به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای با اشاره به اینکه تاکنون و قبل از فرارسیدن چهارشنبه سوری سال جاری، حدود ۳۰ مجروح مرتبط با این حوادث به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری مراجعه کرده‌اند، گفت: همه این افراد هنگام ساخت مواد منفجره و ترقه مجروح شده‌اند. اکثر این افراد به شکل سرپایی مداوا شدند اما تعدادی هم بستری شدند.

وی افزود: متاسفانه نسبت به مدت مشابه در سال قبل (ایام نزدیک به چهارشنبه سوری) آمار مراجعین افزایش یافته است. تا سالیان قبل، پیش از فرارسیدن چهارشنبه سوری حدود ۱۰ مراجعه داشتیم که این آمار امسال رشد داشته است. در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری سال قبل میزان مراجعه به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری حدود ۱۰۰ نفر بود که ۳۰ نفر هم بستری شدند.

ده‌مرده‌ای با اشاره به اینکه در حوادث چهارشنبه سوری بیشترین سوختگی مربوط به دست‌ها و صورت افراد است، اظهار کرد: این موضوع هم به دلیل استفاده از مواد محترقه است که معمولا آن را در دست می‌گیرند. بیشترین علت سوختگی هم ناشی از استفاده از مواد منفجره و ترقه‌های قاچاق است.

وی با بیان اینکه بیشترین کسانی که در چهارشنبه آخر سال دچار سوختگی می‌شوند نوجوانان هستند، تصریح کرد: میانگین سنی افرادی که دچار سوختگی می‌شوند بین ۱۵ تا ۲۵ سال است. این گروه سنی بسیار آسیب‌پذیر هستند که خانواده‌ها باید از آنها مراقبت کنند، می‌توان از این مناسبت بدون خطر گذر کرد به شرط آنکه مراقب باشیم که از رفتارهای پرخطر دوری کنیم.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری با تاکید بر اینکه آسیب ناشی از حوادث سوختگی تا آخر عمر با افراد همراه است، گفت: نیروی انتظامی طی سالیان اخیر برای جلوگیری از توزیع مواد محترقه به خوبی اقدام کرده است، اما این به تنهایی کافی نیست و خانواده‌ها هم باید به فکر فرزندان خود که حس می‌کنند ممکن است به دنبال کارهای پرخطر در چهارشنبه سوری بروند، باشند.

او تاکید کرد: متخصصان چشم پزشکی، ‌ گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک و بیهوشی بیمارستان مانند سالیان قبل آماده‌باش هستند.

وی در پایان گفت: توصیه می‌کنیم در مواجهه با فردی که دچار سوختگی می‌شود ابتدا موضع را با آب ۱۰ یا ۱۵ درجه شست‌وشو داده و آن محل را با ملحفه تمیز بپوشانند و به سرعت به اولین مرکز درمانی نزدیک به خود مراجعه کنند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.