مدیک بلاگ
سلامت

10 گام در طرز تهیه لواشک قیسی + بررسی ارزش غذایی آن

لواشک قیسی

در فصل تابستان لواشک یکی از خوراکی های خوشمزه است که بسیاری از افراد به خصوص بچه ها از خوردن آن لذت می برند. قیسی یکی از میوه های بسیار خوشمزه در فصل تابستان است که دارای خواص فراوانی برای بدن است.  با درست کردن لواشک قیسی، یک میان وعده مغذی و خوشمزه خواهید داشت که تهیه آن در منزل کار بسیار ساده است، فقط کافی است قیسی را تهیه کنید و در سریع ترین زمان لواشک خود را درست کنید.

در این مقاله با طرز تهیه لواشک قیسی و همچنین پاسخ به سوالات که چگونه می‌توانیم در سریع‌ترین و ساده‌ترین راه ممکن  لواشک قیسی درست کنیم؟  ارزش غذایی لواشک قیسی برای سلامت بدن کدام است؟ چه افزودنی‌هایی را می‌توان به این لواشک اضافه کرد؟ آشنا خواهیم شد.

معرفی لواشک قیسی

قیسی که یک نوع شیرین و بسیار مرغوب میوه زیبای زردآلوست، یکی از بهترین و پرطرفدارترین میوه‌ها برای تبدیل‌شدن به لواشک است. طعم شیرین میوه قیسی در کنار خاصیت چسبندگی خوب آن، باعث می‌شود لواشک‌های این میوه یکدست، نرم و منعطف باشند. بعد از خشک‌شدن هم، به‌راحتی می‌توانید آن را در اندازه موردنظرتان برش بزنید و رول کنید تا یک میان وعده‌ خوب داشته باشید. درست‌کردن لواشک راه خوبی برای دریافت مواد مغذی قیسی در فصل‌های مختلف است.

موقع درست‌کردن لواشک قیسی می‌توانید آن را با یک یا چند میوه دیگر هم ترکیب کنید تا انواع لواشک با طعم‌های مختلف داشته باشید. همچنین می‌توانید به آن طعم‌دهنده‌هایی مثل لیمو ترش، دارچین، عصاره بادام و غیره را هم اضافه کنید. می‌توان آن را با یا بدون شیرین‌کننده درست کرد. حتی می‌تواند تکه‌های میوه خردشده، آجیل، تکه‌های نارگیل و غیره را هم با لواشک ترکیب کنید و یک لواشک ویژه بسازید.

فواید قیسی

دلیل محبوبیت قیسی در دنیای سلامت، محتوای غنی از ویتامین و مواد معدنی آن است. فقط 100 گرم از این میوه نارنجی مایل به زرد 6 درصد پتاسیم و 12 درصد از دوز توصیه‌شده روزانه ویتامین‌های A و C را برای بدن شما فراهم می‌کند.

درحالی‌که ویتامین A موجود در این میوه سلامت چشم و ایمنی را تقویت می‌کند، فیبر موجود در آن‌ هم برای دستگاه گوارش، تنظیم سطح فشارخون و کلسترول قلب، مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های مختلف موجود در این میوه با التهاب مبارزه می‌کنند و بر سلامت پوست و مو هم تأثیر می‌گذارند.

مهم‌ترین کارکرد قیسی مخصوصاً خشک‌شده یا لواشک (بدون اضافه‌کردن شکر) آن، کمک به درمان دیابت است. قیسی کالری و کربوهیدرات بسیار کمی دارد و یک دانه آن فقط 17 کالری و 4 گرم کربوهیدرات دارد که خبر خوبی برای بیماران دیابتی است. قیسی می‌تواند بخشی از رژیم غذایی دیابت باشد و فیبر موجود در آن‌ها می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند.

این میوه همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است، یعنی تأثیری پایدار بر سطح قند خون شما دارد و سطح آن را خیلی سریع افزایش نمی‌دهد. همچنین سرشار از ویتامین E است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و سطح قند خون را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: این میوه فشارخون را کاهش و مغز را تقویت می‌کند

طرز تهیه لواشک قیسی

 

دستور لواشک قیسی عبارتند از:

طرز تهیه:

1. قیسی‌ها را بشویید، سپس آن‌ها را خلال کنید و در یک قابلمه متوسط قرار دهید.

2. به قابلمه، آب اضافه کنید. میزان آبی که می‌ریزید باید به‌اندازه‌ای باشد که روی زردآلوها را بپوشاند.

3. زمانی که آب جوشید، حرارت را کم کنید. (نیازی به گذاشتن درب قابلمه نیست). حدود 30 دقیقه زمان بدهید تا مخلوط شما کاملاً نرم شود.

4. قیسی را آبکش کنید و بگذارید کمی خنک شود.

5. قیسی‌های آبکش‌شده را توی مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. زمانی‌که مخلوط شما کاملاً یکدست شد، آب‌لیمو را هم اضافه کنید و دوباره کمی هم بزنید تا همه مواد یکدست شوند.

6. فر را از قبل با دمای 175 یا 200 درجه فارنهایت یا به عبارتی بین 80 تا 95 درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

7. در دو سینی فر لبه‌دار، ورقه‌های پخت سیلیکونی یا کاغذ پوستی قرار دهید. مخلوط زردآلو را به‌میزان مساوی در هر قالب تقسیم کنید.

8. مخلوط زردآلو را نازک و به‌طور یکنواخت در قالب پخش‌کنید و در فر بگذارید.

9. حدود 3-4 ساعت زمان بدهید تا لواشک شما بپزد و پوره قیسی خشک شود و به دست نچسبد.

10. وقتی لواشک قیسی شما آماده شد، آن را از فر خارج کنید و بگذارید تا در دمای محیط کاملاً خنک شود.

تهیه لواشک قیسی شما به آخر رسید و حالا می‌توانید آن را به‌صورت نواری برش دهید، نوش جان کنید و باقی آن را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.

نکته: اگر موقع برش، لواشک به چاقو می‌چسبد، هنوز کامل خشک‌نشده و باید آن را حدود 30 دقیقه در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود، بعد برش بزنید و رول کنید.

اگر هم دوست ندارید از فر استفاده کنید، می‌توانید از نور خورشید برای خشک‌کردن لواشک قیسی استفاده کنید. برای این کار دستورالعمل‌های بالا را دنبال کنید و به‌جای قرار دادن قالب‌ها در فر، آن را بیرون بگذارید و صبر کنید تا با نور خورشید خشک شود.

از چه افزودنی‌هایی می‌توانیم در لواشک قیسی استفاده کنیم؟

اول بگوییم که در درست‌کردن این لواشک می‌توانید از هر شکلی از قیسی چه تازه باشد و چه کنسرو شده، پخته یا منجمد استفاده کنید و هیچ محدودیتی ندارید.

افزودنی‌های طعم‌دهنده لواشک قیسی:

البته در نظر داشته باشید چون عطر و طعم در غذای خشک متمرکز می‌شود، باید مراقب میزان طعم‌دهنده‌هایی که به کار می‌برید باشید.

از چه شیرین‌کننده‌ای برای لواشک قیسی استفاده کنیم؟

در درست‌کردن لواشک قیسی می‌توانید به هر اندازه که دوست دارید به آن شیرین‌کننده اضافه کنید. اگر قیسی شما به‌اندازه کافی رسیده و شیرین است می‌توانید هیچ افزودنی شیرینی به آن اضافه نکنید.

درهرصورت اگر می‌خواهید لواشک تان شیرین باشد می‌توانید از شکر، عسل، افرا یا شیرین‌کننده‌های جایگزین استفاده کنید که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. این نکته را هم اضافه کنیم که شکر در ماندگاری لواشک هیچ نقشی ندارد. اگر می‌خواهید برای ماندگاری از شکر استفاده کنید، لازم نیست چون دلیل ماندگاری لواشک حذف رطوبت است.

شکر گرانول یا قهوه‌ای خوب است، بهتر است در هر لیتر در لیتر پوره میوه از 1 قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید. عسل، شربت افرا، شربت ذرت، شربت برنج قهوه‌ای یا سایر شیرین‌کننده‌های مایع، مقداری چسبندگی به محصول نهایی اضافه می‌کنند، بنابراین مهم است که در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

چه میوه‌هایی برای درست‌کردن لواشک بهترین گزینه هستند؟

لواشک را به‌جز با قیسی می‌توانید با انواع میوه‌های دیگر هم درست کنید و روش درست‌کردن اغلب آن‌ها هم یکسان است. بهتر است در درست‌کردن لواشک از میوه‌های کاملاً رسیده استفاده کنید. بااین‌حال بهترین گزینه‌ها برای لواشک عبارتند از:

همچنین لواشک سیب، گلابی، کدو حلوایی و ریواس هم خیلی خوشمزه است. ترکیب سیب و قیسی هم یکی ‌دیگر از لوشک‌های پرطرفدار را می‌سازد.

بیشتر بخوانید: با این میوه به راحتی لاغر شوید

چرا لواشک قیسی ترک برمی‌دارد؟

اگر لواشک شما شکننده است و به‌راحتی ترک می‌خورد، نشان‌دهنده این است که زیادی خشک ‌شده است. اگر به‌دلیل شکننده‌بودن در جدا‌کردن لواشک از قالب مشکل‌دارید، سعی کنید آن را مرطوب کنید تا از ترک‌خوردن آن جلوگیری کنید.

ماندگاری لواشک قیسی چقدر است؟

لواشک خانگی می‌تواند دو تا چهار هفته در دمای اتاق تازه بماند، فقط مطمئن شوید که آن را در محیطی تاریک و خشک نگهداری می‌کنید. در صورت نگهداری در یخچال، از ظرف دربسته استفاده کنید تا بافت و طعم آن تا یک ماه حفظ شود. اگر به نگهداری طولانی‌تری نیاز دارید، لواشک می‌تواند تا یک سال در فریزر بماند.

ارزش غذایی لواشک

لواشک، یک محصول رژیمی است که اغلب به‌عنوان میان وعده یا دسر مصرف می‌شود. این خوراکی به‌طور طبیعی کم‌چرب و سرشار از فیبر و کربوهیدرات است. لواشک چون سبک‌وزن است، به‌راحتی ذخیره و بسته‌بندی می‌شود و می‌تواند جایگزین خوبی برای میوه‌های طبیعی به در فصل‌های مختلف باشد.

لواشک قیسی هم مثل بیشتر لواشک‌ها کالری کمی دارد و به همین دلیل بین افرادی که به وزنشان حساس هستند از محبوبیت زیادی برخوردار است. می‌توان گفت همه لواشک‌ها از مقادیر قابل‌توجهی از فیبرهای غذایی، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تشکیل‌شده‌اند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

شب زنده دارها بخوانند

پزشک
10 ماه قبل

امیدی تازه برای تقویت ماهیچه‌ها در دوران سالمندی

پزشک
12 ماه قبل

روش درمان تاول پا بر اثر پیاده‌روی/ چگونه از ایجاد

پزشک
7 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل