مدیک بلاگ
اخبار سلامت

لحاظ سنجه‌های اخلاقی در اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید علی انجو با بیان این مطلب اظهار داشت: نهاد کمیته اخلاق در بیمارستان‌ها مسئول بیان، به کارگیری و ارزیابی ارزش‌های ذاتی و حرفه ای بیمارستان است. کمیته اخلاق بیمارستان ملزم است با رصد پیوسته فعالیت‌های بخش‌های مختلف بیمارستان موقعیت‌های اخلاقی خاص آن بیمارستان را دریافت و برای مدیریت شایسته آن تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت اخلاقی یا مورال پوزیشن شامل دوراهی‌های اخلاقی شایع اکوسیستم بیمارستان و موضوعات داغ اخلاقی و نیز شایع ترین موارد نقض اصول و قواعد اخلاقی و مهمترین حقوق تضییع شده در آن محیط است.

دبیر کمیته ملی اخلاق بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: اعضای حقیقی و حقوقی کمیته ملی اخلاق بالینی با ابلاغ مستقیم از طرف وزیر بهداشت منصوب می‌شوند و دبیر کمیته نیز توسط معاون درمان وزارتخانه منصوب می‌شود.

وی تاکید کرد: نهاد کمیته ملی اخلاق بالینی شامل یک نشست عمومی و یک دبیرخانه است. جلسات نشست عمومی هر فصل یک بار و جلسات نشست دبیرخانه هر دو هفته یکبار در محل معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار می‌شود و در موارد خاص جلسات دیگری هم با توجه به مناسبت‌ها و موارد نیاز، در فواصل برنامه‌های مذکور اضافه می‌شود.

دکتر انجو با بیان اینکه از تابستان ۱۴۰۱ ابلاغ اعضای کمیته ملی اخلاق بالینی صادر و جلسات این کمیته در هر فصل برگزار شده است، گفت: در کنار این جلسات دبیر کمیته و اعضای دبیرخانه در برنامه‌های مختلفی حضور فعال داشته‌اند. به عنوان مثال در اجلاس معاونین درمان کشور به معرفی کمیته ملی و کمیته‌های دانشگاهی اخلاق بالینی پرداخته و درباره وظیفه نظارتی و راهبری کمیته‌های اخلاق بیمارستان‌های تابعه و اولویت‌ها و سیاست‌های معاونت درمان درخصوص اخلاق بالینی توضیحاتی ارائه شد.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های دبیرخانه کمیته ملی اخلاق بالینی اعضای کمیته‌های اخلاق بالینی 61 دانشگاه علوم پزشکی مشخص شده و اعضای آنها ابلاغ خود را از روسای دانشگاه علوم پزشکی مربوطه دریافت کرده‌اند؛ همچنین گزارش تشکیل جلسات کمیته‌های اخلاق بالینی و کمیته‌های اخلاق بیمارستان از دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور مستمر از طریق دبیرخانه این کمیته پیگیری می‌شود.

دبیر کمیته ملی اخلاق بالینی وزارت بهداشت گفت: یکی از کارهای ویژه مهم کمیته ملی اخلاق بالینی در این دولت، در نظر گرفتن سنجه های اعتباربخشی اخلاقی در مجموعه سنجه‌ها و شاخص‌های اعتبار بخشی است چراکه این کار می تواند تاثیر مهم و قابل توجهی در توسعه و ارتقای وضعیت اخلاقی بخش‌های بالینی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته باشد.

وی ادامه داد: سنجه‌های اعتباربخشی اخلاقی انگیزه و محرک مهمی برای ایجاد تغییرات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند. زمانی که موضوع اخلاق در این سنجه‌ها مهم و برجسته شود، انگیزه لازم برای توسعه اخلاق در مدیران بیمارستان و مراکز درمانی ایجاد خواهد شد.

دکتر انجو گفت: در این چند ماه با تشکیل گروه‌های مختلف کارشناسی، سنجه‌های اعتباربخشی اخلاقی تدوین و در نسخه پیشنهادی ویراست آتی کتابچه اعتباربخشی گنجانده خواهد شد و این سنجه‌ها در حال حاضر مراحل پیش از تصویب خود را جهت قرارگیری در میان سایر سنجه‌های پیشین می‌گذرانند.

دبیر کمیته ملی اخلاق بالینی وزارت بهداشت یادآور شد: وظیفه دیگر کمیته ملی اخلاق بالینی تدوین دستورالعمل‌ها و راهنماهای ملی اخلاقی بالینی است. در جلسات کمیته و دبیرخانه تاکنون درباره دو دستورالعمل پیشنهادی کار شده است. در این جلسات دستورالعمل‌ها با دقت بحث خواهد شد و سپس در نشست کمیته ملی اخلاق بالینی به تصویب اعضای کمیته می‌رسند. در این دو دستورالعمل به دقت تلاش شده که کار مناسبی ارائه و آماده ابلاغ شود که به زودی شاهد ابلاغ این دو دستورالعمل خواهیم بود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

توقف غیرقانونی طرح استیضاح وزیر بهداشت/ هیات رئیسه طرح استیضاح وزیر بهداشت را اعلام وصول کند

پزشک
1 سال قبل

قضاوت‌های دردسرساز برای افراد مبتلا به چاقی

پزشک
1 سال قبل

مسئول کمبودهای دارویی در حوزه اعصاب و روان کیست؟

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل