مدیک بلاگ
اخبار سلامت

توضیحات کامل درباره لمینت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی دندان

ونیرها یا همان لمینت کامپوزیتی (سرامیکی) ماده ای است که جهت ترمیم دندان های شکسته و نامنظم و بدشکل استفاده می شود که روی سطح جلویی دندان ها قرار می گیرند. این ونیر ها می توانند بطور کامل ترک ها، لکه ها و تمام  عیوب ظاهری دندان را برطرف کنند. ونیرها یکی از رایج ترین درمان های زیبایی دندان هستند که متناسب با هدف درمانی، از انواع مختلفی از ونیرها در جهان استفاده میشود. امروزه لمینت سرامیکی دندان طرفداران زیادی پیدا کرده است. کمترین تراش روی دندان و نمای زیبای آن از مزایای این روش درمانی دندان محسوب می شود. برای مشاهده انواع لمینت ها مطلب لمینت دندان را دنبال کنید.

ونیر چیست؟

ونیرها پوشش هایی اند که می توانند روی سطوح جلویی دندانی شما قرار گیرند و از مواد دندانپزشکی با کیفیت بسیار بالا مانند کامپوزیت های همرنگ دندان (ونیر کامپوزیت) یا پرسلن (لمینت سرامیکی) برای ساخت آن ها استفاده می کنند. ونیرهای دندانی ماهیت زیبایی دارند. این پوشش ها می توانند طیف گسترده ای از عیوب زیبایی از جمله ترک ها، شکاف ها، تغییر رنگ دندان و موارد دیگر را پنهان کنند.

ونیرهای دندان لبخند شما را زیباتر میکند

ونیر ها سطوح جلویی دندان های شما را می پوشانند تا لبخند شما را زیباتر کنند. ونیرها وظیفه استتار مشکلات ظاهری دندان های شما را دارند.

ونیرهای دندانی برای چه دندان هایی استفاده می شوند

هر کسی که می خواهد ظاهر لبخند خود را بهبود بخشد، می تواند از لمینت سرامیکی دندان استفاده کند. این روش زیبایی می تواند مشکلات زیر را پنهان کند.

توجه به این نکته مهم است که ونیرها تنها زمانی می توانند برای حفظ زیبایی دندان ها مورد استفاده قرار گیرند که عاری از پوسیدگی و بیماری های لثه باشند. اگر مشکلات جدی سلامت دهان و دندان دارید، ابتدا باید قبل از بررسی درمان های زیبایی این مشکلات را رفع کنید.

تفاوت های لمینت کامپوزیتی با روکش دندان چیست؟

لمینت سرامیکی دندان فقط سطح جلویی دندان را می پوشاند تا ظاهر آن را بهبود ببخشد. اما روکش دندان کل ساختار دندان را می پوشاند تا استحکام و مقاومت آن را افزایش دهد. لمینت سرامیکی دندان یک روش زیبایی است که باعث بهبود لبخند شما می شود.. در حالی که هدف اصلی روکش ها ترمیم دندان هایی است که به شدت در اثر پوسیدگی و ضربه آسیب دیده اند.

انواع مختلف ونیرهای دندانی چیست؟

بله چند نوع مختلف روکش دندانی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ونیرهای کامپوزیت می توانند مشکلات زیبایی خفیف را پنهان کنند. دندانپزشک شما از یک ماده رزین کامپوزیت همرنگ دندان – همان ماده ای که برای باندینگ دندان استفاده می شود – برای دستیابی به نتایج دلخواه استفاده می کند.

لمینت سرامیکی دندان می تواند تعداد زیادی از عیوب زیبایی را برطرف کند. لمینت سرامیکی دندان به صورت سفارشی و بر اساس آناتومی دندان شما ساخته می شود. قبل از قرار دادن لمینت، دندان ها کمی نیاز به آماده سازی جزئی دارد تا لمینت ها در جای خودشان تثبیت شوند. قیمت لمینت سرامیکی دندان بر اساس تعداد دندان ها و شرایط شما تعیین می شود.

ونیر های بدون آماده سازی یا با حداقل آماده سازی گزینه ای کمتر تهاجمی هستند به صورت سفارشی برای لبخند شما ساخته می شوند.

قبل از قرار دادن لمینت سرامیکی دندان چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا یک ویزیت اولیه انجام می شود تا دندانپزشک شما دندان ها و لثه های شما را معاینه می کند تا مشخص شود که آیا واجد شرایط استفاده از ونیر های دندانی هستید یا خیر. اگر کاندید خوبی باشید ، آماده سازی دندان های شما را انجام خواهند داد. در مرحله بعد، از دندان های شما قالب گیری می شود تا لابراتوار ونیرها را بر روی قالب دندان های شما بسازد.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا روکش دندانی شما ساخته شود. در صورت لزوم، دندانپزشک شما می تواند در این فاصله روکش های موقت را برای دندان مورد استفاده قرار دهد.

در هنگام قرار دادن لمینت سرامیکی دندان چه اتفاقی می افتد؟

در طی دومین ویزیت ، دندانپزشک شما شکل، رنگ و تناسب روکش‌های شما را بررسی می‌کند. سپس با استفاده از سیمان مخصوص دندانپزشکی، این روکش های دندانی را در محل خود می چسباند. در نهایت دندانپزشک اگر تشخیص دهد هر کدام از ونیرها نیاز به اصلاحات دارد آنها را مجدد به لابراتوار ارسال می کند. پس از قرار دادن روکش می توانید به کارهای روزمره خودتان برسید. افرادی که روکش دندان دریافت می کنند می توانند در همان روز به فعالیت های عادی بازگردند.

مراقبت های خاص لمینت سرامیکی دندان چیست؟

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک از جمله اقداماتی است که باید برای مراقبت از روکش دندان انجام دهید. در این صورت روکش دندان یا لمینت سرامیکی دندان شما در موقعیت خوب نگه داشته خواهد شد. از مسواک نرم و خمیر دندان فلوراید دار غیر ساینده استفاده کنید. محصولات سفیدکننده می توانند روکش دندانی شما را خراش دهند.

برای ماندگاری لمینت سرامیکی خود باید از گاز زدن مستقیم غذاهای سفت و ترد مثل سیب، هویج، گوشت های سفت خودداری کنید. این غذاها را تکه تکه کنید و با دندان های عقبی خودتان بجوید.

لمینت سرامیکی دندان مقاوم در برابر لکه است، اما باز هم ایده خوبی است که از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ مانند انواع توت ها، نوشیدنی های رنگی، قهوه و چای خودداری کنید. این غذاها و نوشیدنی ها به مرور زمان می توانند لمینت سرامیکی دندان شما را لکه دار کنند.

فواید لمینت سرامیکی دندان چیست؟

توصیه های استفاده از روکشهای دندانی

خیر روکش ها به دندان های شما آسیب نمی رسانند. با این حال، هنوز هم ممکن است با قرار دادن آن ها، دندان زیرین شما پوسیده باشد. بنابراین، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن دندان ها مهم است.

آیا روکش ها دائمی هستند؟

بیشتر انواع ونیر های دندان دائمی هستند، به این معنی که قابل برگشت نیستند. البته برخی از انواع روکش ها، مانند بدون آماده سازی یا حداقل آماده سازی، برگشت پذیر هستند. به طور متوسط ونیرهای دندانی با مراقبت و نگهداری مناسب بین 10 تا 15 سال دوام می آورند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

استفاده ۱۸ درصدی از ماسک در کشور

پزشک
1 سال قبل

بررسی نقش تاب آوری در ارتقاء سلامت بیماران

پزشک
1 سال قبل

وضعیت تامین خون در منطقه زلزله‌زده «خوی»

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل