مدیک بلاگ
طب سنتی

عسل طبیعی چه خواصی دارد؟ به چه عسلی طبیعی گفته

شاید بی راه نباشد که بگوییم هر چه از خواص عسل تا امروز شنیده‌اید همگی مرتبط با عسل طبیعی هستند و سایر عسل‌ها تنها بخشی از خواص عسل کاملا طبیعی را به همراه دارند.

اما به چه عسلی طبیعی گفته می‌شود؟

عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود توسط زنبور عسل تولید شده باشد و زنبور برای تولید آن تنها از شهد گل‌ها و گیاهان استفاده کرده باشد، در این حالت می‌توان گفت که عسل کاملا طبیعی است.

اما در حال حاضر در بیشتر فروشگاه‌های سطح کشور، عسل‌هایی که در سوپرمارکت‌ها به صورت صنعتی به فروش می‌رسند، همگی تغذیه‌ای هستند، یعنی زنبور برای تهیه آنها به جای شهد گیاهان از مواد قندی تغذیه کرده است و این نوع عسل خواص خیلی کمتری نسبت به عسل کاملا طبیعی دارد. همچنین دقت داشته باشید که در خرید عسل طبیعی به دنبال خرید عسل خام باشید، عسلی که حرارت ندیده باشد، در خیلی از موارد عسل طبیعی را برای شفاف شدن حرارت می‌دهند که این کار خواص عسل را کم می‌کند.

خواص عسل طبیعی چیست؟

عسل طبیعی دو نوع خواص دارد، خواص دسته اول مرتبط با بدن زنبور هستند، در واقع خواصی هستند که به واسطه زنبور به عسل بخشیده شده است، این خواص در بین انواع عسل طبیعی وجود دارد و حتی در عسل‌های تغذیه‌ای به این دلیل که توسط زنبور عسل تولید شده است هم وجود دارد، پس تا اینجا متوجه شدید که عسل تغذیه‌ای بی خاصیت نیست اما خواص کمتری نسبت به عسل طبیعی و عسل خام دارد.

 

اما خواص دسته دوم مرتبط با گیاهی است که زنبور از شهد آن تغذیه کرده است، از آنجایی که زنبور از گیاهان مختلفی استفاده می‌کند، پس در عسل طبیعی معمولا خواص چندین نوع گیاه وجود دارد، اما اگر کندو در منطقه ای قرار داشته باشد که یک نوع گیاه خاص غالب باشد، عسل به نام آن گیاه نامگذاری می‌شود و بیشتر خواص عسل مرتبط با آن گیاه خواهد بود.

به طور مثال وقتی کندوها در منطقه ای هستند که عمده پوشش گیاهی آن منطقه گیاه گون است، عسل به دست آمده عسل گون نامگذاری می‌شود و بخش زیادی از خواص عسل برگرفته از خواص گیاه گون است.

انواع عسل طبیعی چه خواصی دارند؟

همانطور که گفته شد بخشی از خواص مرتبط با زنبور عسل است که در تمامی عسل‌های طبیعی وجود دارند، اما بخشی دیگری از خواص مرتبط با گیاه مورد تغذیه زنبور است که در ادامه به طور مختصر به خواص چند نوع عسل طبیعی پرطرفدار اشاره می کنیم.

عسل گون: ساکارز پایین‌، شیرینی ملایم، آنتی اکسیدان بالا، تقویت روده، مفید برای کم خونی، تقویت کننده معده، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

عسل چهل گیاه: قویت سیستم ایمنی بدن، موثر برای مشکلات گوارشی، آنتی اکسیدان بالا، طعم ملایم با شیرینی بیشتر نسبت به عسل گون

عسل آویشن: آنتی اکسیدان بسیار بالا، عفونت کش قوی، مفید برای عادات ماهیانه دردناک، موثر برای بهبود دردهای شکمی و سرفه و گلودرد

عسل کنار: شیرینی نسبتا بالا، افزایش زیاد انرژی، تقویت پوست و مو، فعال‌کننده‌ی حافظه و رشد کودکان، تقویت قوای جنسی، ضد التهاب

عسل مرکبات(بهارنارنج): پیشگیری از سرماخوردگی، آنتی اکسیدان بالا، حاوی ویتامین‌های مرکبات، آرام کننده اعصاب و نشاط آور، مفید برای پوست

عسل با موم بخریم یا بدون موم؟

همین ابتدا بهتر است بدانید که موم داشتن یا نداشتن عسل، هیچ ارتباطی به طبیعی یا غیر طبیعی بودن آن ندارد، پس تصور نکنید که اگر عسل موم دارد، حتما طبیعی است.

اما توصیه ما به شما این است که عسل را بدون موم خریداری کنید، چرا که اولا ممکن است زنبوردار از موم مصنوعی استفاده کرده باشد که روی عسل هیچ تاثیر منفی ندارد، اما این موم برای خوردن مناسب نیست، دوما ممکن است زنبوردار از موم برداشت قبلی استفاده کرده باشد که بازهم برای عسل مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما خود موم از نظر بهداشتی برای مصرف مناس نیست.

آیا شکرک زدن عسل طبیعی خوب است؟

به این موضوع دقت داشته باشید که عسل طبیعی قطعا شکرک می‌زند که هر عسل با توجه به نوع آن بعد از مدت مشخصی شکرک می‌زند که برخی بعد از چند هفته و برخی مانند عسل کنار بعد از حدود 1 سال، اما این شکرک زدن قطعی است و اصلا چیز بدی نیست.

اما بعضا مشاهده می‌شود که فروشنده به عنوان یک امتیاز مثبت به خریدار می‌گوید که این عسل شکرک نمی‌زند، در این صورت دو حالت وجود دارد یا عسل کاملا غیر طبیعی است یا اگر هم طبیعی باشد قطعا گرمادیده است، که دادن حرارت و گرما به عسل اگرچه مانع شکرک زدن می‌شود اما بیشتر خواص آن را از بین می‌برد، تقریبا همه عسل‌های سوپرمارکتی حرارت دیده و غیر طبیعی هستند.

ساکاروز عسل طبیعی چقدر باید باشد؟

همانطور که می‌دانید میزان ساکارز عسل طبیعی باید زیر 5 درصد باشد که عدد دقیق آن برای عسل‌های مختلف متفاوت است اما به طور کلی اگر میزان ساکارز بالای 5درصد باشد یعنی زنبور از مواد قندی هم تغذیه کرده است که هرچقدر این عدد بالاتر باشد میزان تغذیه‌ای بودن عسل با مواد قندی بیشتر است.

دقت داشته باشید که عسل کنار در بین تمامی عسل‌ها یک استثنا است و قانون ساکارز زیر 5درصد در مورد آن صادق نیست چرا که عسل کنار ذاتا ساکارز بالایی دارد و نمی‌توان بر اساس میزان ساکارز طبیعی بودن یا نبودن آن را تشخیص داد و نیاز به مشاهده فاکتورهای دیگری در آزمایش عسل دارد.

عسل طبیعی از کجا بخریم؟

از آنجایی که تشخیص عسل واقعا طبیعی تنها با انجام آزمایش امکان پذیر است و از طرفی امکان انجام آزمایش به دلیل زمان و هزینه برای خریداران مقدور نیست، بهتر است عسل طبیعی را از فروشنده مطمئن خریداری کنید، چنین فروشنده ای برای محصولاتش ضمانت بازگشت وجه قرار داده است و هنگام خرید عمده از سایر زنبورداران، محصولاتشان را به شرط آزمایش خریداری می‌کند.

در واقع آزمایش عسل برای خریداران و فروشندگان عمده به صرفه و امکان پذیر است، به طور مثال مجموعه آویشا هنگام همکاری با زنبوردارانی که شناخت قبلی از آنها ندارد، حلب به حلب عسل‌های دریافتی را مورد آزمایش قرار می‌دهد و سپس اقدام به فروش آنها می‌کند، شما با خرید از چنین مجموعه‌هایی، در واقع عسل کاملا طبیعی و آزمایش شده خریداری کرده‌اید.

 

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

راهکارهای طب ایرانی برای حفظ سلامت قلب

پزشک
6 ماه قبل

خواص بادرنجبویه (وارنگ بو) + طبع بادرنجبویه

پزشک
1 سال قبل

علائم بروز یائسگی زودرس کدامند؟

پزشک
9 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل