مدیک بلاگ
سبک زندگی

طرز کاشت خرمالو در گلدان و باغچه

خرمالو یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین میوه های پاییزی می باشد که به راحتی می توانید آن را در گلدان و باغچه بکارید. طرز کاشت خرمالو را در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ به شما یاد می دهیم.

معرفی انواع درخت خرمالو

این درخت نیز مانند دیگر درخت‌ها به ارقام مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به بعضی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

درخت خرمالو معمولی

این درخت بومی چین و ژاپن بوده و قابلیت کاشت در مناطق مختلف را دارد. میوه این درخت تقریبا درشت بوده و رنگ آن نارنجی مایل به قرمز است. این میوه در ایران به عنوان خردمندی شهرت دارد.

خرمالو گوجه‌ ای

کاشت نهال گوجه‌ای در مناطق مختلفی از کشور امکان‌پذیر بوده و در گروه ارقام پرطرفدار قرار دارد. این درخت بسیار پربازده بوده و میوه‌های آن در اندازه‌هایی درشت به بار می‌نشینند.

خرمالو تاباتا

یکی دیگر از ارقام پربازده این درخت نوع تاباتا است. این درخت نیز سرعت و کیفیت بازدهی بالایی داشته و در بازار فروش و مصرف طرفداران بسیاری دارد. این درخت در بیشتر مناطق کشور قابلیت کاشت دارد.

خرمالو موزی

شکل میوه این درخت با دیگر ارقام کمی متفاوت بوده و می‌توان آن را گونه‌ای خاص نامید. ظاهر کشیده این میوه باعث شده که به مدل موزی معروف شود. مزه این میوه بسیار شیرین بوده و مناطقی از کشور ما نیز برای کاشت این نهال مناسب هستند.

خرمالو ارموند

این درخت و خرمالو ایورکا که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، در گروه نهال‌های دیررس قرار دارند. با این حال محصول به دست آمده از آن‌ها بسیار باکیفیت بوده و قابلیت نگهداری در طولانی مدت را دارند. این میوه دارای بافتی گوشتی بوده و مزه آن کمی به تلخی گرایش دارد.

خرمالو ایورکا

یکی از بهترین ارقام درخت خرمالو از نظر کیفیت محصول، ایورکا است. میوه این درخت بزرگ بوده و به رنگ نارنجی است. یکی از مهمترین ویژگی‌های این درخت، قابلیت انبار کردن محصول برای مدت زمان طولانی است.

خرمالو پایه کوتاه

این رقم از درخت‌های وارداتی است که مزه‌ای شیرین دارد. با توجه به وارداتی بودن این نهال، در کشور ما شرایط لازم جهت کاشت آن وجود ندارد. این درخت در مدت زمانی کوتاه شروع به باردهی می‌کند.

خرمالو ایتالیایی

طعم این میوه برخلاف دیگر ارقام کمی ترش مزه بوده و رنگ آن نیز زرد است.

درختان خرمالو تاموپان

میوه این درخت طعمی بسیار شیرین داشته و اندازه آن نسبت به محصول ارقام دیگر کمی درشت و پهن است.

خرمالو سیبی

شکل ظاهری این میوه شبیه به سیب بوده و در گروه ارقام پیوندی قرار دارد.

طرز کاشت خرمالو در گلدان

  1. برای کاشت هسته خرمالو در گلدان، بعد از خرید خرمالو، یکی از خرمالوهای رسیده و سالم را جدا کنید و هسته‌های میوه را به آرامی همانند آنچه در روش کاشت هسته هلو و کاشت دانه انبه در گلدان گفته شد، جدا کنید و با آب ولرم خوب بشویید، به طوریکه قسمتهای گوشتی میوه به طور کامل از روی هسته ها پاک شود.
  2. سپس هسته های خرمالو را داخل ظرف آبی قرار دهید و آن را در محلی گرم و کم نور بگذارید.
  3. در صورتی که آب حالت شفاف خود را از دست داد، آب ظرف را تعویض کنید.
  4. بعد از چند روز جوانه‌های کوچکی از هسته خرمالو خارج میشود. در این زمان شما میتوانید گیاه جوان را به گدان با خاک مناسب انتقال دهید.
  5. در زمان انتقال مراقب باشید جوانه آسیب نبیند و خاک اطراف آن را به آرامی فشار دهید.
  6. پس از آن آبیاری کامل انجام دهید به طوریکه آب از ته گلدان خارج شود.
  7. گلدان را در محلی با دما و نور مناسب قرار دهید

طرز کاشت خرمالو در باغچه

کاشت درخت خرمالو در باغ و باغچه به دو روش کاشت بذر و تکثیر غیرجنسی صورت میگیرد. البته تکثیر این درخت از طریق تکثیر غیر جنسی کمتر انجام میشود و تقریباً تمام درختان خرمالو از طریق کشت بذر خرمندی (خرمندی همان خرمالوی ریز است که میوه آن قابل خوردن نمی باشد) کاشته می شوند.

شما میتوانید برای کاشت خرمالو در باغچه از نهال‌های آماده درخت که در فروشگاههای گل و گیاه وجود دارد نیز استفاده کنید. برای کاشت هسته خرمالو در هوای آزاد بذرها در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به صورت متراکم در زمین بکارید. پس از رفع سرما و يخبندان بذرها جوانه زده و از خاک خارج مي شود. در سال اول نهال رشد کرده و در سال دوم در فصل خزان يا اسفند ماه نهال با فاصله مناسب در خزانه دوم کشت مي گردد.

در سال سوم نهال در فصل بهار حدوداً 15 تا 25 فروردين ماه بر روي نهال عمل پيوند شکمي انجام مي گيرد و پيوندکها در سال سوم رشد کرده و در پايان سال سوم در فصل خزان يا اسفند ماه قابل انتقال به محل اصلي مي باشند. در صورتی که شما قصد کاشت نهال آماده خرمالو را دارید، بهترین زمان، حدود 15 اسفند ماه مي باشد و چنانچه زودتر جهت کشت اقدام شود احتمال بروز سرمازدگي نهال زياد است، چون به عمل جابجايي حساس مي باشد.

هنگام انتقال نهال به باغچه خود، دقت کنید، تاقسمتی از نهال را در خاک بکارید که قبلا در خاک بوده است.

در زمان کاشت، از دادن هرگونه کود حيواني و کودهاي شيميايي خودداري کنید. پس از کاشت خرمالو، عمل آبياري يک نوبت انجام شود و تا نهال خرمالو جوانه نزده است، آبياري دوم صورت نگيرد. از سال دوم عمل سربرداري و هرس فرم دهي بايد طي دو تا سه سال انجام گيرد. بعد از کاشت نهال خرمالو در محل اصلي، بعد از سال دوم عمل کوددهي و تقويت انجام گيرد.

توجه داشته باشید، که ميوه خرمالو روي شاخه هاي يکساله مي باشد يعني در فصل خزان اگر عملیان هرس را انجام میدهید، دقت کنید شاخه سال قبل که محل توليد ميوه است را حذف نکنید.

شرایط مورد نیاز نگهداری درخت خرمالو

برای اینکه جوانه ها با موفقیت سر از خاک در آورند و به بار بنشینند باید شرایط محیطی و دمایی زیر را فراهم کنید:

خاک

خاک مناسب برای کشت خرمالو، خاکی سبک با نفوذپذیری بالا و دارای حاصلخیزی خوب می باشد .

آبیاری ؛ طرز کاشت خرمالو

خرمالو نیاز آبی نسبتا بالایی دارد. این گیاه به خشکی حساس است و به خصوص در هوای گرم، نیازش به آبیاری بیشتر هم می شود و باید آبیاری با فواصل منظم صورت پذیرد. البته ذکر این نکته اهمیت دارد که، آبیاری بیش از حد سبب می گردد که ریشه دچار کمبود اکسیژن شده و بارزترین علامت غرقابی، ریزش میوه های درخت می باشد.

دما ؛ طرز کاشت خرمالو

درخت حرمالو در آب و هوای معتدل و خنک بهترین رشد را دارد. خرمالو در عين حال گياهي مقاوم به سرما است و تا ۱۲- درجه سانتي‌گراد را هم می تواند تحمل کند، و برای میوه دهی، به سرماي زمستانه نيازمند می باشد.

نور

درخت خرمالو برای رشد نیاز به نور کامل خورشید دارد. پس لازم است گلدان خود را در محل آفتابگیر خانه مانند بالکن و یا پنجره‌های جنوبی آپارتمان بگذارید.

کوددهی ؛ طرز کاشت خرمالو

استفاده از کود دامی پوسیده یا کودهای شیمیایی موجود در بازار در سال دوم، موجب رشد بهتر گیاه می شود.

