مدیک بلاگ
علمی

فرانسه یک آزمایشگاه علمی پیشرفته در عمق 2.5 کیلومتری دریا میسازد

یک آزمایشگاه جدید در زیر آب که می‌توان آن را کاملاً از راه دور کنترل کرد، در نزدیکی مارسی، فرانسه و عمق 2.5 کیلومتری آب درحال ساخت است. این مرکز که Laboratoire Sous-Marin Provence Méditerranée (LSPM) نام دارد، اولین نمونه از آزمایشگاه زیر آبی در اروپا محسوب می‌شود و دارای ابزارها و حسگرهای علمی زیادی برای اقیانوس‌شناسی، زمین‎‌شناسی، فیزیک ذرات و زمینه‌های دیگری است.

LSPM تجهیزات علمی پیشرفته‌ای ازجمله آشکارساز نوترینو KM3NeT را در خود جای داده که شامل 2070 کره می‌شود و در کف اقیانوس قرار گرفته است. این آزمایشگاه همچنین دارای حسگرهای محیطی EMSO است که درزمینه نظارت بر سلامت اقیانوس کاربرد دارد.

طبق گفته LSPM، این آزمایشگاه زیر آب دارای زیرساخت‌های زیر خواهد بود:

«پاسکال کویل»، مدیر تحقیقات مرکز فیزیک ذرات مارسی و مدیر LSPM، به Ars Technica می‌گوید:

«آرایه‌های آشکارساز غول‌پیکر این آزمایشگاه می‌توانند نوترینوهایی را که از آسمان نیمکره جنوبی ساطع می‌شوند، شناسایی کنند. در موارد نادری، نوترینوها با مولکول‌های آب ارتباط برقرار می‌کنند و در تاریکی اقیانوس، نوری مایل به آبی تولید می‌کنند. تشخیص این نور به ما کمک می‌کند تا بتوانیم جهت و انرژی نوترینوها را اندازه‌گیری کنیم.»

ربات آزمایشگاه زیر آب

این آزمایشگاه زیر آبی همچنین دارای یک ربات زیر آبی به نام «BathyBot» خواهد بود. این ربات دارای حسگرهای پیشرفته‌ای است که می‌توانند پارامترهای مختلف اقیانوس مانند دما، اکسیژن، غلظت دی‌اکسیدکربن، سرعت و جهت جریان، شوری و غلظت ذرات را اندازه‌گیری کند. مانند سایر ابزارهای LPSM، این ربات نیز از راه دور کنترل می‌شود. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه ربات می‌تواند از صخره‌ای به ارتفاع 2 متر بالا برود.

ازجمله ابزارهای دیگر این پایگاه تحقیقاتی می‌توان به یک طیف‌سنج پرتوی گاما برای نظارت بر سطوح رادیواکتیویته و یک دوربین استریو تک‌فوتونی برای اندازه‌گیری بیولومینسانس موجودات اعماق دریا اشاره کرد.

به گفته کویل، از آنجایی که اعماق دریا هنوز به‌خوبی شناسایی نشده است، آزمایشگاه زیر آب LSPM می‌تواند درک ما از پدیده‌های مختلف را افزایش دهد. درحال‌حاضر برخی تجهیزات این آزمایشگاه فعال هستند، اما در تابستان پیش رو این آزمایشگاه به‌طور کامل عملیاتی خواهد شد.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

کارشناسان: سنجش شنوایی می‌تواند به تشخیص زودهنگام زوال عقل کمک

پزشک
1 سال قبل

اولین پیش‌بینی آلودگی پلاستیک در آب‌وهوا؛ بارش ۴۰ کیلوگرم میکروپلاستیک

پزشک
11 ماه قبل

محققان: مغز خلبانان جنگنده‌ها هم مانند مغز فضانوردان در طول

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل