محققان با بررسی مغز خلبانان جنگنده‌های F16 دریافته‌اند که مغز آن‌ها چطور در بلندمدت خود را با شرایط فشار و سطوح متفاوت گرانش تطبیق داده است و می‌تواند با سرعت اطلاعات متناقض را پردازش کند. این تغییرات ظاهراً بی‌شباهت به تغییراتی که در مغز فضانوردان به‌وجود می‌آید، نیست.

پژوهشگران با تحلیل اسکن‌های MRI می‌گویند آن دسته از خلبانانی که مدت زیادی پرواز کرده‌اند، در بخش‌هایی از مغز خود که مربوط به پردازش اطلاعات حسی‌حرکتی است، الگوهای ارتباطی خاصی دارند که با افراد غیرخلبان فرق می‌کند. دانشمندان مدعی‌اند که این یافته‌ها می‌تواند با در نظر گرفتن اثر پرواز بر مغز، به توسعه روش‌های یادگیری پیشرفته‌ای منجر شود که برای خلبانان یا فضانوردان مفید خواهد بود.

پژوهش دانشمندان روی مغز خلبانان چه نتایجی داشت؟

دانشمندان در این پژوهش 10 خلبان جت‌های جنگنده نیروی هوایی بلژیک را بررسی و اسکن MRI مغز این افراد را با افراد غیرخلبان مقایسه کردند. پروفسور «فلوریس وویتس» از دانشگاه آنتورپ که محقق ارشد این مطالعه بوده است، می‌گوید: «خلبانان جنگنده‌ها شباهت‌های جالبی با فضانوردان دارند.» هر دو گروه ظاهراً در برابر سطوحی از نیروی گرانش قرار می‌گیرند که با گرانش سطح زمین متفاوت است. همچنین، هر دو گروه باید قادر به تفسیر سریع اطلاعات بصری باشند.

تفاوت‌های قابل توجه میان مغز خلبانان باتجربه و کم‌تجربه نشان می‌دهد که تغییرات مغزی با افزایش ساعات پرواز بیشتر می‌شود. خلبانان باتجربه در بخش‌های جلویی مغز خود ارتباطات بیشتری دارند و این تغییر احتمالاً تحت تأثیر نیازهای شناختی بیشتر در هنگام پرواز جت‌های پیشرفته است. وجود ارتباط میان بخش‌های پردازش اطلاعات حسی و بصری هم در خلبانان باتجربه دیده شده است.

محققان می‌گویند این پدیده می‌تواند حاصل نیاز خلبانان به سازگاری با پردازش‌های چندگانه و مواجهه با اطلاعاتی باشد که ممکن است به‌لحاظ حسی و بصری با هم تناقض داشته باشند. دکتر «ویلهلمینا رادستیک»، دیگر پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌های بیشتر برای کسب اطلاعات جدید پیرامون قابلیت‌های تطبیق‌پذیری مغز در محیط‌های نامتداول گرانشی باشد.

نتایج این مطالعه در Frontiers in Physiology منتشر شده است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.