عوامل شناخته شده برای افزایش خطر زوال عقل مانند سابقه خانوادگی را کنترل کردند، دریافتند افرادی که به طور منظم از ملین ها استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که به طور منظم از ملین ها استفاده نمی‌کردند، ۵۱ درصد با افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل روبرو بودند.

این مطالعه نشان داد که هر چه بیشتر از انواع مُلین ها استفاده شود، خطر زوال عقل بیشتر می‌شود. افرادی که از یک نوع مُلین استفاده می‌کردند، ۲۸ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل بودند و افرادی که دو یا چند نوع مُلین مصرف می‌کردند، ۹۰ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

شا گفت: «استفاده منظم از ملین ها توصیه نمی‌شود. اغلب اوقات می‌توان یبوست را با تغییرات سبک زندگی کاهش داد، مانند افزایش مصرف مایعات، فیبر غذایی و سطح فعالیت، که ممکن است برای سلامت مغز نیز مفید باشد.» در آینده، محققان امیدوارند هر نوع مُلین را با دقت بیشتری بررسی کنند.

بیشتر بخوانید:

۵ باور غلط درباره تغذیه در دیابت

علت اصلی افزایش وزن

۳۵۲۳۶

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

آیا آبمیوه برای دیابتی‌ها مضر است؟

پزشک
9 ماه قبل

گزارشی از جوانی که تغییر جنسیت داد

پزشک
9 ماه قبل

درمان نفخ شکم با این گیاه خوش بو

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل