به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: مشکل ما و تمام دنیا در عدم پیش‌بینی درست و دقیق محل و زمان و بزرگی وقوع زلزله این است که اساسا ابزاری برای اندازگیری این تنش و انرژی آزاد شده در عمق 10 کیلومتری زمین و یا امتداد گسل‌ها نداریم و نمی‌دانیم این فشارها کجا و در چه محلی تجمع شده‌اند. بنابراین هر فرض و احتمالی دال بر محل وقوع، زمان آن و بزرگی زلزله بی‌پایه و اساس است.

علی بیت‌الهی درباره ادعای فرانک هوگربیتس (Frank Hoogerbeets) در فضای مجازی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در دهم اردیبهشت ماه- امروز یکشنبه- در مناطق غربی ایران اظهار داشت: اینکه فردی بگوید در یک منطقه زلزله‌خیز دیر یا زود زلزله می‌آید، مفهوم پیش‌بینی وقوع زلزله از بُعد زمانی و مکانی را ندارد و این مطالب را همه می‌تواند بگویند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از صحبت‌ها و ادعای این فرد که اساسا پایه علمی ندارد، این بود که از روی حرکت ستاره‌ها و اجرام آسمانی پیش بینی‌ کرده نهم و دهم اردیبهشت ماه در نیمه غربی ایران زلزله بزرگ به وقوع می‌پیوندد و باعث نگرانی عده‌ای از مردم کشورمان شده و وقوع زلزله مشهد هم به این نگرانی اضافه کرده اما زلزله مشهد را نمی‌توان بخشی از پیش‌بینی این فرد دانست چراکه اولا این زلزله در شرق ایران رخ داد و دوم اینکه این زلزله 4 ریشتر بود در حالی که این فرد ادعای پیش‌بینی زلزله بزرگ را داده بود و زلزله‌های 3 تا 4 ریشتری در ایران هر روز و هر هفته و هر ماه رخ می‌دهد و جزییات آن در سایت زلزله نگاری قابل مشاهده است اما از آنجایی که مردم این زلزله‌ها را معمولا احساس نمی‌کنند، توجهی به آن ندارند.

رییس زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: زلزله یک مکانیزم و فرایند درونی زمین است و طی یک فشردگی و تنشی در لایه‌های ضخیم بین 10 تا 20 کیلومتری عمق زمین صورت می‌گیرد که در اثر این تنش شکستی در عمق 10 تا 100 کیلومتری رخ می‌دهد و این انرژی شدید باعث وقوع زلزله می‌شود. باید توجه داشت که این انرژی در عمق زمین معادل 50 بمب هیروشیما است و این انرژی تبدیل به زمین لرزه می‌شود.

بیت‌الهی افزود: مشکل ما و تمام دنیا در عدم پیش‌بینی درست و دقیق محل و زمان و بزرگی وقوع زلزله این است که اساسا ابزاری برای اندازگیری این تنش و انرژی آزاد شده در عمق 10 کیلومتری زمین و یا امتداد گسل‌ها نداریم و نمی‌دانیم این فشارها کجا و در چه محلی تجمع شده‌اند. بنابراین هر فرض و احتمالی دال بر محل وقوع، زمان آن و بزرگی زلزله بی‌پایه و اساس است.

وی گفت: باید توجه داشت که این فرد بارها وقوع زلزله را پیش‌بینی کرده که درست نبوده و این پیش‌بینی به وقوع نپیوسته است و پس از زلزله ترکیه هم پس از اینکه متوجه کنجکاوی ایرانی‌ها در فضای مجازی شد، چنین ادعایی را مطرح کرد.

رییس زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به ادعای این فرد برای وقوع زلزله در مناطق غربی ایران گفت: سوال این است که چطور حرکت ستاره‌ها و اجرام آسمانی را به حرکت و تنش‌های لایه‌های درونی زمین ارتباط داده است. اگر این استدلال درست باشد با تغییر هر روز، هر ماه و هر فصل امکان وقوع زلزله و تکرار زلزله‌ها وجود دارد.

بیت‌الهی ادامه داد: معتقدم این ادعاها برای جلب توجه است و مردم ایران نگران این ادعاهای بی‌پایه و بی‌اساس نباشند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.