آفات و بیماری ها

مگس سفيد و تريپس‌ها از مهمترین آفات درخت خرمالو به شمار می آیند که به پوست ميوه خرمالو صدمه زده و موجب بدرنگی ميوه مي‌ شوند.

در سالهای بعدی باید به این نکته توجه کرد که میودهی خرمالو روی شاخه های یکساله می باشد یعنی در فصل خزان اگر هرسی صورت می گیرد، شاخه سال قبل که محل تولید میوه است نباید حذف گردند.توجه داشته باشید که درخت خرمالو در فصل بهار به آب کمتری نیاز دارد و در فصل تابستان با گرم شدن هوا، نیاز به آب بیشتری پیدا می کند.

چند نکته برای طرز کاشت خرمالو

  1. ازخرمالوی رسیده استفاده کنید.
  2. هسته راکامل بشویید تا خرمالویی به آن ها نباشد.

فاصله کاشت درخت خرمالو چقدر است؟

هنگام کاشت نهال‌ های مختلف باید به مقدار فاصله بین آنان را توجه داشته باشید. اهمیت رعایت این فاصله در باردهی درخت و رسیدن نور کافی به برگ‌ها مشخص می‌شود. هنگام کاشت نهال خرمالو فاصله 5 یا 6 متر را در نظر داشته باشید.

فصل مناسب کاشت درخت خرمالو چه فصلی است؟

همان‌طور که اشاره کردیم هر میوه و درختی باید در زمانی مناسب کاشته شود. فصل مناسب کاشت نهال خرمالو، زمستان است. شما می‌توانید کاشت این نهال را از پانزدهم یا شانزدهم ماه اسفند شروع کنید. بهترین زمان برای تکثیر این نهال نیز روزهای آخر فصل زمستان است.

همان‌طور که ذکر شد این نهال نباید در معرض سرمای زیاد قرار بگیرد. برای این منظور معمولا باغداران این نهال را بین درخت‌های دیگر کاشته تا از آن‌ها در برابر سرما محافظت کنند.

مراقبت از نهال خرمالو

نور زیاد آفتاب و غیر مستقیم و خاک با رطوبت یکنواخت بهترین شرایط برای نهال های خرمالو هستند. در بهار بعد از رفع سرما، نهال ها را در فضای باز در یک مکان امن نگه داری کنید. بعد از یک تا دو هفته به آرامی آن ها را در معرض نور کامل خورشید قرار دهید. نهال های خرمالو را هفته ای یکبار آبیاری کنید، بین هر بار آبیاری اجازه دهید یک سانتیمتر از سطح خاک خشک شود تا ریشه ها سالم بمانند.

خواص خرمالو چیست؟

خرمالو سرشار از آنتی‌ اکسیدان بوده و می‌ توان از آن به عنوان میوه‌ ای مناسب جهت بهبود عملکرد سیستم ایمنی نام برد. همچنین ویتامین C موجود در این میوه نیز نقش مهمی در کاهش التهابات و بیماری‌های عفونی دارد. این میوه در تقویت سلامت کبد و پاکسازی آن اثر قابل توجهی دارد. همچنین بسیاری از ورزشکاران از این میوه به منظور افزایش قدرت و انرژی خود استفاده می‌کنند. پتاسیم موجود در خرمالو باعث افزایش نیرو و انرژی در بدن می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه به کاهش کلسترول بد، تقویت سلامت بینایی، کنترل فشار خون، تقویت عملکرد قلب و… کمک می‌کند. این میوه کم کالری منبعی غنی از فسفر، منیزیم، تیامین، فیبر، ویتامین E، ویتامین A و… است.

برداشت محصولی مرغوب از کاشت نهال خرمالو تنها به رعایت نکاتی ساده احتیاج دارد. این درخت عاشق آفتاب است و کافی است با فراهم کردن نور مناسب، خاکی حاصلخیز، آبیاری منظم و… شرایط لازم جهت رشد آن را مهیا کنید. با توجه به مقاومت سرمایی و گرمایی بالا، مقدار آفت پذیری پایین و… شرایط نگهداری از این درخت بسیار آسان بوده و زحمت چندانی برای باغداران به همراه نخواهد داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

فرار مالیاتی پزشکان را گزارش دهید

پزشک
10 ماه قبل

آغاز سومین نمایشگاه محصولات بیوتکنولوژی پزشکی در تهران

پزشک
10 ماه قبل

هیپنوتیزم چیست و آیا واقعا اثربخش است ؟

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل