به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، اهمیت تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، کمتر از دارو نیست. زیرا، نجات جان خیلی از بیماران بسته به فراهم بودن تجهیزات و ملزومات پزشکی است که می‌بایست دسترسی به آن برای پزشک و جراح فراهم باشد. به طور مثال، یک استنت برای بیمار قلبی، حکم دارو برای بیمار مبتلا به سرطان را دارد.

در واقع، دارو و تجهیزات پزشکی؛ مکمل یکدیگر هستند و نبود هر کدام از آنها، می‌تواند سلامت بیماران را تهدید کند. متأسفانه در سال گذشته شاهد بروز کمبود برخی از تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی در بیمارستان‌ها بودیم.

بازار تجهیزات پزشکی کشور، بالعکس بازار دارو که از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود، وابسته به واردات است و تولیدات داخلی، سهم کمتری در تأمین نیازهای کشور دارد. در همین حال، رئیس سازمان غذا و دارو مدعی است که می‌توانند ۷۰ درصد بازار را رصد کنند اما در مقابل این فاجعه است که به خاطر گرفتگی یک رگ دو میلی متری حیات یک انسان پایان یابد و بگوییم تجهیزات مورد نیاز برای او جزو ۳۰ درصد باقی مانده غیرقابل رصد است.

در همین حال، مسئولان وعده می‌دهند درمان مردم رایگان می‌شود اما در مقابل بودجه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ هیچ افزایشی نیافته و تورم ۱۴۰۱ با آمار و بر اساس مستندات بیش از ۶۰ درصد بوده است. این در حالی است که بودجه ۱۴۰۲ بر اساس گفته مسئولان فقط ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم هم فقط حقوق کارکنان را پوشش می‌دهد. به بیان ساده‌تر بودجه سلامت افزایش نیافته و کماکان شاهد اشتباهات محاسباتی در بودجه هستیم.

علیرضا چیذری عضو هیئت مدیره انجمن ملزومات و تجهیزات پزشکی و عضو انجمن تولید و عضو انجمن مهندسی پزشکی ایران، در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار سلامت کشور در سال ۱۴۰۲ را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در سال ۱۴۰۲ نباید تصور حتی حفظ وضعیت فعلی را داشته باشیم. با بودجه‌ای که در نظر گرفته اند، باید منتظر پس لرزه‌های آن باشیم.

وی افزود: تا پیشگیری را مد نظر قرار ندهیم به هیچ کجا نمی رسیم. اگر در پیشگیری ۱۰ درصد هزینه کنیم در درمان ۵۰ درصد صرفه جویی خواهیم کرد. با این حال گوش شنوایی نیست و هنوز مسئله‌ای به نام پیشگیری را در کشور شاهد نیستیم.

چیذری ادامه داد: صنعت تجهیزات پزشکی به لحاظ تکنولوژی پیشرفت خیلی خوبی کرده و کیفیت محصولات نیز بسیار بالا است، اما سطح مدیریتی بسیار تنزل یافته است. البته به هیچ عنوان نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود با عرب هلث و سایر رویدادهای بین المللی در حوزه تجهیزات پزشکی قابل قیاس نیست؛ چرا که در آنها حجم بالایی از تکنولوژی‌های روز را شاهد هستیم. ما هم می‌توانیم تکنولوژی هایمان را ارتقا دهیم اما متأسفانه به دلیل عدم تعامل تجاری با کشورهای خارجی چه به لحاظ واردات و چه صادرات، از دنیا عقب مانده ایم.

وی افزود: وقتی واردات را محدود می‌کنیم، بروز این اتفاقات هم عجیب نیست. سرنوشت صنعت خودروی کشور جلوی چشمان ماست و می‌بینیم که نمی‌توانیم متناسب با پیشرفت روز دنیا در این صنعت دستاوردی داشته باشیم. از این رو دور از انتظار نیست که نمونه همین اتفاق در تجهیزات پزشکی و سایر صنایع هم رخ دهد. بنابراین هر کالایی که واردات “های تک” داشته باشد در آینده پیشرفت می‌کند اما اگر واردات نداشته باشیم ۲۰ سال دیگر هم همین کالاها به همین شکل تولید خواهد شد.

چیذری تاکید کرد: باید به انتخاب مشتری احترام بگذاریم و بازار رقابتی فراهم کنیم، اما اگر به این نکته مهم توجه نکنیم ادامه این وضعیت و حذف رقابت از بازار داخلی باعث می‌شود در آینده در صنعت تجهیزات پزشکی، خودرویی همچون سمند اما با قیمت بنز داشته باشیم.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.