دکتر محمد اسماعیل اکبری در افتتاحیه شانزدهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان با اشاره به تداوم برگزاری این کنگره به مدت ۱۶ سال گفت: مطالب ارائه شده در این کنگره از نظر علمی به‌روزترین مطالب علمی است.

وی کسب رتبه اول توسط این مرکز در بین مراکز تحقیقاتی دانشگاه و رتبه چهارم کشوری را باعث افتخار این مرکز دانست.

اکبری همچنین به انتشار چهار تحقیق بسیار منحصر به فرد درخصوص سرطان پستان در سال جاری توسط این مرکز اشاره کرد.

سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان کشور

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در طی ۳۰ سال گذشته گفت: بالاترین میزان سرطان در کشور در هر دو جنس زن و مرد سرطان پستان است. این سرطان با شیوع ۱۲ درصدی بالاترین میزان شیوع سرطان را دارد که ۲۶ درصد سرطان زنان را تشکیل می‌دهد.

به گفته اکبری سرطان پستان ششمین علت مرگ ناشی از سرطان در هر دو جنس مرد و زن است و در ایران دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است.

سالانه کمتر از ۳۰ درصد مبتلایان سرطان پستان فوت می‌شوند

وی مدیریت درمان بیماری سرطان در کشور را مطلوب و نزدیک به استاندارد جهانی دانست و خاطرنشان کرد: کمتر از ۳۰ درصد از بیماران مبتلا در هر سال فوت می‌کنند.

اکبری با اشاره به نتایج تحقیقی درخصوص بقای ۱۰ ساله بیماران مبتلا به این نوع سرطان در ایران، این موضوع را افتخارآمیز برشمرد و با اشاره به نتایج این تحقیق و مقایسه آن با ۲۰ سال پیش در ایران گفت: بقای پنج ساله در کشور ۸۰ درصد و بقای ۱۰ ساله نیز ۷۰ درصد شده است که بسیار وضعیت خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران ۲۱.۴ درصد مبتلایان سرطان پستان زیر ۴۰ سال دارند درحالی که در دنیا حدود چهار درصد است و این موضوع نیازمند توجه است.

اکبری با اشاره به درمان خوب سرطان پستان در ایران بویژه در بیماران جوان که سخت‌تر است، گفت: برای اولین بار بقای ۱۵ ساله بیماران را در کشور گزارش کردیم که مربوط به بررسی بیش از ۶۰۰۰ بیمار در طی ۳۰ سال است و این یک مدال افتخار برای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.

وی خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنیم که براساس بررسی‌های انجام شده، درمان بیماران در زیر ۴۰ ساله نیز به خوبی صورت گرفته است. وضعیت درمانی بسیار خوبی نسبت به دنیا داریم و از بسیاری کشورهای اروپایی بهتر هستیم، گرچه مرحله بندی بیماری در کشور ما با دنیا تفاوت دارد.

به گفته اکبری تقریبا ۲۴ درصد از بیماران در کشورهای اروپایی در مرحله صفر و یک بیماری هستند، در حالی که در کشور ما ۳۷ درصد فقط مربوط به مرحله سه بیماری هستند بنابراین با توجه به این شرایط این میزان بقا افتخارآمیز است. بر اساس این گزارش در مرحله یک هیچ بیماری فوت نمی‌کند و در مرحله دو نیز ۹۴ درصد بقا داریم و در مرحله سه هم ۹۰ درصد بقا داریم که این آمار از بسیاری کشورهای غربی بهتر است.

وی افزود: یکی از افتخارات مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه این است که حدود ۱۵ سال پیش برای اولین بار اعلام کردیم افرادی که سینه آنها حفظ می‌شود، بقای بهتری دارند و این موضوع را دنبال کردیم. حدود پنج سال پیش این موضوع را اثبات کردیم که در مقالات و کنگره‌های بزرگ جهانی ارائه شد. این موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ریزی برای درمان تحت تاثیر قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مطالعات صورت گرفته، نتایج موثر در درمان مبتلایان به این سرطان را در کشور افتخارآمیز دانست.

وی با اشاره به مرگ زودرس در سرطان پستان گفت: با وجود این که سرطان پستان آمار بالایی دارد اما مرگ زودرس کمی دارد. اگر نگاه جامعی به آن صورت گیرد و به مسائل اجتماعی آن توجه شود، بی‌تردید وضعیت بهتری خواهیم داشت.

ثبت داده سرطان پستان در کشور، اطلاع رسانی داده‌ها به صورت بین‌المللی، همکاری استان‌های مختلف برای ثبت دیتا از دیگر مواردی بود که اکبری در سخنان خود به آن اشاره کرد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: مایه افتخار است که در ۳۰ سال گذشته توسط این مرکز جراحی‌های متفاوتی در سرطان‌ها بویژه سرطان‌های پستان و با تکنیک‌های نوینی انجام شده که در این کنگره مطرح خواهد شد.

در ادامه نیز دکتر علیرضا زالی – رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- در افتتاحیه این کنگره با اشاره به نقش پیشتازی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه، دستاوردهای چشمگیر آن در ابعاد علمی، دانشی و مهارتی و اجتماعی را قابل تقدیر دانست و گفت: این مرکز در کنار توجه به مسایل عمیق همه گیرشناسی از روش‌های نوین تشخیصی و مداخلات نوین درمانی نیز استفاده کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توجه به کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان، طراحی پروتکل‌های با ارزش در حد ملی و فراملی، ورود به عرصه‌های نوین درمان‌های سرطان پستان را از جمله دستاوردهای مهم و ارزشمند این نگاه به حوزه سرطان به‌ویژه سرطان پستان عنوان کرد.

شایع‌ترین سرطان در کشور/ بیش از ۲۰ درصد مبتلایان زیر ۴۰ سال دارند

از هر ۸ زن ایرانی احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد

زالی میزان شیوع سرطان پستان در زنان ایرانی را تقریبا پنج برابر سرطان کلورکتال برشمرد و یادآور شد که از هر هشت بانوی ایرانی احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد.

وی با اشاره به عوامل خطر بروز سرطان پستان تاکید کرد: بخش زیادی از این عوامل با سبک زندگی افراد در هم تنیده است اما بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند که سرطان پستان در زمره این سرطان‌ها قرار دارد بنابراین با تغییر سبک زندگی زنان ایرانی می‌توان از بروز این سرطان پیشگیری کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چاقی، استفاده غیرعلمی و نابجا از درمان‌های جایگزین هورمونی، بی‌توجهی به بارداری بهنگام، ازدواج دیرهنگام، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، مصرف غیرمنطقی استروژن و مصرف دخانیات را از جمله عوامل خطرعنوان کرد.

زالی با اشاره به اهمیت تشخیص زودرس در سرطان پستان خاطرنشان کرد: بسیاری از روش‌های تشخیصی در حوزه سرطان ابتدا در سرطان پستان مورد استفاده قرار گرفتند سپس به سایر سرطان‌ها تسری یافتند.

به گفته وی بحث‌های مولکولار، ژنتیک، تغییرات اپی ژنتیک، بایومارکرها، تغییرات عمیق ژنتیکی، نسخه‌برداری ژنتیکی برای اولین بار به طور جدی در حوزه سرطان پستان مورد توجه قرار گرفتند و امروزه گنجینه عمیقی از دانش و مهارت در زمینه تشخیص سرطان پستان موجود است که می‌تواند در سایر سرطان‌ها نیز استفاده شود.

وی ضمن بیان برخی از این تکنیک‌ها، RNA های غیرکد کننده را یکی از جدیدترین بحث‌ها عنوان کرد که در تشخیص زودرس سرطان‌ها بسیار مهم است و در سلول پایداری بیشتری دارند و مارکر (نشانگر زیستی) جذابی برای تشخیص و ارزیابی و بقای بیماری هستند.

زالی یادآور شد که هیچ بخشی از سرطان شناسی در جهان در حوزه بایومارکرها به اندازه سرطان پستان غنی نیست و تعداد زیادی از بایومارکرها وجود دارند که در تشخیص، بقا و پیش‌آگهی مبتلایان به سرطان پستان موثر هستند.

به گفته وی با استفاده از ابزارهای نوین ژنتیکی می‌توان ابتلای فرد به این بیماری را در آینده پیش بینی کرد، همانطور که برخی افراد مشهور و سلبریتی درجهان با توجه به این موضوع اقدام به درمان‌های جراحی پروفیلاکسی کردند.

زالی اپی ژنتیک را نیز در سرطان پستان بسیار مهم برشمرد و یادآور شد که با بارقه‌های جدید شناختی که نسبت به بیماری‌ها ایجاد می کند، ممکن است دانش سنتی ما درخصوص درمان بیماری‌ها را تغییر دهد.

وی با اشاره به روش‌های درمانی نوین از پذیرش دو طرح ارایه شده دانشگاه در عرصه ملی در حوزه سرطان خبر داد که شامل غربالگری کولورکتال در کشور و اگزوزوم تراپی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان، ارزیابی‌های پروگنوستیک(پیش آگهی) و … در حوزه سرطان گفت: اساس و پایه استفاده از هوش مصنوعی داشتن داده و اطلاعات عمیق و فراوان است که این مرکز غنی از اطلاعات است و شرط اصلی و ضروری برای ورود به حوزه هوش مصنوعی را داراست.

زالی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه مثل همیشه می‌تواند پیشتاز باشد و در حوزه هوش مصنوعی و استفاده از یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق برای تشخیص و درمان سرطان وارد شود.

وی یکی از بخش‌های استراتژیک درمان سرطان و توفیق در افزایش بقای پنج ساله و ۱۰ ساله بیماران را پروسیجرهای سایتوریداکشن برشمرد و یادآور شد: این مرکز با تکنیک‌های نوین جراحی در این زمینه نیز پیشتاز است و در حوزه رادیوتراپی نیز مدالیته‌های (تجهیزات یا روشی که جهت تصویرگیری از بدن یا درمان آن استفاده می شود) موثر درمانی خوبی در این مرکز فراهم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که اولین حرکت‌ها در حوزه تارگت تراپی در دنیا از سرطان پستان شروع شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از ایمونوتراپی، لنفوسیت‌های مهاجم نفوذی و… جایگاه‌ جدیدی را در درمان‌های نوین سرطان پستان دارند.

زالی خاطرنشان کرد: امروز سرطان به عنوان یک ماموریت ملی به دانشگاه ما سپرده شده است و فرصت خوبی است که در این زمینه و در تدوین گایدلاین‌های ملی گام‌های بلندتری را برداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه در حدی از توان علمی و دانشی و مهارتی و آرشیو تحقیقاتی قرار دارد که می‌تواند یک گایدلاین ملی متناسب با ظرفیت‌های اقلیمی و بومی ایرانی را طراحی کند تا پس از تایید در کشور استفاده شود.

وی با اشاره به دشواری تشخیص و درمان سرطان پستان در زنان جوان تاکید کرد: نیازمند یک نظام غربالگری مبتنی بر نیازهای ملی در حوزه سرطان پستان هستیم بنابراین نیازمند طراحی یک گایدلاین تشخیصی و درمانی نو و یک گایدلاین نوین بهنگام در حوزه غربالگری سرطان پستان با آخرین یافته های جهانی در این مرکز هستیم.

زالی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد این کنگره سرفصلی برای مداخلات نوین باشد.

دکتر حمیدرضا میرزایی – دبیر کنگره – نیز در این مراسم ضمن بیان توضیحاتی به تبیین برنامه‌های این کنگره سه روزه پرداخت و گفت: در این سه روزدر قالب سخنرانی‌های علمی و کارگاه ها و پنل‌های تخصصی تازه ترین یافته‌های درمانی و تشخیصی درخصوص سرطان پستان ارائه می‌شود.

وی یادآور شد که جدیدترین یافته‌های علمی در حوزه‌های تشخیص و درمان و توانبخشی در مبتلایان به این بیماری در این کنگره ارائه می‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: در مورد رادیولوژی، ژنوم، تغییراتی که به دنبال ژن ایجاد می‌شود، تکنیک‌های نوین جراحی با حفظ پوست، تداخلات روشهای درمانی، شیمی درمانی بیماران و… بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

به گفته وی از مهمترین محورهای مورد بحث در این کنگره می‌توان به عوامل خطر، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، پیشگیری و غربالگری، تشخیص‌های جدید و مرحله‌بندی، درمان‌های جراحی، جراحی‌های انکوپلاستی و بازسازی‌های زیبایی، درمان‌های بیوالکتریکال و ژن درمانی، رادیوتراپی و درمان‌های سیستمیک، سلامت روانی، تغذیه و درمان‌های نوین شامل درمان با پلاسمای سرد اشاره کرد.

بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این کنگره با حضور متخصصان و دانشمندان داخلی و خارجی چهارشنبه ( ۱۰ اسفند) به صورت مجازی و حضوری آغاز شد و تا ۱۲ اسفندماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

علائم اولیه زخم معده که باید به پزشک مراجعه کنید

اگر زانودرد یا کمردرد دارید، این مطلب را بخوانید

۳۵۲۳۶

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.