مدیک بلاگ
سلامت

روش صحیح آفتاب گرفتن بدون سوختگی و آسیب به پوست

دانستن روش صحیح آفتاب گرفتن خصوصا در فصل تابستان به شما کمک می کند بدون کوچکترین آسیبی به پوست، به رنگ دلخواه خود برسید. رعات نکردن چند نکته میتواند آسیب شدیدی به پوستتان برساند، پس با این مقاله از پارس مگ همراه باشید تا از این آسیب های احتمالی پیشگیری کنید.

روش صحیح آفتاب گرفتن

اولین و مهم‌ترین نکته برای شروع فرایند حمام آفتاب، خودداری از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و در ساعاتی است که برخورد مستقیم اشعه ماورا بنفش خورشید به پوست، بدون وجود کرم ضد آفتاب می‌تواند باعث سوختگی و آسیب پوستی شود.
مورد مهم دیگر؛ هنگامی که بدنتان شروع به تعریق کرد، بهتر است حمام آفتاب را متوقف کنید و به سایه بروید. افزایش تعریق بدن، می‌تواند باعث خشکی پوست، آفتاب سوختگی و گرمازدگی شود.

در قدم بعدی، سر و موهایتان را با حوله تمیز و مرطوبی بپوشانید. این کار از موها و پوست سر شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند و به این ترتیب با کمترین آسیب می توانید آفتاب بگیرید.

قرارگرفتن در معرض نور آفتاب همیشه به معنای آفتاب سوختگی و عوارض پوستی خطرناک نیست، بلکه حمام آفتاب در بسیاری از موقعیت‌ها برای مقاصد درمانی نیز کاربرد دارد.

برنزه کردن پوست به چه معناست ؟

برنزه کردن، به معنای تغییر رنگ پوست صورت و بدن به وسیله تابش نور خورشید و  با افزایش تولید ملانین پوست، موجب تیره و برنزه شدن پوستتان می شود. برای برنزه شدن، باید پوستتان را در معرض آفتاب قرار بدهید. البته تابش مستقیم اشعه های مضر خورشید، می تواند سبب آفتاب سوختگی شود. به همین دلیل، باید نکاتی را برای برنزه کردن و آفتاب گرفتن ایمن در خانه را رعایت کنید. در ادامه، مراحل برنزه کردن ایمن پوست در خانه را به ترتیب شرح می دهیم.

بهترین زمان آفتاب گرفتن برای برنزه شدن

طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند نشان داده شده است که صبح، بهترین زمان برای برنزه شدن پوست است. زیرا در این ساعت از روز بدن شروع به تولید پروتئین‌هایی می کند که این پروتئین‌ها وظیفه بهبود تاثیرات مضر نور خورشید را بر عهده دارند.

به طور کلی در این ساعت از روز تولید این پروتئین‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد و همین امر موجب محافظت از سلول‌های پوستی در برابر نور خورشید می‌شود. با توجه به این که میزان تولید این پروتئین‌ها در ساعت ۷ صبح به بیشترین میزان خود می‌رسد بنابراین می‌توان گفت که بهترین زمان آفتاب گرفتن برای برنزه شدن این ساعت از روز می‌باشد.

روش صحیح آفتاب گرفتن و برنزه شدن

1. تهیه وسایل لازم برای آفتاب گرفتن

توجه داشته باشید که آفتاب گرفتن به همین آسانی‌ها نیست. اگر شما برای انجام این کار لوازم مورد نیاز را به همراه نداشته باشید ممکن است که پوست‌تان دچار آفتاب سوختگی شود و یا مشکلات دیگری نیز برای پوست‌تان رخ دهد. شما برای انجام این کار باید همراه خود وسایل زیر را داشته باشید:
ژل لایه بردار و شستشوی بدن

2. ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید

بهترین کرم ضد آفتابی که قابلیت محافظت از پوست در برابر نور خورشید را دارد کرم ضد آفتاب با spf ۳۰ است. این کرم ضد آفتاب در برندهای مختلف همچون بایودرما، لافارر و الارو موجود می‌باشد که شما می‌توانید با توجه به علایق و نوع پوست خود خود یکی از این محصولات را تهیه کنید. برای استفاده از این محصول هم باید به میزان مناسبی از این کرم را به پوست خود بمالید اما توجه داشته باشید که این میزان آن آنقدر زیاد نشود که مانع از رسیدن نور خورشید به پوست شما شود.

3. زیر نور آفتاب مرتبا جابجا شوید ؛ روش صحیح آفتاب گرفتن

اگر قصد دارید پوست‌تان به خوبی رنگ بگیرد بهترین کار این است که مرتب جا به جا شوید تا نور خورشید بر روی یک قسمت از پوست‌تان قرار نگیرد. این امر موجب کاهش خطر بروز آفتاب سوختگی می‌شود و همچنین موجب رنگ گرفتن یک دست پوست‌تان نیز می‌شود.

4. زمان مناسب آفتاب گرفتن بدن خود را بشناسید

همه شما با ملانین پوست آشنایی دارید. ملانین رنگ دانه‌های پوست است که وظیفه برنزه شدن پوست را بر عهده دارد. ملانین پوست هر یک از افراد آستانه تحمل مختص به خود را دارند این آستانه تحمل بین دو تا سه ساعت است و این زمان ممکن است که بیشتر و یا کمتر شود بنابراین شما باید بهترین زمان را برای پوست خود پیدا کنید. اگر شما برای مدت کمی در نور آفتاب قرار بگیرید پوست‌تان تیره نخواهد شد و اما اگر برای مدت زیادی در زیر نور خورشید قرار گیری پوست‌تان به رنگ تیره‌تر خواهد شد.

5. خوراکی هایی که حاوی لیکوپن هستند مصرف کنید

در طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت نشان داده شده است که خوراکی های همچون هندوانه و گوجه فرنگی می توانند موجب محافظت از پوست در برابر اشعه های uv خورشید شود بنابراین شما بهتر است که در هنگام آفتاب گرفتن آب هندوانه مصرف کنید.

طرز تهیه موهیتو خانگی را در پارس مگ یادتان داده ایم تا هنگام آفتاب گرفتن رطوبت بدنتان را تامین کند.

6. در سایه استراحت کنید ؛ روش صحیح آفتاب گرفتن

در زمان آفتاب گرفتن هر چند دقیقه یکبار به سایه بروید و اجازه دهید تا پوست‌تان استراحت کند. این امر احتمال بروز آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد و موجب خنک شدن بدن می‌شود.

نکات مهم در روش صحیح آفتاب گرفتن

فواید آفتاب گرفتن

1. جلوگیری از کمبود ویتامین D بدن

یکی از فواید مهمی که نور خورشید برای سلامت بدن دارد جذب ویتامین d از طریق پوست است. به این صورت که پرتو فرابنفش خورشید موجب تولید ویتامین d در بدن می‌شود. این ویتامین علاوه بر افزایش سلامت استخوان‌ها، برای افزایش سیستم ایمنی بدن هم کاربرد دارد. همچنین ویتامین دی به جذب بسیاری از مواد معدنی همچون فسفر و کلسیم کمک بسیاری می‌کند. توجه داشته باشید که اگر کودکان به میزان کافی از این طریق ویتامین d دریافت نکنند ممکن است که در آینده دچار بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) شوند.

2. کاهش احتمال بروز بیماری

با توجه به اینکه قرار گرفتن پوست به مدت زمان زیادی در برابر نور خورشید ممکن است که موجب بروز سرطان پوست شود اما بسیاری از افرادی که به میزان کافی نور خورشید به پوست‌شان نمی‌رسد به بسیاری از بیماری‌های سرطانی مانند سرطان روده، سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان پروستات مبتلا شده اند. باید توجه داشته باشید که اگر نور خورشید به میزان کافی به پوست انسان نتابد ممکن است که بسیاری از بیماری‌های دیگری همچون بیماری ام اس، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی برای افراد رخ دهد.

3. بهبود کیفیت خواب

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که نور صبحگاهی خورشید می‌تواند موجب به خواب رفتن فرد در شب شود زیرا چشم فرد برای تنظیم ساعت بیولوژیک بدن نیاز به نور خورشید دارد. البته هر چه سن افزایش پیدا می‌کند اهمیت این امر بالاتر می‌رود زیرا چشم‌ها مانند گذشته قابلیت جذب نور خورشید را ندارند در نتیجه فرد ممکن است که به سختی بتواند بخوابد.

4. سلامت چشم‌ها

رسیدن نور خورشید به چشم‌ها نیز مهم است. البته این امر در سنین نوجوانی و جوانی بسیار مهم‌تر است زیرا خورشید می‌تواند موجب کاهش احتمال بروز نزدیک‌ بینی شود اما باید توجه داشته باشید که نور بیش از اندازه خورشید می‌تواند سلامت چشم‌ها را به خطر بی‌اندازد و موجب آب مروارید و یا تاری دید شود.

5. کاهش وزن

طبق نشانه‌هایی که وجود دارند ثابت شده است که نور صبحگاهی خورشید می‌تواند موجب کاهش چربی‌های بدن شود. برای این که شما هم از این امر به بهترین نحو ممکن استفاده کنید باید ۸ صبح تا ۱۲ ظهر به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در مقابل نور خورشید قرار بگیرید. توجه داشته باشید که اگر این کار را با فاصله بیشتری از ظهر انجام دهید می‌توانید نتیجه مطلوب‌تری بگیرید. طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند احتمال می‌دهند که پرتوهای خورشید قابلیت این را دارند که سلول‌های چربی زیر پوستی را کاهش دهند و موجب کاهش وزن فرد به طور طبیعی شوند. اگر شما این کار را به همراه حرکات کششی و ورزشی انجام دهید می‌توانید علاوه بر کاهش وزن میزان سلامتی بدن خود را هم افزایش دهید.

6.خواب بهتر ؛ روش صحیح آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن می‌تواند به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن کمک کند و بدن نیز با گذشتن از غروب آفتاب، کم‌کم به حالت آرام شدن وارد می‌شود و فرد می‌تواند خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کند.

7. سلامت عاطفی

با توجه به اینکه نور خورشید موجب افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود و سروتونین وظیفه افزایش انرژی، مثبت اندیشی، آرامش بیشتر و همچنین متمرکز شدن را بر عهده دارد می‌توان گفت که این امر می‌تواند موجب افزایش سلامت عاطفی فرد شود. برخی از پزشکان هنگامی که نشانه‌های افسردگی‌ را در افراد مشاهده می‌کنند دلیل آن را سطح پایین سروتونین می‌دانند و به فرد توصیه می‌کنند که در مقابل نور طبیعی یا مصنوعی قرار گیرد.

مضرات نور خورشید

نور خورشید علاوه بر فوایدی که دارد دارای مضراتی نیز است. اگر شما به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید عرق سوز می‌شوید که نشانه‌های این امر بروز جوش‌های قرمز، خارش و سوزش است.
علاوه بر این موضوع قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی می‌تواند موجب آفتاب سوختگی شود که این امر با تاول در بسیاری از نواحی بدن و حتی لب همراه است.
از دیگر مشکلاتی که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید برای پوست به وجود می‌آورند مسمومیت یا آلرژی به نور است که نشانه‌های این بیماری قرمزی و خارش سینه، پا و بازو است.

گرمازدگی را جدی بگیرید

گرما زدگی وضعیتی است که در اثر گرمای بیش از حد در بدن ایجاد می‌شود. گرمازدگی می‌تواند به خاطر فعالیت بدنی در دمای بالا یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما به وجود بیاید و خوب است بدانید این عارضه، یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌های گرمایی است و می‌تواند دمای بدن شما را تا 40 درجه سانتی گراد افزایش دهد.

گرما زدگی نیاز به رسیدگی و درمان اورژانسی دارد. نادیده گرفتن این وضعیت و عدم درمان به موقع آن ممکن است با آسیب جدی در ناحیه مغز، قلب، کلیه و ماهیچه‌ها همراه باشد. تعویق درمان این عارضه؛ وخامت آسیب‌ها و ایجاد خطرات بسیار جدی مثل کما و مرگ را درپی دارد.

با علائم گرمازدگی آشنا شوید

بهترین زمان آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین d

بهترین زمان آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین d ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر است. دقیقا زمانی که زاویه خورشید در بالاترین حد خود است. البته اگر قصد دارید از آفتاب کمک بگیرید تا تولید ویتامین D بدن‌تان بهبود پیدا کند باید نکاتی را رعایت کنید. به عنوان مثال اگر در ساحل می‌خواهید آفتاب بگیرید باید از نوک بینی و گوش‌های‌تان در برابر نور خورشید محافظت کنید زیرا این نواحی بیشتر از نواحی دیگر در معرض نور خورشید قرار دارند. همچنین برای محافظت از چشم‌های‌تان بهتر است که از کلاه یا عینک آفتابی استفاده کنید در پایان هم توجه داشته باشید که بهترین میزان برای آفتاب گرفتن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.

بهترین جایگزین‌ های آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن یکی از روش‌هایی بدن شما می‌تواند از فواید نور خورشید استفاده کند، اما تنها راهکار نیست. اگر نمی‌خواهید برای مدتی در آفتاب دراز بکشید، اما هنوز می‌خواهید از فواید آن برخوردار شوید، می‌توانید:

آیا آفتاب گرفتن می‌تواند روی جنین تاثیر بگذارد ؟

آفتاب گرفتن در حین بارداری به دلیل تعرق بالا، می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود. نشستن در آفتاب به مدت طولانی ممکن است دمای هسته مرکزی بدن را نیز افزایش داده و موجب بالا رفتن درجه حرارت جنین شود.

همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند که دمای بالای هسته مرکزی بدن می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن بارداری شود. ویتامین دی در دوران بارداری، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تحقیقات نشان می‌دهد، دریافت روزانه ۴۰۰۰ واحد ویتامین دی بیشترین فایده را دارد. توصیه می‌شود، برای جلوگیری از مشکلاتی که ذکر شدند، در صورت بارداری با پزشک خود مشورت کنید و مقدار مناسب ویتامین دی را دریافت کنید.

چه کسانی نمی‌توانند آفتاب بگیرند

آفتاب گرفتن برای برخی از افراد، نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد:

آفتاب گرفتن در دوران بارداری می‌تواند منجر به کم آبی بدن از طریق افزایش تعریق شود. نشستن طولانی مدت زیر نور آفتاب ممکن است باعث افزایش دمای بدن مادر و جنین شود و سلامت هر دو را به خطر بیندازد.

آفتاب گرفتن برای افرادی که مبتلا به حساسیت و بیماری‌های پوستی هستند ممکن است درد سر ساز باشد. همچنین اگر به بیماری‌های قلبی یا ریوی مبتلا هستید، توصیه می‌شود تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

کمبود این ویتامین‌ها باعث بی‌خوابی می‌شود

پزشک
1 سال قبل

جراحی، درمان قطعی و نهایی کف پای صاف است

پزشک
1 سال قبل

میزان خواب کافی در سنین مختلف چقدر است؟

پزشک
11 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل