دهانشویه مایعی است که برای شست و شوی دهان و دندان از آن استفاده می کنند دهانشویه ها حاوی مواد ضد عفونی کننده هستند که باکتری های دهان را از بین می برند. بعضی از مردم از دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می کنند و برخی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان.

همچنین بخوانید: 10 روش درمان ساییدگی زانو، ساییدگی زانو چیست؟

چگونه دهانشویه را استفاده کنیم؟

معمولا برای استفاده از محصولات بهداشتی طرز استفاده محصول را از روی بروشور آن محصول مطالعه می کنند دهانشویه ها  معمولا به روش زیر استفاده می شوند:

  • دندان های خود را نخ دندان کشیده سپس مسواک بزنید. در صورت استفاده از خمیردندان فلوراید دار بعد از مسواک زدن کمی صبر کنید زیرا دهان شویه اگر بلافاصله پس از خمیر دندان استفاده شود فلوراید غلیظ خمیر دندان را می شوید.
  • به اندازه ای که روی راهنمای کالا درج شده است معمولا بین 3 تا 5 قاشق چایخوری از آن استفاده کنید. 
  • مایع را در دهان خود بچرخانید. مراقب باشید دهانشویه را قورت ندهید. 
  • ۳۰ ثانیه آن را در دهان خود غرغره کنید و سپس بیرون بریزید.

استفاده از دهان شویه الزامی است؟

برخی از مردم خود را ملزم می دانند که حتما از دهانشویه استفاده کنند اما برخی نیز تنها برای از بین بردن بوی بد دهان از آن استفاده می کنند. در حقیقت هیچ راهنمای سفت و سختی برای این که در چه شرایطی از آن باید استفاده شود وجود ندارد. در هر صورت دهانشویه فلوراید دار به تقویت مینای دندان و مقابله با بیماری های لثه کمکی نمی کند مگر این که پس از مسواک زدن و نخ کشیدن آن را استفاده کنید. دندان ها قبل از استفاده از دهان شویه باید تمیز باشند

آیا دهانشویه می تواند جایگزین مسواک باشد؟

در نظر داشته باشید دهان شویه نمی تواند جایگزین مسواک باشد دهانشویه موجب از بین رفتن پلاک و باکتریهای سطح دندان ها و لثه می باشد،  محصولات گوناگون ترکیبات مختلفی دارند که الزاما همه انها برای سلامت دندان مفید نیستند.

 

 مدت زمان استفاده از دهان شویه ؟

معمولا پزشکان  توصیه می کنند روزی یک الی دوبار پس از مسواک زدن از دهان شویه استفاده شود.

آیا استفاده از دهانشویه الزامی است؟
چه مدت یکبار از دهانشویه استفاده می شود؟

کاربرد دهان شویه در بهداشت دهان و دندان 

ترکیبات موجود در دهانشویه ها متفاوت است.طبق تحقیقات اخیر دهان شویه مانع جلوگیری از تجمع پلاک در دندان ها و بیماری لثه می شود با توجه به اینکه ترکیبات دهانشویه ها متفاوتند و به طور کلی استفاده از دهان شویه به بهداشت دهان و دندان ارتباط دارد به سختی می توان دقیقا مشخص کرد دهان شویه ها چقدر به حفظ سلامت دهان کمک می کنند.

در پژوهشی در سال 2010 ، مشخص شد درصد زیادی از کسانی که هر روز دهان شویه استفاده می کنند، برای درمان بیماری لثه، زخم های دهانی یا ورم لثه این کار را انجام می دهند.‌

دهان شویه با داشتن ترکیبات ضد عفونی کننده مانند الکل، منتول و اکالیپتول باکتریها را نابود می کند. ترکیبات داخل محصول می توانند وارد فضاهایی شوند که دسترسی به آنها با مسواک یا نخ دندان امکان پذیر نیست در نتیجه باکتری‌های همه نواحی دهان را می توانند از بین ببرند.

فلوراید افزودنی به دهانشویه از طریق مینای دندان جذب شده و باعث استحکام و دوام دندان می شود.

توصیه ها در استفاده از  دهان شویه ها 

دهانشویه ها دارای مقدار زیادی الکل و فلوراید می باشند.این دو مورد نباید به مقدار زیاد بلعیده شوند مخصوصا در کودکان.من باب همین موضوع انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهان شویه orall-b را برای بچه ها توصیه نمی کند. 

در صورت زخم باز یا ضایعه دهانی ممکن است برای از بین بردن باکتری ها و تسریع جوش خوردن و التیام بافت دهانی بخواهید دهان شویه استفاده کنید. اما قبل از استفاده باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوارض مصرف دهانشویه ها

دندانپزشکان از دهانشویه برای رفع بیماری های دهان و دندان استفاده می کنند. ولی متاسفانه مصرف طولانی مدت این دهانشویه ها موجب از بین رفتن کلسیم موجود در سطح دندان می شود. اگرچه بوی بد دهان به دلیل وجود میکروب در دهان باشد می توان با مصرف یک دوره مشخص از دهانشویه ها  میکروب ها را از بین برد. اما اگر فردی دارای مشکل گوارشی باشد نمی تواند بوی بد دهان را با مصرف دهانشویه از بین ببرد. این محصولات موجب کاهش پلاک های دندانی می شوند اما آن ها را از بین می برد. پس همیشه از دهانشویه استفاده نکنید. دهانشویه های درمانی را بیشتر از یک هفته الی ده روزاستفاده نکنید زیرا باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. همچنین دهانشویه های معمولی را بیشتر از مدت ۱۵ الی ۲۰ روز استفاده نکنید زیرا باعث تغییر رنگ دندان شما خواهد شد. از توضیحات بالا متوجه می شویم که بیش از حد نباید از این محصولات استفاده کرد.

 

دهانشویه ها ی درمانی و زیبایی

  1. برخی از افراد برای رفع بوی بد دهان یا سفید کردن دندانها از دهانشویه های زیبایی استفاده می کنند.
  2. پزشکان برای بیماری های دهان مانند پسروی لثه، التهاب لثه، خشکی دهان و تجمع پلاک در دندانها تجویز می کنند.
چگونه دهانشویه را استفاده کنیم ؟
ترکیبات موجود در دهانشویه

ترکیبات موجود در دهانشویه چیست؟

برای خرید دهانشویه ها مطلع بودن از ترکیبات محصول ضروری است تا آن چیزی را بخرید که متناسب با نیاز شماست. 

برخی از ترکیبات موجود در دهانشویه عبارتند از:

  • فلوراید مانع پوسیدگی دندان و تقویت مینا می شود.
  • ستیل پیریدینیوم کلراید که منجر به رفع بوی بد دهان می شود.
  • کلرهگزیدین که برای رفع التهاب لثه و کاهش باکتری ها استفاده می شود.
  • پروکسید هیدروژن که نام دیگر آن پروکسید کاربامید می باشد برای سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی 

در صورت تجویز پزشک به منظور استفاده از شوینده های دهان، حتما به داروخانه ها و لوازم بهداشتی های معتبر و شناخته شده مراجعه کرده و از خرید این محصولات با  قیمت های ارزان اجتناب نمایید، زیرا در برخی  برندها  از مواد سرطان زا، شوینده های شیمیایی جهش زا و مقدار زیادی الکل استفاده شده و می تواند منجر به بروز آسیب های جدی و جبران ناپذیری در سیستم دهان و دندان و سایر ارگان های بدن گردد. امیدواریم از این مقاله ای که در مدیک بلاگ برای شما تهیه کردیم استفاده کرده باشید.