به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی افزود: با همیاری و تلاش شبانه روزی و بی دریغ پرسنل توانمند و زحمتکش واحدهای شناسایی، فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۵ هزار و ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور تحت عمل پیوند اعضا قرار گرفتند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از این تعداد بیشترین پیوند مربوط به پیوند کلیه با ۲۴۳۰ نفر و پس از آن کبد با ۸۹۳ پیوند بوده که این تعداد بی سابقه ترین رقم از ابتدای تاریخ پیوند در کشور به طور سالیانه بوده است.

کریمی افزود: در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۱۶ درصدی بیماران پیوند کلیه به نسبت سال ۱۳۹۸(قبل از شیوع بیماری کرونا) در کشور بوده ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ رشد اهداکنندگان مرگ مغزی(PMP) برابر با ۱۲.۲ بوده است که نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین کتاب مدیریت فراهم آوری و پیوند، اولین و تنها مرجع آموزش اهدای عضو و پیوند در ایران که برای متخصصان، پزشکان، پرستاران، مددکاران این حوزه بسیار کاربردی است، توسط مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها منتشر شده است.

وی افزود: در این کتاب مطالب مهمی از جمله شناسایی و تشخیص بیمار مرگ مغزی، مراقبت از ارگان‌ها، انواع مرگ، رضایت از خانواده، قوانین موجود و سایر موارد یک اهدا از زمان مرگ اهدا کننده تا زمان پیوند عضو در گیرنده تحت پوشش قرار گرفته و تمامی نکات لازم ارایه شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، کریمی گفت: این کتاب توسط نویسندگان سرشناسی از سراسر جهان که دارای تجربه وافری در زمینه اهدا و فراهم آوری اعضای پیوندی هستند تدوین شده و در کشورهای متعددی به عنوان کتاب مرجع در این زمینه مورد مطالعه و تدریس قرار گرفته است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.