بزرگ‌ترین سازنده وسایل نقلیه ریلی جهان در چین به‌تازگی قطاری را به بازار فرستاده است که از سلول‌های سوخت هیدروژنی با بافر ابرخازن استفاده می‌کند و آلودگی ندارد. این قطار با چهار واگن به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده است تا به سریع‌ترین قطار هیدروژنی تاریخ تبدیل شود.

این قطار جدید که با همکاری CRRC و Chengdu Rail Transit توسعه پیدا کرده، اولین قطار مسافربری با سوخت هیدروژن چین است که برد مسافتی آن به 600 کیلومتر می‌رسد و هیچ آلودگی‌ای تولید نمی‌کند. این قطار از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل هدایت خودکار و ارتباطات 5G بهره می‌برد.

پیش‌تر آلمان در این حوزه پیشگام جهان شناخته می‌شد. این کشور اروپایی حدود 14 قطار هیدروژنی دارد که از سال گذشته میلادی شروع به کار کرده‌اند. ولی قطار CRRC حدود 20 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از قطارهای آلمان حرکت می‌کند. البته برد مسافت قطارهای آلمانی بیشتر و حدود 1000 کیلومتر است.

چین به سمت استفاده از قطارهای هیدروژنی حرکت می‌کند

گفتنی است که هرچند ژاپن و کره جنوبی بیشترین حرف‌ها را درباره استفاده از سوخت سبز هیدروژنی در حمل‌ونقل می‌زنند، اما آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که چین با بیشترین تعداد ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی در جایگاه نخست قرار دارد. درحال‌حاضر کمی بیشتر از 1000 ایستگاه سوخت هیدروژن در جهان وجود دارد، ولی از این تعداد، یک‌سوم آن‌ها در چین وجود دارند.

این مسئله خود نمایانگر یک موضوع مهم‌تر است؛ کشوری که بخش عمده زنجیره تأمین باتری‌های لیتیومی دنیا را کنترل می‌کند، به‌آرامی درحال حرکت به‌سمت هیدروژن است. با توجه به فشار و تقاضایی که روی لیتیوم وجود دارد، قیمت این محصول ممکن است افزایش چشمگیری داشته باشد و جلوی پیشرفت فناوری‌های نوین را بگیرد.

درنتیجه، طبیعی است که کشورها و شرکت‌ها به‌دنبال راه‌های جایگزین برای تأمین انرژی باشند و هیدروژن به‌عنوان یک سوخت سبز می‌تواند بهترین راهکار به‌حساب بیاید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.