مدیک بلاگ
علمی

دانشمندان با تغییر ژنتیک تخم مرغ‌، پروتئین‌های حساسیت‌زا آن راحذف کردند

آلرژی به تخم مرغ از جمله شایع‌ترین آلرژی‌ها در کودکان است و می‌تواند با طیف گسترده‌ای از محصولات غذایی، حتی واکسن‌ها ایجاد شود. اکنون محققان با استفاده از فناوری مهندسی ژنوم نوعی تخم مرغ ایجاد کرده‌اند که مصرف آن می‌تواند برای مبتلایان به آلرژی بی‌خطر باشد.

دانشمندان «دانشگاه هیروشیما» از فناوری ویرایش ژنوم TALEN برای تولید تخم مرغی استفاده کرده‌اند که پروتئین دردسر ساز اووموکوئید (OVM) که حدود 11 درصد از کل پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ را تشکیل می‌دهد، از آن‌ها حذف شده است.

TALEN آنزیم‌های مصنوعی هستند که برای برش DNA در یک توالی خاص و شکستن رشته‌های دوگانه آن مهندسی شده‌اند. دانشمندان در این مطالعه، TALENها را به‌گونه‌ای مهندسی کردند تا بخشی از RNA مرغ به نام اگزون 1 (exon 1) را از بین ببرند که مسئول کدنویسی پروتئین‌های خاصی هستند.

به گفته دانشمندان در تخم مرغ‌های ساخته شده با این روش، هیچ‌گونه ناهنجاری آشکاری مشاهده نشده و همچنین هیچ اثری از پروتئین OVM ایجاد کننده آلرژی یا گونه‌های جهش یافته دیگری از پروتئین در آن‌ها وجود نداشته است.

«ریو ازاکی»، نویسنده اصلی مطالعه توضیح می‌دهد:

«این نتایج نشان‌دهنده اهمیت ارزیابی‌های ایمنی است و نشان می‌دهد که تخم‌ مرغ‌های ساخته شده با این رویکرد حذف کننده OVM مشکل آلرژی در غذا و واکسن‌ها را برطرف می‌کند.»

آلرژی تخم مرغ چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

آلرژی تخم مرغ از واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن به پروتئین موجود در تخم مرغ ناشی می‌شود. افراد ممکن است به سفیده یا زرده آن حساسیت داشته باشند، اما آلرژی به سفیده تخم مرغ شایع تر است. علائم آلرژی به تخم مر‌غ در افراد به شیوه‌های متفاوتی خودشان را نشان می‌دهند، اما معمولاً شامل التهاب پوست یا کهیر، احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه، گرفتگی معده، تهوع و استفراغ و مشکل در تنفس می‌شود.

با توجه به اینکه حتی کوچک‌ترین میزان OVM نیز می‌تواند باعث واکنش آلرژیک در برخی افراد شود، محققان تا زمانی که آزمایش‌های بیشتر تأیید کند تخم‌مرغ‌ها غیر حساسیت‌زا هستند، اطمینان دارند که نتیجه تحقیق آن‌ها نسبت به تخم مرغ‌های معمولی حساسیت کمتری دارند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

چگونه از مغز خود بهتر مراقبت کنیم؟

پزشک
12 ماه قبل

آیا یک قارچ انگلی می‌تواند انسان‌ها را کنترل کند؟

پزشک
1 سال قبل

یکی از اسرار مغز آشکار شد

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل