مدیک بلاگ
سلامت

علت قرمزی چشم چیست ؟ روش های درمان قرمزی چشم

قرمزی چشم یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. در بعضی از موارد قرمزی چشم به دلیل حساسیت ، گریه کردن و… به دست می آید.

قرمزی چشم چیست؟

این بیماری اصطلاح رایجی است که برای ورم ملتحمه به کار می برند، بیماری که باعث التهاب و قرمزی غشاهای داخل چشم می شود. عفونت های ویروسی و باکتریایی، حساسیت یا عوامل شیمیایی می توانند باعث قرمزی چشم شوند. گاهی اوقات نتیجه یک بیماری مزمن است. بیشتر اوقات ویروس یا عفونت باکتریایی باعث ایجاد قرمزی چشم می شود.

آیا قرمزی چشم واگیردار است؟

انواع عفونی قرمزی چشم بسیار واگیردار هستند. این بیماری به راحتی از طریق تماس با فرد آلوده یا اشیایی که با فرد آلوده به اشتراک گذاشته شود بین افراد منتقل می شود. سرفه و عطسه سایر روش های ممکن برای انتقال هستند. کودکانی که این مشکل را دارند باید برای مدت کوتاهی از رفتن به مدرسه یا مهدکودک خودداری نموده و در خانه بمانند. قرمزی چشم ناشی از حساسیت یا تماس با عوامل شیمیایی، واگیردار نیست. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله درمان سرفه خشک با چند روش ساده ی خانگی را مشاهده نمایید.

دلایل قرمزی چشم ها و التهابات چشم

انواع تحریک ها

شاید خیلی از افراد تصور کنند قرمز شدن چشم فقط به دلیل حساسیت، گریه کردن و یا از این دست موارد است که باید بگوییم این تصور اشتباه است و دلایل بسیار متنوعی برای این بیماری وجود دارد. در ادامه هر کدام از دلایل قرمز شدن چشم را به اختصار برای شما شرح می دهیم.

پلک های متورم و قرمز

زمانی که دلیل این بیماری، عفونت باشد، این عفونت معمولا ابتدا یک چشم را درگیرکرده و سپس با فاصله چند روز به چشم دیگر گسترش می یابد. ممکن است پلک ها ورم کنند؛ این مخصوصاً در عفونت های باکتریایی و حساسیت ها رایج است.

خشکی چشم

یکی از مهم ترین دلایل این بیماری، خشکی چشم است. دلیل این امر این است زمانی که رطوبت کافی در چشم ها وجود نداشته باشد، بافت های چشم تحریک و ملتهب می شوند که قرمزی چشم از اولین علائم این مشکل است. از مهم ترین دلایل خشک شدن چشم می توان به آب و هوا اشاره کرد، البته کسانی هم که زمان طولانی به صفحه موبایل، کامپیوتر و .. خیره می شوند نیز مستعدد خشکی چشم هستند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله 11 روش درمان خشکی چشم در طب سنتی را مشاهده نمایید.

اشک زیاد

افزایش تولید اشک (آبریزش چشم) در قرمزی چشم بر اثر ویروس و حساسیت، رایج است.

ترشح از چشم

آبریزش چشم در قرمزی بر اثر ویروس و حساسیت، شایع است. وقتی از چشم مایع سبز مایل به زرد (همانطور که اینجا دیده می­شود) بیاید، به احتمال زیاد دلیل قرمزی چشم عفونت باکتریایی است.

آلرژی

از دیگر دلایل این بیماری می توان به آلرژی یا حساسیت اشاره کرد. از مهم ترین دلایلی که باعث آلرژی می شوند می توان به نگهداری حیوانات در منزل، قرار گرفتن در محیط های آلوده به گرد و غبار و حساسیت های فصلی اشاره کرد. مخصوصا در فصل بهار که فصلی حساسیت زا است، قرمز شدن چشم بسیار شایع است.

 حساسیت به نور

به همراه این بیماری می­تواند حساسیت خفیفی به نور خورشید ایجاد شود. اما درد شدید، حساسیت شدید به نور و تغییرات بینایی، همگی علائم گسترش احتمالی عفونت به فراتر از ملتحمه هستند. ببمار با این علائم باید به پزشک مراجعه کند تا معاینه شود.

نوشیدن الکل

نوشیدن زیاد الکل موجب می‌شود عروق خونی شل شوند که باعث می‌شود چشمهای شما قرمز به نظر برسند. برای کاهش قرمزی، سعی کنید که یک قطره سفید کننده چشم از جمله قطره وایزین استفاده کنید. این کار عروق خون را تنگ می‌کند و این بیماری را رفع خواهد کرد. از استفاده از قطره وایزین و سایر منقبض کننده‌های عروق خودداری کنید چون این کار باعث برگشت این بیماری شده که حتی بدتر از چیزی می‌شود که از ابتدا بوده.

ترکیدن عروق خونی

مویرگها به هنگامی که فشار یا نیروی زیادی بر چشمها وارد شود، می‌ترکند. شما به هنگامی که رگهای چشمتان بترکند یا فقط دچار قرمزی موقت شوند، متوجه تفاوت بشوید چون ترکیدن رگها تنها در یک چشم ظاهر می‌شود. اگر این اتفاق افتاد فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

بلفاریت

بلفاریت یکی از علل این بیماری و تحریک آن است. در این بیماری غدد روغنی چشم تحت تأثیر قرار می‌گیرند و قادر به ترشح لایه چربی اشک نخواهند بود. علل شایع این بیماری شامل بهداشت نامناسب، کاهش تعداد پلک زدن و احتمالاً دمودیکوزیس چشمی است.

یوئیت

یوئیت شامل التهاب یووا چشم است که می‌تواند باعث قرمزی، درد، تاری دید، مگس پران چشم و حساسیت به نور شود. علائم این بیماری ممکن است ناگهانی ایجاد شده و سریعاً وخیم شود.

استفاده مکرر از قطره های چشمی

استفاده مکرر از قطره‌های چشمی یکی از علل این بیماری است. در واقع، استفاده از این قطره‌ها پس از قرمزی چشم، باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. استفاده هم‌زمان از این قطره‌ها می‌تواند باعث اتساع مجدد رگ‌های خونی چشم شود. این امر احتمال خونریزی در چشم را افزایش می‌دهد.

قرمزی چشم در زنان

بانوانی که در دوران یائسگی هستند ممکن است از این بیماری گلایه داشته باشند که معمولا دلیل این مشکل خشک شدن چشم ها است. از دلایل دیگری که باعث خشک شدن چشم های بانوان می شود می توان به عدم تعادل در سطح هورمون ها اشاره کرد. برای مرطوب نگه داشتن چشم ها توصیه می شود از کمپرس گرم یا قطره اشک مصنوعی استفاده شود.

خواب کم

خواب کافی سبب استراحت چشم ها می شود و اثرات سوء را از بین می برد. البته استفاده از قطره های مرطوب کننده چشم نیز کمک کننده است. برای کیفیت خواب می توان راهکارهایی را پیشنهاد داد که از آن جمله زمان های مناسب خوابیدن، کنار گذاشتن گوشی تلفن همراه و یا تماشای تلویزیون. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله بهترین راه های خواباندن کودک را مشاهده نمایید

لنزهای تماسی

جالب است بدانید یکی از مهم ترین عوامل خارش، خشک و قرمز شدن چشم ها، لنزها هستند. لنزهای بی کیفیت و آلوده می توانند باعث قرمزی شدید چشم ها شوند. البته ممکن است کسانی که دارای چشم هایی با رطوبت مناسب هستند بتوانند مدت طولانی از لنز بدون قرمز شدن چشم استفاده کنند.

عفونت ها

عفونت های ویروسی و باکتریایی در چشم از جمله عوامل شایع چشمی هستند. ورم یا چشم صورتی شایعترین این عفونت ها هستند. اگر متوجه خروج هر نوع ترشحی از چشم شدید، درد چشم دارید، بینایی یا حساسیت‌تان کم شده، احتمالا ورم ملتحمه دارید و باید آن را درمان کنید.

چه زمانی قرمزی چشم به معنای مشکل جدی­تری است؟

قرمزی مزمن و مداوم چشم می­تواند علامت یک بیماری زمینه­ای باشد. این بیماری­ها بیشتر شامل بیماری­های روماتیک از جمله آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند. قرمزی چشم همچنین می­تواند با بیماری کاواساکی (بیماری نادری که باعث تب در نوزادان و خردسالان می­شود) و بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسروز در ارتباط باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر علل قرمزی لزوما نیازمند درمان فوری نیستند. اگر دچار این بیماری هستید، در صورتی که موارد زیر را هم دارید باید به پزشک مراجعه کنید:

حتی با فرض اینکه اکثر علل این بیماری شدید نیستند در موارد زیر باید به دنبال درمان باشید:

درمان قرمزی چشم

آنتی بیوتیک­ها به شکل قطره چشم، قرص یا پماد، درمان توصیه شده برای این بیماری باکتریایی هستند. آنتی بیوتیک­ها عفونت­های ویروسی را درمان نمی­کنند؛ هیچ درمان خاصی برای عفونت ویروسی وجود ندارد. عفونت ویروسی معمولاً 4 تا 7 روز به طول می­انجامد. درمان حساسیت می­تواند به بهتر شدن علائم این بیماری ناشی از حساسیت کمک نماید. این بیماری ناشی از مواد شیمیایی، پس از شستشوی چشم به مدت 5 دقیقه باید فوراً توسط پزشک درمان شود.

درمان خانگی برای قرمزی چشم

کمپرس سرد یا گرم روی چشم­ها می­تواند به برطرف کردن ترشحات مرتبط با قرمزی چشم ویروسی یا باکتریایی کمک کند. برای هر چشم از یک دستمال جداگانه استفاده نموده و هر بار که چشم­ها را می­شویید از دستمال تمیز استفاده کنید. پاک کردن از داخل به خارج از ناحیه دور چشم بهترین راه برای تمیز کردن چشم­ها است.

قرمزی چشم به چه مدت واگیردار است؟

در صورت بهبود علائم، معمولاً می توانید 24 ساعت پس از شروع آنتی­بیوتیک برای درمان این بیماری باکتریایی به مدرسه یا محل کار خود بازگردید. قرمزی چشم ویروسی متفاوت است؛ ممکن است در صورت داشتن علائم، بیماری را سرایت دهید. پزشک می­تواند به شما بگوید چه زمانی بازگشت به محل کار یا مدرسه بی­خطر است.

پیشگیری از قرمزی چشم

اگر خودتان یا کودکتان این بیماری را دارید، همیشه به طور منظم دستهای خود را بشویید و سعی کنید به منطقه قرمز شده چشم دست نزنید. پس از گذاشتن دارو روی چشم، دستها را بشویید. برای جلوگیری از پخش عفونت، هر فرد حوله یا سایر وسایل شخصی خود را داشته باشد، روتختی ها و حوله ها را روزانه عوض نمایید، سطوحی مانند پیشخوان و دستگیره در را ضدعفونی کنید و دستمال ها را پس از هربار استفاده دور بیندازید. اگر آرایش می کنید، هرگونه وسیله آرایشی را که در ناحیه چشم استفاده کرده اید دور بیندازید.

در خانه چه کاری می توانیم برای قرمزی چشم انجام دهیم

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید در مدتی که دچار این بیماری هستید نباید از آنها استفاده کنید . قبل از استفاده مجدد از لنزهای تماسی باید خوب آنها را تمییز کنید اگرچه تعویض آنها بهتر است.

اگر چشمانتان آرایش دارد آن را پاک کنید و از آرایش مجدد تا زمان بهبودی کامل جلوگیری کنید

گاهی قرمزی و ناراحتی یک یا هر دو چشم معلول حساسیت آلرژیک یا عفونت ویروسی یا باکتری می باشد که به راحتی قابل تشخیص است البته فقط یک دکتر می تواند علت آن را دریابد و آن را تشخیص دهد.

درمان خانگی قرمزی چشم به سبب عفونت ویروسی یا باکتریال

این بیماری ویروسی مثل سرماخوردگی برای چشم است که درمان خاصی ندارد و خود به خود بعد از گذشت معمولا یک هفته خوب می شود باید به چشم یک یا دو هفته فرصت بدهید تا دوره بیماری تمام شود.

این بیماری به سبب باکتری معمولا مواد مخاطی بیشتری در این حالت نسبت به حالت ویروسی یا آلرژیک تولید می شود که با تجویز آنتی بیوتیک ها توسط دکتر قابل درمان می باشد.

طب سنتی

طب سنتی هم راه حل هایی برای درمان این بیماری دارد که از مهمترین این درمان ها می توانیم “به شستشوی چند باره چشم ها با آب تمیز” و “چکاندن چای سیاه سرد به صورت قطره در چشم” اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

با خوردن این خوراکی‌ها شب‌ها راحت بخوابید/ توصیه‌ تغذیه‌ای برای

پزشک
12 ماه قبل

این بیمارستان با حقوق یک نماینده مجلس ساخته شده است

پزشک
12 ماه قبل

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل