مدیک بلاگ
سلامت

علائم التهاب روده را با این خوراکی‌ها تسکین دهید/ توصیه‌

سندرم روده تحریک‌پذیر، یکی از بیماری‌های التهابی روده است که باعث بروز اختلالات گوارشی به‌خصوص درد شکم، اسهال و حالت تهوع می‌شود. به‌علاوه، معمولا بیمار نسبت به بعضی خوراکی‌ها نیز دچار عدم‌تحمل است. تغذیه نقش مهمی در بروز این بیماری دارد و با تغییر در عادت های غذایی می‌تواند علائم را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد و از تشدید علائم نیز پیشگیری کرد. به همین‌دلیل، توصیه می‌شود حتما در کنار توجه به توصیه‌های درمانی پزشک، به مصرف مواد غذایی روزانه نیز توجه کرد.

پروبیوتیک‌ها و تسکین علائم
بررسی‌های علمی از تاثیر پروبیوتیک‌ها در درمان این بیماری حکایت دارد. پروبیوتیک‌ها به باکتری‌های مفیدی اطلاق می‌شود که در سیستم گوارش هستند و تاثیرات متعددی برای سلامت بدن دارند. تا به حال یافته‌های مختلفی در مورد نقش این باکتری‌ها در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف تایید شده که از آن جمله می‌توان به بهبود علائم اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که این باکتری‌ها به‌طرز قابل‌توجهی درد و علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را کاهش می‌دهند که مصرف خوراکی‌های تخمیری مانند کفیر و ماست در تقویت این باکتری‌ها موثر است. یکی از ویژگی‌های مهم این بیماری، توجه به بررسی وضعیت هر بیمار و تشخیص متناسب با شرایط است. به‌عنوان مثال، ممکن است بعضی بیماران تمایلی به مصرف لبنیات و محصولات حاوی لاکتوز نداشته ‌باشند که در این موارد می‌توان مکمل‌ پروبیوتیک‌ها را تجویز کرد.

اهمیت گنجاندن فیبرها در رژیم غذایی
دریافت فیبرهای غذایی نیز بر رشد و تکثیر باکتری‌های فلور روده‌ای تاثیر دارد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف خوراکی‌های حاوی فیبرها در تسکین علائم این بیماری تاثیر دارد. از همین‌رو، مصرف خوراکی‌های سرشار از پکتین مانند سیب و گلابی توصیه می‌شود. به‌علاوه، جودوسر نیز یکی از منابع فیبرها به‌خصوص بتاگلوکان است که در بهبود ترکیب باکتری‌های فلور روده موثر است.

تامین رطوبت بدن؛ اصل مهم تغذیه
تامین رطوبت موردنیاز بدن برای همه افراد حتی مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر نیز اهمیت دارد. اسهال که یکی از علائم شایع بیماری است می‌تواند منجر به اختلال تعادل مایعات بدن شده و حتی در بعضی بیماران به‌خصوص سالمندان خطرناک باشد. بنابراین، توصیه می‌شود حتما نوشیدن ۲ لیتر آب و مایعات در روز توسط بیمار جدی گرفته‌ شود اما نکته بسیار مهم اینکه از مصرف نوشابه پرهیز شود زیرا حاوی فروکتوز بوده و هضم مشکلی دارد و اغلب موجب ایجاد ناراحتی گوارشی می‌شود. از نوشیدن الکل نیز باید پرهیز کرد زیرا باعث اختلال در تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن می‌شود و سلامت بیمار را تهدید می‌کند. در مصرف چای، قهوه و غذاهای ادویه‌دار و محرک نیز باید احتیاط کرد زیرا با اختلال هضم همراه هستند.

بیشتر بخوانید:

این مکمل‌ها سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد

تاثیر کافئین بر بدن را بشناسیم

۳۵۲۳۶

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

آخرین آمار کرونا در ایران؛ شناسایی ۱۰۳۶ بیمار جدید و

پزشک
12 ماه قبل

موادغذایی موثر در کاهش و افزایش خطر ابتلا به مشکلات

پزشک
6 ماه قبل

این بیمارستان با حقوق یک نماینده مجلس ساخته شده است

پزشک
12 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل