مدیک بلاگ
طب سنتی

راهکارهای خانگی برای توقف تپش قلب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلیولندکلینیک، تپش قلب دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد، از دلایل تپش قلب می‌توان به کاهش سطح آب بدن، افزایش استرس، رژیم غذایی نامناسب و استفاده از برخی از داروها اشاره کرد.

طبیعی است که وقتی ضربان قلب شماتغییر پیدا می کند، شما را غافلگیر کند. دلایل زیادی برای تپش قلب وجود دارد و بسیاری از آنها جای نگرانی زیادی ندارند. شاید در مصرف قهوه زیاده روی کردید. یا منیزیم کمی دارید. یا این روزها استرس بیشتری را تجربه می کنید.

اغلب تپش قلب که کوتاه مدت هستند و با علائم دیگری مانند ضربان قلب بالا، سرگیجه یا احساس خاموشی همراه نیستند، معمولاً در خانه قابل کنترل هستند.

بیشتر بدانید : برای تپش قلب چی بخوریم؟

تامانا سینگ، متخصص قلب، می گوید: «همیشه به بدن خود اعتماد کنید .اگر نگران هستید که اتفاق خطرناکی در حال رخ دادن است، با ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر تغییری در ضربان قلب خود احساس می کنید اما زیاد شما را نگران نمی کند، می توانید برخی از نکات را در خانه امتحان کنید و ببینید آیا می توانید آن را تحت کنترل بگیرید.»

تپش قلب خود را متوقف کنید

اگر قلب شما در حال بال زدن است، چند درمان خانگی وجود دارد که می توانید برای کاهش سرعت آن امتحان کنید. اولین ایده این است که بدن خود را آرام کنید و به قلب خود فرصت دهید تا به آرامش برسد.

برخی از رایج‌ترین محرک‌های تپش قلب مربوط به موقعیت‌هایی است که پاسخ سیستم عصبی سمپاتیک شما را فعال می‌کند. این بدان معناست که بدن شما به این فکر می‌کند که در خطر است و آماده می‌شود تا از شما در برابر هر چیزی که به عنوان یک تهدید تصور می‌کند دفاع کند. مواردی مانند کافئین بیش از حد، نیکوتین، استرس و اضطراب می توانند حالت مبارزه  و پاسخ سیستم عصبی سمپاتیک شما را فعال کند.

می‌توانید با تغییر مکان و تغییر فعالیت خود به سمت پاسخ «استراحت و آرامش» (کار سیستم عصبی پاراسمپاتیک) به آرام کردن قلب تند خود کمک کنید.  

دکتر سینگ توصیه های خود را در مورد اینکه وقتی قلب شما به آهنگ خودش می تپد چه کاری انجام دهید به اشتراک می گذارد.

1. سعی کنید وحشت نکنید

اغلب اوقات، تپش قلب تصادفی جای نگرانی ندارد و نگرانی در مورد اتفاقی که در حال رخ دادن است احتمالاً آن را بدتر می کند.

دکتر سینگ می‌گوید: «زمانی که نگران هستیم و استرس داریم، ضربان قلب ما افزایش می‌یابد، زیرا بدن شما به یک پاسخ «جنگ یا گریز» وارد می‌شود. اگر تپش قلب و تنش دارید و ذهنتان با نگرانی در حال حرکت است، احتمالا تپش قلب را بدتر می کند.»

2. چند نفس عمیق بکشید

نفس عمیق یکی از بهترین راه‌ها برای آرام کردن ذهن و تپش قلبتان است. 

وقتی بدن خود را با اکسیژن پر می کنیم، به سیستم خود کمک می کند تا بداند که خوب هستیم. در اینجا هیچ خطری وجود ندارد و ما نیازی به نگهبانی برای حمله نداریم.».

او تکنیک تنفس جعبه ای را پیشنهاد می کند که به آن تنفس 4×4 نیز می گویند.

می توانید این روش را برای عدد بالاتر از چهار نیز امتحان کنید، اگر احساس خوبی دارد. ایده این است که شما دم، نگه دارید، بازدم کنید و دوباره برای همان مدت نگه دارید.

3. این مانورهای واگ را امتحان کنید

راه دیگری برای آرام کردن قلب و فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک اعمالی به نام مانور واگ است. این اعمال فیزیکی عصب واگ شما را فعال می‌کند – یک عصب طولانی که مغز شما را به شکم شما متصل می‌کند. به عنوان ضربان ساز طبیعی قلب شما کار می کند و به کنترل ضربان قلب شما کمک می کند. وقتی فعال می‌شود، به کاهش ضربان قلب شما کمک می‌کند و شما را از واکنش مبارزه یا فرار خارج می‌کند.

بیشتر بدانید : راهکارهای خانگی برای توقف تپش قلب

چگونه عصب واگ خود را فعال می کنید؟ این اقدامات را امتحان کنید:

بسته به سلامتی و وضعیت شما، ممکن است پزشک مانورهای واگ را به شما توصیخ کند که شدیدتر هستند – مثلاً به جای پاشیدن به آن، صورت خود را در یک کاسه آب سرد قرار دهید. این مانورهای شدیدتر واگ تنها باید پس از صحبت با یک متخصص انجام شود. اگر آنها را به تنهایی انجام می دهید، شدتشان را کاهش دهید.

از بازگشت تپش قلب جلوگیری کنید

شناسایی هر گونه محرکی که منجر به تپش قلب شما می شود، بسیار هائز اهمیت است؛ چرا که با شناختن آنها می توانیم از تپش قلب بعدی جلوگیری کنیم. همچنین می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از محرک های خود انجام دهید.

برخی از علل شایع تپش قلب عبارتند از:

دکتر سینگ پیشنهاد می‌کند که اگر مکرر تپش قلب دارید، یک دفترچه یادداشت کنید و زمان وقوع آنها و کارهایی که انجام می‌دهید را یادداشت کنید تا ببینید آیا می‌توانید علل بالقوه را شناسایی کنید. شما همچنین می توانید از این طریق الگوها را پیگیری کنید. به شدت احساس تپش قلب، مدت زمان ماندگاری و غیره توجه کنید. به این ترتیب، می توانید جزئیاتی در مورد آنچه در حال وقوع است به پزشک خود ارائه دهید.

داروهای گیاهی برای درمان تپش قلب

شما می توانید با مشورت پزشک متخصص داروهای زیر را برای درمان تپش قلب در نظر بگیرید:

گل گاو زبان

یکی از گیاهان دارویی که در درمان تپش قلب موثر است؛ گل گاو زبان است. پمپاژ سریع خون توسط قلب می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب شدید شود. گل گاو زبان می‌تواند این پمپاژ را به حالت عادی و طبیعی خود بازگرداند و از تپش قلب در بدن جلوگیری کند.

به لیمو

از به لیمو از گذشته تاکنون در طب سنتی استفاده می‌شد. به لیمو باعث ایجاد آرامش اعصاب در بدن می‌شود و این موضوع در نهایت از ضربان شدید قلب جلوگیری می‌کند. همانطور که می‌دانید یکی از عوامل اصلی ایجاد تپش قلب اعصاب ناآرام است.

اسطوخودوس

اسطوخودوس به خاطر طبع گرمی که دارد می‌تواند باعث کاهش اضطراب و استرس در بدن فرد شود و این موضوع در نهایت از تپش قلب شدید در بدن افراد جلوگیری می‌کند.

بهار نارنج

بهار نارنج نیز یکی از گیاهان دارویی آرامش بخش می‌باشد که می‌تواند اضطراب را از بیمار دور کرده و اعصاب وی را آرام کند. این موضوع هم می‌تواند باعث درمان تپش قلب شود.

بادرنجبویه

بادرنجبویه نیز می‌تواند به درمان تپش قلب کمک فراوانی کند. از بادرنجبویه به عنوان یک داروی مسکن و آرام بخش استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که بادرنجبویه باعث آرامش و در نهایت جلوگیری از تپش قلب می‌شود.

بیشتر بدانید : نوشیدن گلاب برای تپش قلب خوب است؟

بابونه

دمنوش بابونه نیز می‌تواند در درمان تپش قلب نقش بسیار مهمی داشته باشد. بابونه می‌تواند که اعصاب را به راحتی آرام کرده و استرس را دور کند و پمپاژ خون توسط قلب را به حالت طبیعی خود در بیاورد.

گلاب

شما می‌توانید در اکثر مواقع تپش قلب خود را با برخی از مواد در داخل خانه به راحتی درمان کنید. یکی از موادی که می‌تواند باعث تپش منظم قلب شما شود، گلاب است. گلاب می‌تواند پمپاژ غیر عادی خون را تنظیم کند. همچنین گلاب می‌تواند از سکته‌های ناگهانی قلبی که گاهی اوقات منجر به مرگ فرد می‌شوند نیز جلوگیری کند.

قهوه

همانطور که می‌دانید یکی از عوامل اصلی تپش قلب شدید در افراد وجود اضطراب و استرس زیاد می‌باشد. قهوه می‌تواند اظطرب و استرس را از فرد دور کند و تپش قلب را نیز به حالت عادی برگرداند. در صورتی که دچار تپش قلب شدید، می‌شوید؛ می‌توانید برای مدتی تپش قلب خود را با قهوه درمان کنید تا وقت کافی برای مراجعه به پزشک قلب را داشته باشید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

خواص درمانی و عوارض «چای» از دیدگاه طب سنتی

پزشک
3 ماه قبل

بهترین زمان خواب از دیدگاه طب سنتی

پزشک
3 ماه قبل

دمنوش‌های گیاهی برای کاهش نفخ

پزشک
8 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل